جمعه، آذر ۲۵، ۱۳۹۰

اخراج پویا محمدی دانشجوی بهائی


پویا محمدی دهج دانشجوی بهائی رشته دندانپزشکی دانشگاه اصفهان از دانشگاه اخراج شد.

به گزارش کمبته دفاع از حقوق پیروان ادیان/کانون دفاع از حقوق بشر در ایران این دانشجوی بهائی ساکن یزد پس از 2 ترم تحصیل در رشته دندانپزشکی دانشگاه اصفهان و در آغاز ترم 3 از  دانشگاه اصفهان اخراج شد. پویا محمدی که در کنکور 89 موفق به کسب رتبه 118 کشوری و 57 منطقه 2 در رشته تجربی شده بود موفق شد در رشته دندانپزشکی دانشگاه اصفهان پذیرفته شود.او پس از دو ترم تحصیل ، از طرف حراست دانشگاه احضار و به وی اعلام کردند که بدلیل بهائی بودن حق تحصیل در دانشگاه را ندارد و او را از دانشگاه اخراج کردند.
در طول چند ماهه گذشته نزدیک به ۱۰ دانشجوی بهائی به دلیل "اعتقاد به آئین بهائی" از دانشگاه اخراج شدند. از این جمله می‌توان به روح‌الله تشکر، بشیر تشکر، البرز نورانی، آوا توکل، مونا مومنی، ارکیده آقایی، حنانه کنعانی، هومن رحمانیان و ملیکا وزیرزاده اشاره کرد.
لازم به ذکر است  در چند ماه گذشته موارد زیادی از اخراج دانشجویان بهائی دیده شده است.با آغاز سال جدید تحصیلی نیز همچون  سال  های گذشته تعداد زیادی از دانشجویان بهائی در مرحله انتخاب رشته و یا دریافت کارنامه اولیه با "نقص پرونده" روبرو شدند. "نقص پرونده" عبارتی است که  بسیاری از داوطلبان بهائی کنکور کارشناسی و یا دانشجویان دگراندیش و منتقد  حکومت در کنکور کارشناسی ارشد با آن روبرو شده‌اند و از تحصیل محروم شده‌اند.

دولت جمهوری اسلامی ایران  عملا قانون اساسی خود را حداقل در 2 مورد ذیل نقض نموده است  
اصل 14 :
به حکم آیه شریفه «لا ینهاکم الله عن الذین لم یقاتلوکم فی الدین و لم یخرجوکم من دیارکم ان تبروهم و تقسطوا الیهم ان الله یحب المقسطینَ» دولت جمهوری اسلامی ایران و مسلمانان‌موظفند نسبت به افراد غیرمسلمان با اخلاق حسنه و قسط و عدل‌اسلامی عمل نمایند و حقوق انسانی آنان را رعایت کنند، این اصل‌در حق کسانی اعتبار دارد که برضد اسلام و جمهوری اسلامی ایران‌توطئه و اقدام نکنند.
اصل ۲۳:
تفتیش عقاید ممنوع است و هیچ‌کس را نمی‌توان به صرف داشتن عقیده‏ای مورد تعرض و موُاخذه قرار دارد.

دولت جمهوری اسلامی ایران  عملا  اعلامیه جهانی حقوق بشر  حداقل در 2 مورد ذیل نقض نموده است  
ماده 18علامیه جهانی حقوق بشر:
هر کس حق دارد که از آزادی فکر ، وجدان و مذهب بهره مند شود .این حق متضمن آزادی تغییر مذهب یا عقیده  و ایمان می باشد و نیز شامل تعلیمات مذهبی و اجرای مراسم دینی است . هرکس می تواند از این حقوق یا مجتمعاً به طور خصوصی یا به طور عمومی بر خوردار باشد.
ماده 27-علامیه جهانی حقوق بشر:
الف هر کس حق دارد در زندگی فرهنگی اجتماع شرکت کند ، از فنون و هنرها متمتع گردد و در پیشرفت علمی و فوائد آن سهیم باشد.
ب- هر کس حق دارد از حمایت منافع معنوی و مادی آثارعلمی ، فرهنگی یا هنری خود برخوردار شود

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر