سه‌شنبه، آذر ۲۹، ۱۳۹۰

کنکور سال ۹۱؛ اقلیت ها حق شرکت در کنکور را ندارند


.اگر چه در قسمت شرایط عمومی داوطلبین دفترچه كنكور از مسیحیان نام برده شده است كه حق شركت در كنكور را دارند اما بطور قطع منظور از مسیحیان از نظر جمهوری اسلامی همانا قومیت های ارامنه و آشوری كشور هستند.
طبق اطلاعات مندرج در دفترچه کنکور سراسری سال ۹۱، داوطلبان شرکت در کنکور سراسری باید معتقد به اسلام یا یکی از ادیان کلیمی، مسیحی یا زرتشتی باشند. گفته می شود بنا بر این تغییر، پیروان سایر ادیان از جمله بهائیان اجازه شرکت در کنکور سراسری را ندارند.

به گزارش «محبت نیوز» رهسا به نقل از جمعیت مبارزه با تبعیض تحصیلی نوشت، در دفترچه امسال کنکور سراسری در قسمت شرایط عمومی داوطلبین در صفحه پنج این دفترچه عنوان شده است : "اعتقاد به اسلام و یا یکی از ادیان مصرح (کلیمی، مسیحی، زرتشتی) در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران".همچنین در قسمت دیگر ذکر شده است که "احراز شرایط عمومی داوطلبان به صورت استعلام است که به عهده مراجع قانونی می باشد".
این تغییر در دفترچه کنکور سراسری در حالی انجام می‌پذیرد که در تابستان امسال عده‌ای از داوطلبان بهائی کنکور سراسری که در اعتراض به درج مذهب اسلام در کارت ورود به جلسه‌ی کنکور به مراکز تعیین شده از سوی سازمان سنجش مراجعه کرده بودند با جواب‌های مشابه از سوی مسوولین مواجه شدند. مسئولین این مراکز به داوطلبین کنکور اعلام کردند که طبق آیین‌نامه، شرکت بهائیان در کنکور مجاز نیست و آن ها حق ورود به دانشگاه را ندارند.
این تغییر آشکار رویکرد از سوی مسئولین در حالی است که سال‌هاست که بسیاری از بهائیان داوطلب شرکت در کنکور سراسری، هنگام دریافت نتیجه‌ اولیه‌ کنکور خود و یا نتیجه انتخاب رشته‌ با عبارت "نقص پرونده" مواجه می‌شوند که از این جمله می‌توان به بیش از ۸۰۰ مورد "نقص پرونده" تنها در سال ۸۶ اشاره کرد. بعضی از بهائیان پذیرفته شده در دانشگاه‌های کشور نیز بعد از چند ترم تحصیل در دانشگاه اخراج می‌شوند. به طور مثال تنها در سال ۹۰ بیش از ۲۰ دانشجوی بهائی از دانشگاه‌های سراسر کشور اخراج شده‌اند.
لازم به توضیح است که با توجه به اینکه در فرم ثبت نام کنکور هیچ کجا از مذهب داوطلبین سوال نمی‌شود و اشاره سازمان سنجش به احراز شرایط داوطلبین از طریق استعلام از مراجع قانونی، به نظر می‌رسد که "نقص پرونده" داوطلبین بهائی به دستور مستقیم نهادهای امنیتی و وزارت اطلاعات صورت می‌پذیرد.
اگر چه در قسمت شرایط عمومی داوطلبین دفترچه كنكور  از مسیحیان نام برده شده است كه حق شركت در كنكور را دارند اما بطور قطع منظور از مسیحیان از نظر جمهوری اسلامی همانا قومیت های ارامنه و آشوری كشور هستند و گزینه ایی برای نوكیشان مسیحی كه به فارسی تكلم می كنند وجود ندارد و یا اگر داوطلب با نامهای فارسی  خود گزینه مسیحیت را انتخاب كند در بحث پذیرش قطعن شخص داوطلب مورد بازخواست قرار خواهد گرفت .

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر