شنبه، آذر ۲۶، ۱۳۹۰

وزیر امور خارجه آمریکا خواستار آزادی کشیش یوسف ندرخانی شد


خبرگزاری هرانا - با گذشت دو ماه از موافقت دستگاه قضایی جمهوری اسلامی با لغو حکم اعدام یوسف ندرخانی، نوکیش مسیحی و از رهبران کلیسای خانگی در ایران، وزیر خارجه آمریکا، خواستار آزادی فوری و بدون قید و شرط این کشیش ایرانی بازداشتی شد.
همزمان نامه‌ای با امضای ۲۰۰ هزار شهروند آمریکایی در حمایت از کشیش ندرخانی به دولت آمریکا ارسال گردید.
به گزارش رادیو فردا، هیلاری کلینتون طی سخنانی مقارن با روز جهانی حقوق بشر گفته است: «ما از تمامی دولت‌ها می‌خواهیم تمامی زندانیانی که به خاطر عقیده و اندیشه خود به زندان افتاده‌اند، از جمله کشیش یوسف ندرخانی را فوری و بدون قید و شرط آزاد کنند.» 

سخنان هیلاری کلینتون درباره این کشیش ایرانی پس از آن بود که بیش از ۲۰۰ هزار شهروند آمریکایی بیانیه مرکز آمریکایی قانون و عدالت را امضا کرده و در آن خواستار اقدام دولت آمریکا برای نجات کشیش یوسف ندرخانی شده‌اند.

یوسف ندرخانی ۳۳ ساله که در سن ۱۹ سالگی به مسیحیت گراییده است، دو سال پیش به همراه همسرش در شهر رشت بازداشت شد و دادگاه بدوی در ۲۳ خردادماه آقای ندرخانی را به «ارتداد» و «دعوت سایر مسلمانان به مسیحیت»، «ایجاد یک کلیسای مخفی در خانه خود» و «ابراز مخالفت آشکار با اسلام» متهم کرد.

در متن حکم بدوی یوسف ندرخانی با تأکید بر «ارتداد» وی ذکر شده است که دادگاه پس از شنیدن اظهارات متهم، وی را به مجازات اعدام محکوم کرده است.

عباس سلمان پور، وکیل ندرخانی چندی پیش گفته بود حکم اعدام برای این کشیش پروتستان، نقض شده و رسیدگی مجدد هم در شعبه صادرکننده حکم قبلی انجام گردیده و در انتظار صدور حکم جدید هستیم.

همچنین، مرکز آمریکایی قانون و عدالت، در بیانیه‌ای از موضع کلینتون تقدیر کرده وگفته است: «ما ضمن تقدیر از سخنان وزیر خارجه آمریکا در حمایت از آزادی کشیش یوسف ندرخانی، کماکان از سازمان ملل، سازمان کنفرانس اسلامی و سران کشورهای مسلمان می‌خواهیم این نقض جدی حقوق بشر دست به کار شوند و برای آزادی کشیش ندرخانی فشار بیاورند.»

گفتنی است، دیوان عالی کشور دو ماه پیش اعلام کرده بود پرونده اتهامی «یوسف ندرخانی» کشیش مسیحی به دلیل «نقص تحقیقاتی» در این دیوان نقض شده و تاکنون نظر نهایی درباره آن داده نشده است.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر