پنجشنبه، آبان ۰۵، ۱۳۹۰

گفتگو پیرامون فیلم مصاحبه یوسف ندرخانی با شبكه پرس تی وی !+ ویدیو


.در اقدامی شبکه ماهواره‌ای پرس تی‌وی منسوب به جمهوری اسلامی فیلمی کوتاه از مصاحبه یوسف ندرخانی را به نمایش گذاشت که گفته می شود موجبات به وجود آمدن ابهامات فراوان در پرونده آقای ندرخانی شد .
به گزارش آژانس خبری مسیحیان ایران «محبت نیوز» :  پس از این‌که خبری در مورد یوسف ندرخانی در طی هفته‌های اخیر انتشار و روایت‌های گوناگونی در مورد پرونده ایشان در رسانه‌های داخلی و خارجی مطرح شد، رسانه‌های منسوب به دولت جمهوری اسلامی برای توجیه افکار و اذهان عمومی جامعه جهانی و نیز جلوگیری از انتقادهای فزاینده بر این کشوردر حیطه نقض حقوق بشر‌، سعی کردند تا محتوی پرونده را به‌صورت جانب دارانه و البته خلاف واقع به مردم معرفی کنند که در این راستا دو هفته قبل استان‌دار گیلان با ایراد سخنانی در یکی از خبرگزاری‌ها اظهار داشت که ندرخانی به دلیل تجاوز به عنف مورد محاکمه قرار گرفته است تا شاید بتوانند قسمتی از فشارهای وارد شده از سوی سازمان‌ها و کشورها و گروه‌های حقوق بشری را بکاهند که با اطلاع‌رسانی لحظه‌ به لحظه اصحاب رسانه و فعالان حقوق بشری این امر صورت نگرفت اما در اقدامی شبکه ماهواره‌ای پرس تی‌وی منسوب به جمهوری اسلامی فیلمی کوتاه از مصاحبه آقای ندرخانی را به نمایش گذاشت که موجبات به وجود آمدن ابهامات فراوان در پرونده آقای ندرخانی شد. 

در این ارتباط برای اطلاع از محتوی اصلی گفت‌وگوی ندرخانی با پرس تی وی‌، بابك اجلالی مصاحبه‌ای با فیروز خانجانی، از اعضای گروه کلیسای ایران ( مسیحیان غیر تثلیثی) که یوسف ندرخانی نیز عضو آن بوده است انجام داده است تا به بررسی این فیلم و مسایل و ابهامات مطرحه در آن پرداخته شود.
این فیلم در زمانی بر روی کانال ماهواره‌ای مزبور منتشر ‌می‌شد که هم‌زمان در نقاط مختلف دنیا به مناسبت روز جهانی مبارزه با حکم اعدام، تظاهرات‌ و تجمعات مختلفی در اعتراض به این حکم در حال برگزاری بود.
( متن كامل مصاحبه)
آقای خانجانی طی روزهای گذشته در تلوزیون پرس تی‌وی متعلق به جمهوری اسلامی فیلمی از مصاحبه آقای یوسف ندرخانی پخش شد که با اظهارات وکیل وی و گزارشات انتشار یافته از پرونده وی از سوی فعالان حقوق بشری و رسانه‌ها در تناقض قرار داشت. آیا اطلاعی از ضبط این فیلم داشتید این فیلم در کجا و توسط چه کسانی و در چه زمانی ضبط شده است؟
قبل از هر چیزی به خوانندگان محترم سلام عرض می‌کنم‌. بله من اطلاع دارم، حدود ده روز پیش از پخش این فیلم، ماموران وزارت اطلاعات به هم‌راه یک گروه فیلم‌بردار به زندان لاکان رشت رفتند و در آن‌جا از کشیش ندرخانی سوالاتی شد و اگر دقت کرده باشید این فیلم تکه تکه و منقطع می‌باشد که به‌نظر می‌رسد که همه حرف‌ها و مصاحبه ایشان پخش نشده است. و فقط قسمت‌هایی از این مصاحبه که در واقع دولت جمهوری اسلامی برای متهم کردن و ایجاد تفرقه بین مسیحیان بدان نیاز داشت منتشر شد. و در این فیلم سعی شده به جامعه جهانی القا بشود که اصلن کشیش یوسف ندرخانی کشیش و یا این‌که مسیحی نیست چرا که در آن از ایشان سوال شد که آیا به تثلیث اعتقاد دارند که ایشان در جواب گفتند «نه آن‌طور که دیگر مسیحیان به آن معتقدند» و این در حالی است که ایشان مسیحیت خود را منکر نشده‌اند و تنها گفتند که به تثلیث اعتقادی ندارند.
برای درک بهتر موضوع آیا می توانید به بیان پایه‌های اعتقادی کلیسای ایران و کشیش ندرخانی بپردازید و تو‌ضیح دهید منظور از این‌که ایشان به تثلیث معتقد نیستند چیست؟
کلیسای ایران به تثلیث عددی اعتقادی ندارد. ما در تاریخ مسیحیت دو نوع تثلیث داریم که اولی تثلیث عددی نامیده می‌شود و دومی تثلیث اکونومیک (اقتصادی)، که این یک اصطلاح الهیاتی است که هر دوی این باورها در دنیای مسیحیت پذیرفته شده است اما کلیسای ایران از کلمه تثلیث پرهیز می‌کند چرا که ما کلمه‌ای بنام تثلیث در کتاب مقدس نمی‌توانیم بیابیم و بر طبق آموزه کلیسای پروتستان تنها چیزی معتبر است که در کلام خدا و یا به قول ما کتاب مقدس یافت شود پس آموزه‌ای که ما بدان اعتقاد داریم در تاریخ کلیسا به‌نام آموزه تثلیث اکونومیک(اقتصادی) از آن یاد می‌شود که می‌توانیم بگوییم خیلی از الهی‌دانان و پژوهش‌گران آیین مسیحیت باوری که کلیسای ایران بدان معتقد است را تایید می‌کنند که ما می‌توانیم از جمله این الهی‌دانان به الهی‌دان بزرگ دنیای پروتستان «کات بارت» یا به «امیل برونه» اشاره نماییم که این دو الهی‌دان به تثلیث عددی اعتقادی نداشتند و دو تن از پنج تن الهی‌دان دنیای پروتستان در قرن بیستم هستند که به مانند کشیش یوسف ندرخانی و نیز کلیسای ایران تثلیث عددی را رد کرده‌اند و بدان اعتقادی نداشته‌اند و همان‌گونه که در فیلم نیز مشاهده گردید وزارت اطلاعات به‌خاطر گم‌راه کردن اذهان جامعه جهانی و مردم داخل کشور سعی کرد این مسئله و توضیحاتی که آقای ندرخانی به آنان داده بود را سانسور کند و آن‌گونه که می‌خواستند به مردم ارایه نمایند و حتا ما در این فیلم از زبان آقای ندرخانی نمی‌شنویم که ایشان گفته باشند که «جیزز اونلی» هستند و این اصطلاح متاسفانه از زبان یکی از کشیشان منسوب به جمهوری اسلامی در فیلم شنیده می‌شود.
- با توجه به این‌که شما اشاره کردید کشیش منسوب به جمهوری اسلامی‌، سوال من مشخصن این است که آیا ایشان را به‌طور کامل می‌شناسید یا خیر؟
بله ایشان را می‌شناسم و در واقع در سال‌های اخیر با وزارت اطلاعات هم‌کاری‌هایی داشته‌اند که ما حتا در ابتدا هم گفته بودیم که وزارت اطلاعات جرات آزار مسیحیان و دستگیری یوسف ندرخانی را ندارد مگر با قول هم‌کاری و هم‌یاری دسته‌ای از کشیشان. بنده اطلاعات دقیق و مستندی از این کشیشان دارم که به وزارت اطلاعات گفته بودند که اگر شما بتوانید این گروه (کلیسای ایران) را سرکوب کنید ما به شما کمک می‌کنیم و در این رابطه با شما هم‌کاری خواهیم نمود چرا که این گروه، گروه معتبری نیستند و می‌توان گفت اصلن مسیحی نیستند و کسی از آنان حمایت نخواهد کرد و شما در آرامش کامل می‌توانید به سرکوب این کلیسا و افراد آن بپردازید.
متاسفانه بنده از دیدن این فیلم خیلی متاثر شدم و باید بگویم که در ایران نیز به مانند کشور چین خیلی از هم‌لباسان بنده و کشیشان در غالب نام خداوند بر ضد خدا عمل می‌کنند، قطعن اطلاع دارید که در کشور چین نیز تعدادی کلیسا وجود دارد که در آن‌ها کشیشان مسیحی که دولتی هستند مشغول تعلیم و موعظه آنان به دستور دولت چین هستند که دولت ایران نیز از این شیوه برای سرکوب مسیحیان داخل کشور استفاده می‌نماید حکومت سعی کرده افرادی را داشته باشد که در کلیساها نفوذ پیدا کنند و برای سرکوب مسیحیت بتواند از آن‌ها یاری جویند و در واقع این کشیشان عوامل وزارت اطلاعات هستند در داخل کلیساها و لازم می‌دانم که بگویم کلیسای ایران هیچ‌گاه باور «جیزز اونلی» را قبول نداشته و هیچ ارتباطی با این فرقه ندارد و کشیش امید اذقمی به‌خاطر محکوم کردن آقای ندرخانی در اذهان جامعه جهانی این نسبت را به ایشان می‌دهد و لازم است که ما در این زمینه آگاهی داشته باشیم و در مقابل عمل‌کرد جمهوری اسلامی با معرفی این شخص به ظاهر کشیش هوشیار باشیم.
و هم‌چنین لازم است یاد‌آوری نمایم که کلیسا یک نهاد کاملن مستقل است و نمی‌تواند تحت نظارت و نظر دولت‌ها یا عوامل آنان باشد و عقیده ما این است که کلیسا باید تحت نظر خداوند اداره شود.
- آیا شما از محتوای سوالاتی که در این جلسه از آقای ندرخانی شده است اطلاعی دارید؟
بله، من طبق اطلاعاتی که از ایران به‌دست آورده‌ام سوالات بدین ترتیب بوده:
-آیا درست است که پرونده شما در دادگاه به اتهام ارتداد در حال رسیدگی است و آیا این اتهام را که شما یک مسیحی هستید قبول می‌کنید و آیا درست است که قاضی به شما فرصت سه روزه برای رجوع به اسلام و توبه داده است؟
- آیا شما اتهامی غیر از ارتداد دارید؟
‌البته باید اشاره نمایم که این سوال(سوال دوم) کاملن انحرافی و بر مبنای ادعای استان‌دار گیلان که مدعی شده بود یوسف ندرخانی به اتهام تجاوز به عنف و اتهاماتی از این دست محاکمه می‌شود و سعی داشتند که پرونده را به مسایل عقیدتی ارتباط ندهند البته همگان این نحوه رفتار حکومت ایران را می‌شناسیم و می‌دانیم که حکومت برای فرار از حقیقت از چه نوع حربه‌هایی استفاده می‌نماید همان‌گونه که پس ار انتخابات سال 88 نیز شاهد دادگاه‌های فرمایشی بوده‌ایم .
آقای محمد‌علی دادخواه بارها در مصاحبه‌های خود نیز اشاره به این نموده‌اند که یوسف ندرخانی به اتهام ارتداد در حال محاکمه هست.
- به‌نظر شما هدف جمهوری اسلامی از طرح این سوالات و پخش چند جمله کوتاه و گزینشی شده ازکل مصاحبه با یوسف ندرخانی چه بوده است؟
این فیلم خیلی فشرده پخش شده است و حکومت به‌دنبال ایجاد تفرقه بین مسیحیان است تا بتواند یوسف را محکوم نماید من از همه مسیحیان داخل کشور می‌خواهم که هوشیاری لازم را در برابر اعمال جمهوری اسلامی داشته باشند و تجربه به ما نشان داده است که جمهوری اسلامی حکومت راست‌گویی نیست و برای رسیدن به اهدافش تمام ارزش‌های اخلاقی را زیر پا می‌گذارد و این اعمال برای چنین حکومتی کاملن طبیعی است و این تنها چیزی است که در این سی سال این حکومت از خود به نمایش گذاشته است شاید بد نباشد به این مورد اشاره نمایم که بانویی ایرانی در روز روشن و در برابر چشم هزاران ایرانی و دوربین‌های معترضین کشته می‌شود (اشاره به ندا آقا سلطان) و تا کنون کسی از مسوولین این نظام آن را به عهده نگرفته است. و از ابتدای کشته شدن وی به دنبال فرافکنی و ایجاد مسایل حاشیه‌ای برای این مسئله بوده است.
- ما در این سال‌ها شاهد رفتارهای نامناسبی با دگر‌اندیشان از سوی جمهوری اسلامی بوده‌ایم به نظر شما هدف دولت ایران از سرکوب دگر‌اندیشان مذهبی چیست؟
نظام جمهوری اسلامی با دگراندیشی مشکل دارد من سعی می‌کنم وارد مسایل دیگر نشوم و فقط در باب رفتار حکومت با دگر‌اندیشان مذهبی توضیحاتی را ارایه نمایم، به‌نظرم علت کاملن روشن و مبرهن است چرا که حکومت به دنبال بقای خودش است و در واقع ما می‌دانیم که مسوولین جمهوری اسلامی هیچ عرقی به کشور ندارند و آنان فکر می‌کنند که کشور حیات خلوت آنان است این مسئله‌ای است که باید به آن توجه کنیم یعنی آن‌ها در داخل به‌دنبال این هستند که همه مطیع و فرمان‌بردار آنان باشند، چون وقتی یک نفر مسیحی است، در واقع اصل ولایت فقیه را نمی‌تواند قبول داشته باشد چون اصل ولایت فقیه یک اصل مذهبی در اسلام و مذهب تشییع است و نه بحث ملی و سیاسی، جمهوری اسلامی می‌خواهد همه را به دور ولایت فقیه هدایت نماید و ولایت فقیه مرکزیت و محوریت جامعه و ساختارهای اجتماعی باشد پس بنا بر این یک شخص سنی، مسیحی و یا بهایی نمی‌تواند بر اصل ولایت فقیه اعتقادی داشته باشد شاید ممکن است که آقای خامنه‌ای را به‌عنوان یک رهبر سیاسی هم‌چون رهبران سیاسی سایر کشور‌ها قبول کنند اما نمی‌توانند ایشان را به‌عنوان نماینده خدا و ولی فقیه مورد پذیرش قرار دهند چون حکومت اسلامی در طی این سی و دو سال همیشه از احساسات مذهبی مردم سو‌استفاده نموده است و توانسته است فریب‌های بزرگی را به مردم بدهد و همین‌که کسی این اصل را نپذیرد در واقع این به چالش کشاندن حکومت خامنه‌ای محسوب می‌شود زیرا که این‌ها می‌خواهند از طریق مذهبی بر مردم حکومت نمایند و کسی که مقابل خواست آنان بایستد طبیعی است که محکوم به فنا شود و کنار گذاشته شود و این‌جا است که به افراد به‌دلیل دگر‌اندیشی مذهبی اتهام اقدام علیه امنیت ملی زده می‌شود و در دادگاه‌ها به این جرم آنان را محاکمه می‌کنند. چون امنیت ملی برای آنان در واقع حفظ ولایت فقیه و حکومت بر پایه مذهب و سو‌استفاده از مذهب است اما جالب است بدانید که نظریه‌پردازان ولایت فقیه هم از این نوع حکومت در امان نمانده‌اند، مثل مرحوم آیت‌اله منتظری که رسمن اعلام کرد ولایت فقیه مورد نظر من این حکومت نبوده است و مسئله دوم آن‌که در فقه شیعه یک تعریف جدید و یک انحراف جدیدی به وجود آورده‌اند چونکه در تعریف جدید آقایانی مثل مصباح یزدی آمده که ولی فقیه را خدا انتخاب می‌کند و ولی فقیه توسط خداوند انتخاب و به دست خبرگان رهبری کشف می‌شوند و در تلاشند تا ولی فقیه را هم معصوم به مردم معرفی نمایند و این در حالیست که در فقه شیعه ما چهارده تن معصوم داریم و این‌جاست که اگر کسی فقه شیعه آقایان را قبول نکند مرتد تلقی می‌گردد چرا که در نظر حاکمیت دگر‌اندیشان مذهبی خدا را قبول ندارند و و این تفکر در واقع ریشه در عدم اعتقاد به ولایت فقیه و تحریفی که آقای مصباح یزدی در شیعه می‌خواهند ایجاد کنند دارد.
- در بخشی از این مصاحبه آقای ندرخانی عنوان کردند که «به نوعی کشیش محسوب می‌گردند»، منظور ایشان از این عبارت کاملن مبهم و شائبه برانگیز به نظر می‌رسد. هما‌ن‌گونه که در فیلم مشهود است تنها چند جمله از آقای ندرخانی پخش شده است به نظر شما منظور ایشان چه بوده است؟
باید عرض کنم کسانی که کشیش یوسف ندرخانی را می‌شناسند می‌دانند که ایشان یک فرد متواضع و فروتن و در عین حال دارای شخصیتی بسیار محکم و معتقد است و وقتی که فرد مصاحبه‌گر از ایشان سوال می‌کند که آیا شما کشیش هستید ایشان در پاسخ جواب داه اند «بله می‌شو‌د گفت من کشیش هستم»، مثل این است که گاهی اوقات از یک برادر ایمان دار سوال می‌شود که آیا شما اسقف هستید اگر در جواب سریعن و فورن بگوید بله من اسقف هستم شاید به نظر مخاطب نوعی تکبر و خودبینی در آن نهفته باشد. این اتفاقن خصیصه یوسف ندرخانی است که همواره خود را خادم می‌دانست نه یک کشیش.
‌چیزی که از ندرخانی باید بدانیم این است که ایشان در سال 2002 دست‌گذاری شده‌اند و به مقام کشیشی رسیده‌اند یک کشیش ازطریق یک کارت شناسایی کشیش محسوب نمی‌شود بلکه از طریق دست‌گذاری است که یک کشیش معرفی و به این مقام می‌رسد. وی توسط سه تن از کشیشان ارشد ( گروه ) کلیسای ایران و مجمع جهانی به‌عنوان کشیش انتخاب شده و دست‌گذاری شده است و رویه کار به این طریق است که وقتی می‌خواهند کسی را کشیش معرفی نمایند اول از طریق دست‌گذاری انتخاب می‌شود و بعد خدمت خودش را آغاز می‌نماید و در حقیقت یک کشیش نیاز به کارت ندارد اما چون ما مسایل قانونی داریم که نیاز به پی‌گیری در ادارات و نهادهای دولتی دارد از طرف کلیسا برای آنان کارتی که به منزله معرفی‌نامه آنان است صادر می‌شود و کسانی که یوسف ندرخانی را دست گذاری کرده‌اند آنان هستند که باید به دنبال کارت برای ایشان باشند نه خود کشیش ندرخانی، چرا که برای خودش نمی‌تواند کارتی صادر نماید و مقام بالا تر از آن می‌بایستی برای ایشان کارت صادر کند که این مقام‌های بالاتر از ایشان در کلیسای ایران مشخص هستند به این معنی که یا باید بهروز خانجانی و یا بهنام ایرانی و یا بنده‌ برای وی کارت صادر کرده باشیم. و هم‌چنین لازم است توضیح بدهم که کشیش یوسف ندرخانی دارای سه فقره کارت از سه مجموعه کلیسایی است (کلیسای پروتستان) که خدمت کشیشی این برادر را تایید کرده‌اند.
هم‌چنین ( گروه)  کلیسای ایران دارای اسقف است و در واقع یک نهاد بین‌المللی و رسمی محسوب می‌شود حال آن‌که ممکن است در ایران شماری ادعا کنند که اعضا و خود این کلیسا را به رسمیت نمی‌شناسند.
وی در قسمت‌هایی از این فیلم بحث از دوستان می‌کنند که برای وی کارت صادر کرده‌اند که منظورشان در واقع همان مقامات ارشد و اسقف و کشیشان ارشد کلیسای ایران است.
در پایان اگر مطلب دیگری هست بفرمایید‌؟
هر کسی را به صرف این‌که لباس کشیشی به تن دارد قبول ننمایند زیرا جمهوری اسلامی از همه ترفند‌ها برای سرکوب استفاده خواهد کرد و یکی از همین ترفندها نفوذ به کلیساها در غالب لباس کشیشی و روحانی است امید‌وارم به‌زودی شاهد آزادی کشیش عزیز یوسف ندرخانی باشیم و در همین جا‌ هم هشدار می‌دهم که با کشتن ایمان‌داران مسیحی هرگز ره به جایی نخواهید برد ‌جز آن‌که پرونده‌ای را به دیگر پرونده‌های خود اضافه نمایید .

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر