شنبه، مهر ۰۹، ۱۳۹۰

یوسف ندرخانی کشیش ایرانی در خطر اعدام


خانه حقوق بشر ایرانروز گذشته آخرین جلسه دادگاه یوسف ندرخانی، کشیش متهم به ارتداد در حالی برگزار شد که او علیرغم درخواست‌های متعدد قاضی دادگاه حاضر به توبه نشده است.
آخرین جلسه دادگاه یوسف ندرخانی، کشیش مسیحی  به اتهام ارتداد در شهریور ماه سال گذشته از سوی شعبه یازده دادگاه تجدید نظر استان گیلان به اعدام محکوم شده بود، روز گذشته در حالی برگزار شد که وی علیرغم خواسته مکرر قاضی دادگاه برای توبه و بازگشت به دین اسلام مسیحی باقی مانده و حاضر به توبه نشده است.

به گزارش «خانه حقوق بشر ایران» پیش‌تر و بعد از صدور حکم اعدام برای یوسف ندرخانی در سال گذشته دیوان عالی ضمن ابطال حکم اعدام یوسف ندرخانی و ارجاع دوباره پرونده به دادگاه رشت، از آقای ندرخوانی درخواست کرده تا از مسیحیت توبه کند.
یوسف ندرخانی که مدت‌ها پیش و در سن ۱۹ سالگی از دین اسلام خارج شده و به مسیحیت روی آورده، تا پیش از بازداشت، کشیش جماعتی از مسیحیان اهل رشت بود. وی از ۲۰ مهر ماه سال ۱۳۸۸ بازداشت و در زندان به سر می‌برد.
نخستین دادگاه ندرخانی روز یکشنبه سوم مهرماه جاری برگزار شد که تا روز گذشته ادامه پیدا کرد.
در همین حال وکیل وی محمد علی دادخواه به «کمپین بین‌المللی حقوق بشر در ایران» گفته است که «« سه روز او را به دادگاه آوردند که توبه کند، هر سه روز او منکر توبه شد. من در آخرین دفاعم گفتم که امکان اعدام او از منظر شرع و قانون خودمان و حقوق بین الملل درست و قانونی نیست و تصورم این است که دادگاه نظرات من را پذیرفت. من امیدوارم دادگاه حکم برائت وی را بدهد و ظرف یک هفته آینده آزاد شود. چون حکم ارتداد که از قبل حذف شد و در خصوص توبه هم من دفاعیات لازم را کردم که قانونی نیست.»
در حالی که قرار است حکم دادگاه طی روزهای آینده اعلام شود مقامات و کشورهای غربی از دولت ایران خواسته‌اند که حکم اعدام این کشیش مسیحی را متوقف کند و چنین حکمی برای وی صادر نشود.
در اولین واکنش‌ها دو مقام بلندپایه آمریکایی و بریتانیایی در واکنش‌های جداگانه‌ای از ایران خواستند حکم اعدام یوسف ندرخانی، کشیش ایرانی را متوقف کند. ویلیام هیگ، وزیر امور خارجه بریتانیا روز گذشته گفته بود که «نگران گزارش‌های حاکی از طرح ایران برای اعدام نزدیک یوسف ندرخانی یک کشیش مسیحی پس از خودداری از بازگشت به اسلام است.»
در سوی دیگر لئوناردو لئو رییس کمیسیون آزادی های دینی در آمریکا نیز نسبت به سرنوشت یوسف نادرخانی کشیش ایرانی که محکوم به اعدام شده شدیداً ابراز نگرانی کرده است. جان بینر، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا از مقامات جمهوری اسلامی خواسته است که  از جان این یوسف ندرخانی بگذرد.
از سوی دیگر وزارت خارجه آلمان و دبیر کل حزب دمکرات مسیحی این کشور (CDU) نیز خواستار لغو حکم اعدام کشیش ایرانی، یوسف ندرخانی شدند.
دویچه وله در این زمینه گزارش داده است که هرمان گروهه دبیر کل حزب دمکرات مسیحی (حزب صدراعظم آلمان) در نامه‌ای به سفارت ایران از اینکه یوسف ندرخانی از حق اولیه خود مبنی بر انتخاب دین محروم است ابراز «وحشت» و «خشم» کرده است. این سیاستمدار آلمانی همراه وزارت خارجه این کشور و سازمان آلمانی “جمعیت بین ‌المللی دفاع حقوق بشر” خواستار لغو حکم اعدام یوسف ندرخانی شده است.
اتحادیه اروپا، شخصیت‌های سیاسی و نهادهای حقوق‌بشری به شدت به حکم اعدام یوسف ندرخانی به اتهام «خروج از دین اسلام» و «تبلیغ تعالیم غیراسلامی» اعترض دارند . گروهه از سفیر ایران در برلین خواسته است که از حق آزادی ادیان در ایران پشتیبانی کند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر