یکشنبه، مهر ۱۷، ۱۳۹۰

سه ماه بلاتکلیفی چهارشهروند بهایی بازداشت شده در اصفهان

شنبه 16 مهر 1390 
خبرگزاری هرانا - چهار شهروند بهایی ساکن اصفهان که از سه ماه پیش تا کنون در بازداشت نیروهای امنیتی به سر می‌برند هم چنان به صورت بلاتکلیف در بازداشت بسر می‌برند.

بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه حقوق بشر در ایران، کیوان دهقانی، فرشید بدخش، نوید پروینی و نگار سبحانیان (همسر نوید پروینی) که در ۲۱ تیر ماه سال جاری حین مراسم مذهبی در منزل نوید پروینی دستگیر شده‌اند با گذشت سه ماه از بازداشت هنوز در بلاتکلیفی بسر می‌برند.


این در حالی است که بازپرس قبلی پرونده (فردی به نام ابوترابی) از‌‌ همان ابتدای دستگیری قرار بازداشت را یک ماه و بازجوی اداره اطلاعات هم دو ماه بازداشت اعلام کرده بود.

هم چنین بنا به اظهار متهمین در ملاقات حضوری، بازجوی پرونده در ۳۰ مرداد ماه اتمام بازجویی‌ها را به ایشان ابلاغ کرده و از ان‌ها خواسته تا ذیل اوراق مربوطه را امضاء کنند.

از طرف دیگر طی چند روز گذشته کیوان دهقانی بدون ارائه دلیل مشخصی از زندان اصفهان به اداره اطلاعات مشهد منتقل شده است.
بررسی موارد حقوقی نقض شده در این گزارش:
  • اصل ۳۲ قانون اساسی جمهوری اسلامی: هیچ‌کس را نمی‌توان دستگیر کرد مگر به حکم و ترتیبی که قانون معین می‌کند. در صورت بازداشت، موضوع اتهام باید با ذکر دلایل بلافاصله کتباً به متهم ابلاغ و تفهیم شود و حداکثر ظرف مدت بیست و چهار ساعت پرونده مقدماتی به مراجع صالحه قضایی ارسال و مقدمات محاکمه، در اسرع وقت فراهم گردد.
  • بند ۳ ماده ۹ میثاق بین المللی حقوق مدنی و سیاسی: هر کس به اتهام جرمی دستگیر یا بازداشت می‌شود باید او را در اسرع وقت در محضر دادرسی یا هر مقام دیگری که به موجب قانون مجاز به اعمال اختیارات قضائی باشد حاضر نمود و باید در مدت معقولی دادرسی یا آزاد شود.
  • بند ۲ ماده ۹ میثاق بین المللی حقوق مدنی و سیاسی: هر کس دستگیر می‌شود باید در موقع دستگیر شدن از علل آن مطلع شود و در اسرع وقت اخطاریه‌ای دائر به هر گونه اتهامی که به او نسبت داده می‌شود دریافت دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر