شنبه، آبان ۰۷، ۱۳۹۰

فرزندان بهاییان بازداشت شده: چاره ای جز تلاش برای تغییر رای نداریم هر چند دستگاه قضایی ایران هر کاری دلش بخواهد می کند


طبق گزارش جامعه بین المللی بهائیان که در تاریخ ۲۷ مهرماه منتشر شد شماری از شهروندان بهایی در شهرهای تهران، اصفهان و کرج از پنج ماه پیش در ارتباط با موسسه آموزشی بهائیان بازداشت شده اند. این افراد استادان دانشگاه غیر حضوری بهائیان و یا از افراد مرتبط بااین موسسه بودند که برای آموزش به جوانان بهایی محروم از تحصیل از دانشگاه‌های ایران این سیستم آموزشی را تاسیس کرده‌اند. در عکس هفت تن از رهبران بهایی دیده می شوند.
به دنبال محکومیت هفت بهایی مرتبط با موسسه آموزش عالی بهاییان در شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب، تنها امید خانواده های آنها شکسته شدن رای در دادگاه تجدید نظر است. این هفت نفر بهایی که هر کدام به ۴ تا ۵ سال زندان محکوم شده اند چند روز پس از دادگاه بدوی از زندان اوین به زندان های دیگر فرستاده شده اند.

نعیم سبحانی فرزند ریاض سبحانی که به جرم کمک مالی به دانشگاه بهایی ها در دادگاه بدوی به ۴ سال زندان محکوم شده است در گفتگو با کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران گفت:« ما چاره ی نداریم جز اینکه برای تغییر رای تلاش کنیم.هر چند که می دانیم دستگاه قضایی ایران هر کاری دلش بخواهد می کند. اصلا باورمان نمی شود که پدرم بدون هیچ گناه و خلافی محکوم به ۴ سال حبس شده است، فقط به این دلیل که به دانشگاه بهایی ها کمک کرده است.پدرم بیمار است و شاید حتی یکسال هم نتواند زندان را دوام بیاورد. او دارای مشکل قلبی و تحت درمان داوریی است، مشکل گوارشی هم دارد، بینایش هم ضعیف است. مرد پیری است دیگر.»
براساس حکم دادگاه بدوی شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب به ریاست قاضی مقیسه”کامران مرتضایی و وحید محمودی هر یک به پنج سال زندان و رامین زیبایی، محمود بادوام، فرهاد صدقی، ریاض سبحانی و نوشین خادم نیز هر یک به چهار سال حبس محکوم شده اند. چند روز پس از دادگاه بدوی بدون هیچ توضیحی خانم نوشین خادم به زندان رجایی شهر کرج و شش نفر دیگر به زندان گوهر دشت کرج منتقل شده اند.
مهتاب مرتضایی، فرزند کامران مرتضایی نیز که در دادگاه بدوی به اتهام تدریس و انجام کارهای دفتری در دانشگاه بهایی ها به ۵ سال حبس محکوم شده است در خصوص وضعیت پدرش گفت:« پدرم در زندان اوین دچار کمر درد و زانو درد شده است. ظاهرا وقتی در اوین بودند سلولشان خیلی کوچک بوده و سه ، چهار نفر با هم در سلول کوچکی بودند. درد پاهایش به دلیل این است که در آن سلول فقط جا داشته تا یک پایش را دراز کند. کمر درد هم گرفته است چون در اوین مجبور بوده روی زمین بخوابد. حالا ظاهرا سلول زندان گوهر دشت کمی بزرگتر است و تخت هم دارد. بهرحال او در طول این مدت چند بار احتیاج به دیدن دکتر داشته است. »
طبق گزارش جامعه بین المللی بهائیان که در تاریخ ۲۷ مهرماه منتشر شد شماری از شهروندان بهایی در شهرهای تهران، اصفهان و کرج از پنج ماه پیش در ارتباط با موسسه آموزشی بهائیان بازداشت شده اند. این افراد استادان دانشگاه غیر حضوری بهائیان و یا از افراد مرتبط بااین موسسه بودند که برای آموزش به جوانان بهایی محروم از تحصیل از دانشگاه‌های ایران این سیستم آموزشی را تاسیس کرده‌اند.(لینک به خبر)
موسسه علمی آزاد بهاییان ایران اواسط دهه ۱۳۶۰ خورشیدی تاسیس شد. این موسسه علمی فاقد اعتبار قانون ایران است اما از آنجا که پس از انقلاب ورود بهاییان به دانشگاه ممنوع اعلام شد محفل بهاییان برای ارتقا علمی جوانان خود این موسسه را بنیان نهاد که توسط خود بهاییان نیز اداره می شد.
نعیم سبحانی که اکنون در واشنگتن دی سی به سر می برد با اظهار تعجب از اینکه چند روز پس از دادگاه آنها را به زندان گوهر دشت کرج منتقل کرده اند،گفت:«بدون هیچ دلیل و اطلاعی پدرم را به زندان گوهر دشت منتقل کردند. خواهر و برادرم پس از پیگیری متوجه شدند او را به زندان دیگری منتقل کردند. خانواده در ملاقات تازه با پدر می گفتند که از نظر جسمی تعریفی ندارد اما از نظر روحی بهتر شده چون هفت نفر از سران بهایی ها نیز در آن زندان نگه داری می شوند. اما راه زندان خیلی دور است، اصلا ما نمی دانیم آنها را از اوین برای چه به آنجا برده اند.»
ریاض سبحانی همچنین با اعتراض به مسدود شدن حساب های بانکی مشترک پدر و مادرش گفت:« نمی دانیم برای چه حساب های بانکیشان مسدود شده است ، در حکمشان هم چنین چیزی نبود.ما چاره ای نداریم جز تحمل.»
همچنین مهتاب مرتضایی که اکنون در مریلند آمریکا ساکن است در خصوص فعالیت های پدرش در موسسه علمی بهایی ها گفت:« پدرم دروسی مانند کامپیوتر و عمران را تدریس می کرد و هم کارهای دفتری آن مرکز آموزشی را هم انجام می داد. عمه ام به من می گوید که اوایل پدرم در زندان از نظر روحی بهتر بوده اما الان گویا کمی کلافه است و مانند روزهای اولش نیست.»
بهاییان هم اکنون بزرگترین اقلیت مذهبی در ایران هستند که فاقد حقوق اولیه از جمله رفتن به دانشگاه هستند. به گزارش جامعه بین المللی بهائیان در حال حاضر دست کم ۱۱۲ نفر بهایی در ایران به خاطر عقایدشان در زندان به سر می‌برند. از جمله این بازداشت شدگان هفت رهبر جامعه بهایی هستند که به ده سال زندان محکوم شده‌اند. همچنین براساس این گزارش پرونده ۳۰۰ بهایی دیگر نیز در مراجع قضایی ایران در جریان است.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر