یکشنبه، خرداد ۲۸، ۱۳۹۱

فراخوان پارلمان اروپا به رعایت حقوق اقلیت‌ها در ایران


پارلمان اروپا با صدور یک قطعنامه، مقامات ایرانی را به رفتار عادلانه با اقلیت‌های قومی و مذهبی فراخواند. در این قطعنامه از سرکوب فعالیت‌های مسالمت‌آمیز اقلیت‌ها در جمهوری اسلامی و نقض حقوقی آنها به شدت انتقاد شده است.
پایگاه خبری پارلمان اروپا در روز جمعه (۱۵ ژوئن/۲۶ خرداد) مفاد قطعنامه‌ای در مورد حقوق اقلیت‌ها در ایران را منتشر کرده است.
این قطعنامه با استناد به شواهد مندرج در قطعنامه کمیته حقوق بشر سازمان ملل و گزارش احمد شهید، گزارشگر ویژه سازمان ملل در ماه نوامبر سال ۲۰۱۱ تهیه و صادر شده است.
به گزارش دویچه وله این قطعنامه از آذری‌ها، کردها، عرب‌ها و بلوچ‌ها به عنوان قربانیان نقض حقوق بشر در ایران یاد کرده و از جمله خواستار بازنگری در حکم اعدام شش نفر از شهروندان عرب اهوازی شده است.
پارلمان اروپا در این قطعنامه به نقض حقوق اولیه این اقلیت‌ها در تکلم به زبان مادری یا سرکوب تجمع‌ها و سلب حق تشکل و آزادی بیان آنها اعتراض کرده است.
در بخشی از این قطعنامه آمده که قوانین ایران تنها زرتشتیان، مسیحیان و یهودیان را به رسمیت می‌شناسد و در کنار پیگرد و آزار بهاییان و دراویش، نسبت به سنی‌های این کشور اعمال تبعیض می‌کند.
گزارش مقطعی گزارشگر ویژه سازمان ملل در مورد نقض حقوق بشر در ایران منتشر شده است. احمد شهید در گزارش‌اش از پرونده‌هایی یاد کرده که شاهدان عینی با او مطرح کرده‌اند.
قطعنامه یادآور شده که تساوی حقوق و فرصت برای همه در قانون اساسی ایران پیش‌بینی شده اما فرصت‌های تحصیلی یا شغلی از کسانی چون بهاییان دریغ می‌شود. در این قطعنامه آمده که ایران در نقض حقوق اقلیت‌ها، حتی به اصول قانون اساسی خود نیز پایبندی نشان نمی‌دهد.
این قطعنامه تاکید کرده که نقض حقوق انسانی و مدنی اقلیت‌های قومی، بخشی از نقض عمومی حقوق بشر در ایران است. در ادامه به افزایش مجازات اعدام ‌و از جمله اعدام نوجوانان در ایران اشاره شده که در پاره‌ای موارد برای ساده‌ترین جرایم اعمال می‌شوند.
پارلمان اروپا از مقامات جمهوری اسلامی خواسته به پیمان‌نامه‌های بین‌المللی در مورد حقوق اقلیت‌ها احترام بگذارند و جلوی تبعیض و ستم در قبال عرب‌ها، کردها، ترکمن‌ها، بهاییان، آذری‌ها یا بلوچ‌ها را بگیرند.
این قطعنامه جمهوری اسلامی را به توقف آزار و شکنجه اقلیت‌های زندانی فراخوانده و حق درمان یا حق داشتن وکیل را نیز از حقوق اولیه آنها دانسته است.
در بخش دیگری از این قطعنامه، نام شش زندانی عرب اهوازی ذکر شده که به اعدام محکوم شده‌اند. پارلمان اروپا خواستار آن شده که این شش نفر در دادگاهی با هنجارهای بین‌المللی محاکمه شوند و مجازات اعدام آنها را تهدید نکند.
پارلمان اروپا تصریح کرده که حکومت ایران به سرکوب کنشگران اقلیت‌های قومی و مذهبی می پردازد، آنها را آزار می‌دهد و به بهانه "توزیع مواد مخدر" یا "محاربه" محکوم به اعدام می‌سازد.
در بند شش این قطعنامه از جمهوری اسلامی خواسته شده که امکان سفر کارشناسان مستقل سازمان ملل در امور نژادپرستی و بیگانه‌ستیزی به ایران را فراهم سازد تا آنها بتوانند از نزدیک شرایط اقلیت‌های قومی و مذهبی در این کشور را مشاهده و مستند کنند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر