چهارشنبه، خرداد ۳۱، ۱۳۹۱

آزادی دو تن از نوکيشان مسيحی به قيد وثيقه


Forogh__Fardaمطابق خبر فردا می توان نتیجه گرفت که خانم "فروغ دشتیان پور" یکی  از بازداشت شدگان کلیسای عمانوئیل در تهران آزاد شده ولی منبع نام او را به اشتباه ذکر کرده است. خبر دستگیری دو شحص دیگر نیز قبلاتائید نشده بود.
 به گزارش شبکه خبر مسیحیان فارسی زبان به نقل از فردا، منصور برجی که رادیو فردا او را از رهبران کلیسای ایرانیان لندن معرفی می کند روز دوشنبه 29 خرداد به رادیو فردا گفته است: «منابع مرتبط با کليسای ايران گزارش می دهند که هومن و لادن- دو تن از نوکيشان مسيحی- که در تاريخ ۲۶ فروردين ۱۳۹۱ دستگير شده بودند، بعد از ۵۸ روز بازداشت به قيد وثيقه آزاد شده‌اند.»

آقای برجی پیشتر در این خصوص به رادیو فردا گفته بود که بازداشت این افراد «ارتباط مستقیمی دارد با ایمان مسیحی آن‌ها و شرکتشان در جلسات خانگی».بنا به برخی گزارشات تائید نشده وثيقه اين افراد هر کدام ۴۰۰ ميليون تومان بوده است.

آقای برجی در این مورد به رادیو فردا گفته است: «اين مقدار وثيقه تعيين شده در نوع خودش برای مسيحيان بی سابقه است و تا به حال شامل حال زندانيانی می شده است که مخالفين سياسی يا عقيدتی محسوب می شده اند.»

منصور برجی می گوید در کنار اين خبرها، خبر آزادی خانم فروغ آشتیانی نیز منتشر شده است، اما به گفته وی کماکان مسيحيان زيادی در زندان به سر می برند که مدت زمان زندانی بودنشان طولانی مدت است.

آقای برجی می گوید: «از جمله این زندانیان مسیحی می توان از فرشید فتحی، بهنام ایرانی، روح الله قبیطینام برد. عده ديگری از شهروندان مسيحی در شهر اهواز و ساير شهرهای ايران کماکان در زندان به سر می برند.»

علیرغم آزادی این سه نوکیش مسیحی، منصور برجی در پایان می گوید که از ایران خبرهایی در مورد بازداشت و زندانی کردن عده بيشتری از مسيحيان و همين طور اعمال فشار بيشتر بر کليسای ربانی مرکز به گوش می رسد.
لازم به توضیح است که احتمالا منظور آقای برجی از هومن و لادن دو نوکیش مسیحی هستند که گفته می شد فروردین ماه در تهران بازداشت شده اند. ولی هیچوقت خبر آنها توسط منابع معتبر خبر مسیحیان در تهران تائید نشد. اخبار مربوط به این دو نفر توسط ای میل از سوی یکی از نزدیکان آنها در اختیار رسانه های مختلف قرار گرفت و برخی رسانه های مسیحی آن را منتشر نمودند.
همچنین منابع اف سی ان ان نتوانستند دستگیری شخصی به نام "فروغ آشتیانی" را تائید کنند. شاید منظور این منبع در کلیسای ایرانیان لندن خانم "فروغ دشتیان پور" همسر مهندس مهرداد سجادی از مشایخ کلیسای عمانوئیل تهران باشد که در تاریخ 4 خرداد ماه در منزل شخصی خود به همراه همسرش بازداشت شد وخبرش توسط اف سی ان ان برای نخستین بار منتشر گردید. از محل نگهداری او تا کنون خبری در دسترس نبود.
از سوی دیگربه احتمال بسیار قوی منظور آقای برجی از زندانی شدن شخصی به نام روح الله قبیطی باید همان"نورالله قبیتی زاده" باشد که  دی ماه سال 1389 در شهرستان دزفول دستگیر شد و تا کنون در بازداشت به سر می برد. پیش از نوروز 1391 اخباری درباره انتقال ناگهانی این زندانی مسیحی از زندان کارون اهواز  به زندان دستگرد اصفهان به گوش می رسید. دلیل این انتقال هنوز روشن نشده است.
همانطور که منصور برجی گفته است تعداد زیادی از مسیحیان ایران اکنون در زندانها تحت بازداشت به سر می برند. هم اکنون خبر بازداشت چندین نفر دیگر از اعضای کلیساهای رسمی تهران در اختیار اف سی ان ان است که منتظر هستیم تا اگر وعده آزادی فوری آنها به نتیجه نرسد اخبارشان را منتشر نمائیم.
توجه و پی گیری اف سی ان ان درباره اخبار مسیحیان ایران و انتشار اخبار دست اول در این مورد عاقبت باعث شد تا رسانه های غیر مسیحی فارسی زبان نیز به فکر بیفتند تا اخبار مسیحیان ایران را از نزدیک پی گیری کنند. یکی از این رسانه ها "رادیو فردا" ، رسانه پر طرفدار فارسی زبان است. این رادیو در ماههای اخیر تلاش قابل تقدیری در پوشش اخبار مربوط به مسیحیان ایران داشته است که جای تشکر فراوان دارد.
این مداومت در خبر رسانی اف سی ان ان باعث شده است افرادی در جامعه مسیحی ایران که قبلا به شدت مخالف خبر رسانی در مورد جفا بر مسیحیان ایران بودند نیز امروزه به جمع خبر رسانان بپیوندند. هرچند آنها معمولا اخبار تهیه شده توسط شبکه خبر مسیحیان فارسی زبان را به اسم خود در رسانه های غیر مسیحی منتشر می کنند و نامی از اف سی ان ان نمی برند، اما همین که درک کرده اند خبر رسانی در این مورد چقدر مهم است و خود در این زمینه فعال شده اند جای شکرگزاری فراوان به درگاه خداوند دارد.


هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر