یکشنبه، خرداد ۱۴، ۱۳۹۱

روز شمار نقض حقوق شهروندان بهایی اردیبهشت ۱۳۹۱


خبرگزاری هرانا - در تدوام سرکوب اقلیت مذهبی بهایی گزارشی ماهانه از سوی نهاد آمار، نشر و آثار مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران منتشر می‌شود که گزارش زیر نقض حقوق بهائیان در اردیبهشت ماه سال جاری است.
متن این گزارش به قرار زیر است:

۲ اردیبهشت: ماموران امنیتی سمنان به منزل «عرفان احسانی» شهروند بهایی ساکن مهدیشهر (سنگسر) از توابع سمنان مراجعه کرده و پس از تفتیش محل و ضبط بعضی وسایل شخصی و کتب مذهبی محل را ترک نمودند. 
- فرانک حیرانی شهروند بهایی ساکن قائم شهر پس از ۱۱ روز بازداشت موقت به قید وثیقه معادل ۲۵ میلیون تومان آزاد شد.
۳ اردیبهشت: ماموران امنیتی سمنان «عرفان احسانی» را هنگام بازگشت از سمنان به مهدیشهر بازداشت نمودند.
- «وحید تیز فهم» یکی از اعضای هیئت موسوم به یاران ایران (مدیران سابق جامعه بهایی ایران) پس از چهار سال حبس برای مدت پنج روز به مرخصی آمد یاداوری می‌شود نامبرده به همراه چهارعضو دیگر هیئت یاران در حال گذراندن محکومیت ۲۰ ساله در زندان رجایی شهر می‌باشد.
۵ اردیبهشت: «کاوه رضایی» فعال حق تحصیل و دانشجوی محروم از تحصیل بهایی برای گذراندن محکومیت ۱۸ ماهه خود را به دادسرای هشتگرد معرفی و از آن مکان به ندامتگاه مرکزی کرج منتقل شد.
- ماموران اداره اطلاعات بیرجند به محل کسب یک شهروند بهایی به نام «شهرام مختاری» مراجعه کرده که بعد از تفتیش محل با نامبرده به منزل وی رفته و پس از ضبط کتب مذهبی و کامپیو‌تر، شهرام مختاری را نیز بازداشت نمودند.
۱۲ اردیبهشت: ۹ تن از شهروندان بهایی شیراز پس از سه ماه بازداشت موقت هر کدام با تودیع وثیقه معادل ۱۰۰ میلیون تومان آزاد شدند.
۱۴ اردیبهشت: «پویا محمدی» دانشجوی رشته دندانپزشکی دانشگاه اصفهان به دلیل اعتقاد به آیین بهایی از دانشگاه مذکور اخراج شد.
- محل کسب (مغازه ابزار آلات) علی تبیانیان شهروند بهایی ساکن سمنان بدون اخطار یا اعلان قبلی پلمپ گردید. مسئولین مربوطه هیچ دلیل برای تعطیل کردن محل مزبور ارائه ندادند فقط اظهار داشته‌اند دستور از بالاست.
- کاوه رضایی شهروند بهایی و فعال حق تحصیل پس از ۹ روز از بند قرنطینه به بند معتادان ندامتگاه کرج منتقل شد.
- با آنکه دادستان قائم شهر تاکنون دو بار با آزادی راحله معصومی موافقت کرده و در خواست وثیقه کرده ولی اداره اطلاعات از آزادی نامبرده ممانعت بعمل آورده است قابل ذکر است راحله معصومی هنگام دستگیری باردار بوده است (یاداوری می‌شود راحله معصومی و همسرش ساحل می‌ری از ۳۰ فروردین ماه در بازداشت می‌باشند)
۱۶ اردیبهشت: مسئولان دانشگاه پیام نوراز ثبت نام «سما نورانی» فعال حق تحصیل و شهروند بهایی که در حال گذراندن دوره محکومیت یک ساله در زندان اوین می‌باشد پس از قبولی در کنکور و کسب رتبه چهارم در رشته مهندسی برق ممانعت بعمل آوردند.
۱۷ اردیبهشت: جلسه دادگاه یک شهروند بهایی ساکن سمنان به نام «امید فیروزیان» به اتهام تبلیغ علیه نظام و عضویت در گروههایی (منظور جلسات مذهبی بهایی) به قصد برهم زدن امنیت برگزار شد.
- چهار شهروند بهایی که در حال گذراندن دوره محکومیت در زندان سمنان هستند به اداره اطلاعات منتقل شده و مورد بازجویی قرار گرفتند قابل توجه است این زندانیان بهایی هر کدام بیش از یک سال است که در زندان می‌باشند اسامی ایشان عبارتست از سیامک ایقانی، افشین ایقانی، بهفر خانجانی و علی احسانی.
- عرفان احسانی شهروند بهایی ساکن مهدیشهر (سنگسر) پس از ۱۵ روز بازداشت موقت به قید وثیقه ملکی معادل ۵۰ میلیون تومان آزاد شد.
۱۸ اردیبهشت: کارگاه تولیدی آلبوم تابان متعلق به به دو برادر بهایی به نام‌های «انیس» و «سروش مطیعی» در قائم شهر پلمپ گردید این دو برادر بهایی از ۳۰ فروردین ماه سال جاری در بازداشت بسر می‌برند.
۲۳ اردیبهشت: «سمیر گلشن» دانشجوی ترم ۴ مهندسی ماشین آلات کشاورزی دانشگاه پیام نور خرامه به دلیل اعتقاد به آیین بهایی از دانشگاه مزبور اخراج شد.
- چهار شهروند بهایی ساکن قائم شهر پس از ۲۴ روز بازداشت موقت هر کدام به قید وثیقه معادل ۲۵ میلیون تومان آزاد شدند اسامی ایشان عبارتست از: ساحل می‌ری و همسرش راحله معصومی – انیس مطیعی و برادرش سروش مطیعی.
۲۴ اردیبهشت: ماموران اداره اطلاعات بیرجند بدون ارائه حکم به منزل «محمد حسین نخعی» پیرمرد ۸۵ ساله بهایی ساکن روستای خوسف (از توابع بیرجند) مراجعه کرده و پس از تفتیش و ضبط کتب مذهبی و آلبومهای خانوادگی خواستار بازداشت نامبرده می‌شوند که به دلیل بیماری همسرش یک روز به وی مهلت داده می‌شود.
- دادگاه تجدید نظر استان تهران حکم بدوی ۴ سال حبس تعزیری «کامران رحیمیان» یکی از اساتید موسسه علمی آزاد (دانشگاه مجازی بهاییان) را تایید کرد نامبرده از شهریور ماه سال گذشته بازداشت و هم اکنون در زندان رجایی شهر نگهداری می‌شود.
- «ریاض سبحانی» زندانی ۶۶ ساله بهایی و اساتید دانشگاه مجازی بهاییان موسوم به موسسه علمی آزاد که در حال گذراندن محکومیت ۴ ساله در زندان رجایی شهر می‌باشد به دلیل بیماری قلبی به بیمارستان منتقل شد نامبرده چندین هفته بوده که از بیماری قلبی رنج می‌برده ولی مسئولین از اجازه مرخصی به وی خودداری می‌کردند.
۲۵ اردیبهشت: دو شهروند بهایی ساکن سمنان به نام‌های «افراسیاب سبحانی» و «اکبر‌پور حسینی» پس از تفتیش منازل و محل کسب توسط ماموران امنیتی بازداشت شدند.
- محمد حسین نخعی پیرمرد بهایی ساکن خوسف خود را به اداره اطلاعات بیرجند، معرفی و بازداشت شد.
۲۶ اردیبهشت: ماموران امنیتی به منزل یک شهروند بهایی ساکن نجف آباد اصفهان مراجعه کرده و پس از تفتیش محل چهار شهروند بهایی حاضر به نام‌های اعظم طبیبی، مونا پیرعلی، بهرام فردوسیان و شعله افشاری را بازداشت نمودند. قابل ذکر است در حین تفتیش محل یک شهروند بهایی به نام آرش حقیقی مورد ضرب و شتم ماموران قرار می‌گیرد.
۲۹ اردیبهشت: دادگاه انقلاب شهرستان بم حکم چند شهروند بهایی اهل کرمان را که طی یکی دو سال گذشته به اتهام آموزش به کودکان بم بازداشت و به قید وثیقه آزاد شده بودند را اعلام کرد طبق این حکم «سامان استوار»، «نهاله شهیدی» و «سحر بیرم آبادی» هر کدام به دو سال حبس تعزیری و یک سال حبس تعلیقی محکوم شدند همچنین «نیوشا بدیع ثابت»، «سولماز قاسمی» و «شمیس نورانی» به یک سال حبس تعزیری و یک سال حبس تعلیقی محکوم شدند قابل ذکر است دو شهروند غیر بهایی به نام‌های علی دیو سالار و سارا حاج ابراهیمی نیز از مته‌مان دیگراین پرونده بودند که هر کدام به دو سال حبس تعزیری و یک سال حبس تعلیقی محکوم شدند.
۳۱ اردیبهشت: «عاطفه انوری» شهروند بهایی ساکن اصفهان هنگام خروج از منزل توسط ماموران امنیتی بازداشت شد ماموران سپس منزل نامبرده را نیز مورد تفتیش قرار دادند و بعضی وسایل از جمله کتب مذهبی و تلفن همراه را ضبط کردند.
- «انیسا فناییان» شهروند بهایی ساکن سمنان طبق حکم دادگاه انقلاب شهر مزبور به ۴ سال و ۴ ماه حبس تعزیری محکوم شد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر