پنجشنبه، اردیبهشت ۱۴، ۱۳۹۱

آزادی موقت کشیش حکمت سلیمی و زندانیان مسیحی در اصفهان همراه با جزئیات اتهامات وارده به آنها


طی دو روز گذشته کشیش حکمت سلیمی به همراه نه نفراز بازداشت شدگان  مسیحی اصفهان با اخذ وثیقه به طور موقت تا زمان تشکیل دادگاه از زندان آزاد شدند.علاوه بر موارد همیشگی اتهامات جدیدی نیز به آنها نسبت داده اند.
 به گزارش شبکه خبر مسیحیان فارسی زبان به نقل از منابع مسیحیان اصفهان، پس از سپری شدن حدود 70 روز، عاقبت کشیش حکمت سلیمی شبان کلیسای پولس مقدس اصفهان به همراه 9 نفر دیگر از بازداشت شدگان نوکیش مسیحی ساکن آن شهر با سپردن وثیقه و اخذ تعهد آزاد شدند. آزادی این افراد به طور موقت  تا زمان تشکیل دادگاه برای رسیدگی به اتهاماتشان صورت گرفته است.

این افراد در طی دو نوبت در روزهای دوشنبه 11 اردیبهشت (30 آپریل 2012) و سه شنبه 12 اردیبهشت (1 می 2012) از زندان آزاد شدند. برای کشیش حکمت سلیمی ، آقای میثم حجتی و خانم شهناز ظریفی وثیقه هائی به ارزش 50 میلیون تومان و برای بقیه وثیقه های 30 میلیون تومانی درخواست شده بود. این وثیقه ها توسط خانواده های آنها تهیه و به دادگاه انقلاب اصفهان سپرده شد.
بازداشت جمعی در اسفندماه
به دنبال کشف و ضبط یک کامیون حامل کتاب مقدس در شهر اصفهان در بهمن ماه توسط نیروی انتظامی آن شهر، خبر بازداشت کشیش حکمت سلیمی رهبر کلیسای پولس مقدس اصفهان ( از کلیساهای قدیمی اصفهان واقع در محله سنگتراشان) در روز 3 اسفند ( 22 فوریه 2012) توسط خبرگزاری مجموعه فعالان حقوق بشر منتشر شد. پس از آن منابع مسیحی در اصفهان خبر بازداشتهای دیگری در همان روز را دادند. تاریخ این بازداشتها همه در یک روز بودو نشان می داد که برنامه ای از پیش طراحی شده برای این بگیر و ببندها وجود داشته است و ظاهرا همه آنهادر ارتباط هستند.
از بازداشت شدگان آن روز یک بانوی 78 ساله از اعضای قدیمی و برجسته کلیسای حضرت لوقای اصفهان به نامگیتی حکیم پور بود که در ساعات اولیه بامداد در خانه اش بازداشت شد ولی 3 روز بعد در 6 اسفند ماه با تلاش رهبران کلیساهای اسقفی آزاد شد. کلیسای پولس مقدس و کلیسای حضرت لوقا هردو از کلیساهای حوزه اسقفی اصفهان هستند و دارای سرویس به زبان فارسی می باشند.
منابع مسیحی اصفهان کمی بعد بازداشت خانمها شهناز ظریفی و مریم دل آرام و آقایان شهرام قائدی و مجید عنایت و فریبرز پارسی نژاد را نیز در این شهر تائید کرده اند. همه آنها به جز یک نفر در همان تاریخ 3 اسفند بازداشت شده اند. فقط گفته می شود آقای پارسی نژاد که در روز مذکور در اصفهان نبوده است وقتی نه روز بعد یعنی 12 اسفند به اصفهان بر می گردد بازداشت می شود.
پس از گذشت چند روز مشخص شد که دامنه دستگیری مسیحیان در اصفهان از آنچه تصور می شد گسترده تر بوده است.  اسامی چهار نفر دیگر نیز در بین مسیحیان اصفهان دهان به دهان میگشت. از آن جمله آقایان میثم حجتی، عنایت جعفری، کیهان امیری و روح الله حسینیان بودند که گفته میشد آنها نیز توسط ماموران بازداشت شده اند.
این افراد پس از بازجوئیهای مقدماتی در مراکز اطلاعاتی و امنیتی اصفهان ، به زندان مرکزی آن شهر در دستگرد منتقل شدند. خانمها شهناز ظریفی و مریم دل آرام در بند زنان و آقایان همگی در بند زندانیان امنیتی آن زندان تحت بازداشت بودند.
در طی مدت بیش از دو ماه بازداشت این افراد ، فقط بعد از گذشته چند هفته خانواده های آنها توانستند به دفعات معدود با عزیزانشان در تماس قرار بگیرند و از سلامت آنها باخبر شوند. خانواده های بازداشت شدگان به همین دلیل برای سلامت آنها بسیار نگران بودند.
اتهامات جدید به مسیحیان
مسیحیان اصفهان به اف سی ان ان گفته اند که این بار علاوه بر اتهامات همیشگی و معمول که در دادگاههای اسلامی به مسیحیان نسبت می دهند، موارد دیگری نیز به لیست اتهامات  وارده از سوی مقامامات امنیتی و قضائی به مسیحیان افزوده شده است.
گفته می شود که به کشیش حکمت سلیمی اتهام تبشیر مسیحیت، نشر بدون مجوز کتاب و دادن تعمید تفهیم شده است! با توجه به شغل رسمی حکمت سلیمی که کشیش یک کلیسای رسمی است و وظیفه اصلیش بشارت کلام خدا و تعمید دادن ایمان آورندگان می باشد، جرم قلمداد کردن چنین کارهائی برای او بسیار عجیب به نظر می رسد.
به خانم شهناز ظریفی نیز اتهامات تبشیر مسیحی ،شرکت در کنفرانسهای مسیحی و ارتباط با "کشیش رضا صفا" از مبلغین شناخته شده مسیحی خارج از کشور نسبت داده شده است. این اولین بار است که به طور رسمی ارتباط با مبلغین مسیحی خارج از ایران در لیست اتهامات یک مسیحی قرار می گیرد.مشخص نیست مطابق کدام قانون ارتباط با مبشران و مبلغین مسیحی خارج از کشور، اگر واقعا انجام شده باشد، جرم محسوب می گردد.
به آقای میثم حجتی نیز علاوه بر اتهامات تشکیل کلیسای خانگی و توزیع انجیل، اتهام مجعول "ارتباط با بهائیان" نیز زده شده است. چنین اتهامی هرچند برای مسلمانان قبلا نیز وجود داشته است و جرم محسوب گردیده، ولی تا به حال به طور رسمی به مسیحیان نسبت داده نشده بود. مطرح کردن چنین اتهامی می تواند تا حدودی نشان دهنده طرحهای جدیدی که حکومت برای مبارزه با مسیحیان در نظر دارد انجام دهد باشد.
به بقیه متهمان آزاد شده اتهامات تبشیر مسیحی، تبلیغ مسیحیت، ارتباط با کلیساهای خانگی و تبلیغ علیه نظام زده شده است. این اتهامات معمول ترین اتهامات دستگاه قضائی جمهوری اسلامی علیه مسیحیانی است که توسط نیروهای وزارت اطلاعات بازداشت میشوند.
لازم به ذکر است که شبکه خبر مسیحیان فارسی زبان نام افراد دیگری که در اصفهان بازداشت شده اند در اختیار دارد که هنوز از آزادی آنها خبری در دست نیست. به علت درخواست خانواده یا کلیساهای این اشخاص از ذکر اسامی آنها در حال حاضر معذوریم. خانواده ها و نزدیکان این افراد برای عدم خبر رسانی درباره زندانیانشان از سوی دستگاههای اطلاعاتی و امنیتی کشور به شدت تحت فشار هستند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر