پنجشنبه، اردیبهشت ۱۴، ۱۳۹۱

بازداشت وکیل مدافع یوسف ندرخانی به دستور یک قاضی


Dadkhah_3
محمدعلی دادخواه وکیل یوسف ندرخانی و بسیاری از زندانیان عقیدتی و سیاسی که یک فعال برجسته حقوق بشر می باشد،با قطعی شدن حکم مربوط به پرونده قدیمیش برای گذراندن پنج سال حبس راهی زندان شد!
 به گزارش شبکه خبر مسیحیان فارسی زبان، منابع مسیحی پایتخت تائید میکنند  که محمدعلی دادخواه وکیل پایه یک دادگستری، استاد دانشگاه و فعال مدافع حقوق بشر که دفاع از یوسف ندرخانی را در پرونده جنجالی "حکم ارتداد " به عهده دارد، روز یکشنبه ۱۰ اردیبهشت در دادگاه دفاع از یکی از موکلان خود  دستگیر شد.

محمد علی دادخواه وکالت پرونده یوسف ندرخانی  محکوم به اعدام به اتهام ارتداد را در شرایط سختی به عهده گرفت. یوسف ندرخانی توسط دادگاه اولیه شهرستان به خاطر ارتداد و خروج از دین اسلام به اعدام محکوم شده است. آقای دادخواه توانست با استدلالات حقوقی معتبر این حکم را در مرحله تجدید نظر به زیر سوال ببرد.
این وکیل زبر دست و انسان دوست، با خبر رسانی های به موقع خود درباره این پرونده توانست اطلاعات حقوقی مستندی در اختیار جامعه جهانی در این مورد بسیار حساس بگذارد. به دلیل همین فعالیتها بود که حکم اعدام ندرخانی تا کنون معلق مانده است.
او وکالت پرونده تعدادی از نوکیشان مسیحی را نیز در سالهای اخیر به عهده داشت که فعالیت مجدانه اش در چند تای آنها به آزادی زندانیان در جفا انجامیده است. گفته می شود همین مسئله و اطلاعات درستی که ایشان درمورد پرونده ندرخانی به جامعه جهانی ارائه داد، موجب تصمیم گیری قوه قضائیه جمهوری اسلامی برای قطعی و اجرائی کردن حکم مربوط به یک پرونده قدیمی بر علیه او شده است.
جزئیات دستگیری
بنا بر گزارش صدای آمریکا،  این وکیل زندانیان عقیدتی و  سیاسی، که برای دفاع از موکلش ارژنگ داوودی، زندانی سیاسی در شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب حضور یافته بود، با حکم ابوالقاسم صلواتی، رئیس این شعبه، پیش از آغاز جلسه دادگاه دستگیرشد. آقای دادخواه سپس همراه با ماموران امنیتی به خانه اش رفت تا از آنجا برای اجرای حکم به زندان اوین منتقل شود.
بنابراین گزارش ها ابوالقاسم صلواتی روز یکشنبه پیش از برگزاری دادگاه به این وکیل باسابقه و استاد دانشگاه گفته است حکم ۵ سال زندان او در دادگاه تجدید نظر تأیید شده و باید برای گذراندن مدت حبس خود به زندان اوین منتقل شود.
آقای دادخواه پیشتر در تیرماه ۱۳۹۰ در دادگاه بدوی به ۹ سال زندان و ده سال ممنوعیت از وکالت و تدریس محکوم شده بود. آقای دادخواه در آن زمان پس از صدور این احکام ابراز خرسندی کرده بود که برایش حکم اعدام صادر نشده است! او در بهمن ماه ۱۳۹۰ به سازمان عفو بین الملل گفته بود که سه ماه از صدور حکمش در دادگاه تجدید نظر گذشته اما نتیجه آن را هنوز به او ابلاغ نکرده اند.
 محمدعلی دادخواه از بنیان گذاران کانون مدافعان حقوق بشر و سخنگوی آن کانون به ریاست خانم شیرین عبادی  بود و وکالت بسیاری از فعالان دانشجویی ، زندانیان سیاسی و عقیدتی را برعهده داشته است. برخی از پرونده هایی که او وکالتشان را برعهده داشته عبارتند از: پرونده فعالان دانشجویی مانند مجید توکلی و پیمان عارف، وکالت پرونده زهرا کاظمی، وکالت پرونده حسینیه دراویش گنابادی، وکالت پرونده ملی – مذهبی ها، وکالت عبدالفتاح سلطانی، ابراهیم یزدی، نرگس محمدی، حشمت الله طبرزدی، احمد صدر حاج سید جوادی و بسیاری دیگر.
در حال حاضر حدود نه وکیل دادگستری که اغلب آنها عضو کانون مدافعان حقوق بشر هستند در زندان به سر می برند. عبدالفتاح سلطانی، نسرین ستوده، محمد سیف زاده، از اعضای این کانون و نیز جاوید هوتن کیان، وکیل سکینه آشتیانی محکوم به سنگسار، مصطفی دانشجو، وکیل دراویش گنابادی، و قاسم شعله سعدی از جمله آنانند. نرگس محمدی، دبیرکانون مدافعان حقوق بشر نیز هم اکنون در بند ۲۰۹ در بازداشت به سر می برد.
محمد علی دادخواه وکیلی است که در سالهای گذشته برای دفاع از زندانیان عقیدتی و سیاسی در زندانهای سراسر کشور بدون چشم داشت مالی تلاش کرده است. معلوم نیست که پرونده ندرخانی پس از به زندان افتادن دادخواه چه سرانجامی پیدا خواهد کرد.
مسیحیان ایران که بارها به طور قاطع حمایت خود را از آزادی یوسف ندرخانی و ملغی کردن قانون غیر انسانی "حکم ارتداد" اعلام کرده اند، می گویند برای آزادی  محمد علی دادخواه و سلامت خانواده او دعا خواهند کرد و با ایشان در این شرایط سخت ابراز هم دردی می کنند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر