دوشنبه، اردیبهشت ۱۸، ۱۳۹۱

کشیش ایرانی به شش سال زندان محکوم شد


یک منبع نزدیک به فرشید فتحی و خانواده اش در مصاحبه ای با کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران گفت که "اتهامات" وارد شده به فتحی، صرفا وظایف وی به عنوان یک کشیش  بوده است.  "انجیل هایی که ما به ایران آوردیم به عنوان یک جرم تلقی شده اند ، داشتن بیش از یک انجیل برای توزیع یک جرم عنوان شده، و داشتن مطالب مسیحی بخش دیگری از جرایم دیده شده..."  پس از اینکه فرشید فتحی، یک کشیش ۳۳ سالۀ مسیحی، به مدت ۱۶ ماه بدون تفهیم اتهام در بازداشت بود، مقامات قضایی بالاخره در اردیبهشت ماه سال جاری وی را به شش سال حبس محکوم کردند.  کیفرخواست فتحی بخشی از یک روند جاری تبعیض و آزار نوکیشان مسیحی در ایران است.
گفته میشود که طی بیشتر مدت بازداشت، مقامات او را در حبس انفرادی نگاهداشته اند و طبق گفتۀ یک دوست خانوادگی فتحی، وی را در زندان کتک زده اند.  گفته میشود که بهنام ایرانی، یک کشیش مسیحی که مجازات زندان وی به مدت ۵ سال دیگر درست قبل از زمان آزادی اش در مهرماه ۱۳۹۰ تمدید شد، در وضعیت سلامتی بسیار وخیمی به سر می برد.  ایرانی و فتحی هردو تقاضای تجدید نظر در مورد احکام خویش کرده اند.

یک منبع نزدیک به فرشید فتحی و خانواده اش در مصاحبه ای با کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران گفت که “اتهامات” وارد شده به فتحی، صرفا وظایف وی به عنوان یک کشیش  بوده است.  “انجیل هایی که ما به ایران آوردیم به عنوان یک جرم تلقی شده اند ، داشتن بیش از یک انجیل برای توزیع یک جرم عنوان شده، و داشتن مطالب مسیحی بخش دیگری از جرایم دیده شده…”
در گزارشی که در خصوص نوکیشان مسیحی در ایران تابستان سال ۲۰۱۲ منتشر خواهد شد، کمپین بازداشت و آزار دهها نوکیش مسیحی را مستند خواهد کرد.  مطابق یافته های کمپین، کشیشان مسیحی غالبا با آزارهای سخت تری از سایر مسیحیان تحت فشار، مانند احکام زندان طولانی تر، روبرو هستند.
مقامات ایرانی  فتحی را در تاریخ ۶ دیماه سال ۱۳۸۹ در جریان یک حملۀ وسیع در شب کریسمس دستگیر کردند.  خبرگزاری های مسیحی ادعا می کنند که در حدود ۶۰ مسیحی طی این حمله دستگیر شدند.
محاکمۀ فتحی در دیماه سال ۱۳۹۰ برگزار شد و در اردیبهشت سال جاری، قاضی ابوالقاسم صلواتی، که به دلیل محکوم کردن زندانیان سیاسی به حبس های طولانی و حتی اعدام به “قاضی مرگ” مشهور شده است، فتحی را به شش سال حبس به اتهام “اقدام علیه امنیت ملی،” “ارتباط با کشورهای معاند،” و “تبلیغ مذهبی” محکوم کرد.
این منبع به کمپین گفت که اتهامات فتحی بر اساس ارتباط وی با کلیساهای اعلام، که کلیساهای ایرانی مستقر درانگلستان هستند، بنا شده اند.
وی افزود: “در طول بازجویی ها، آنها کامپیوتر لپ تاپ فرشید را در اختیار داشتند که حاوی اطلاعات زیادی در خصوص مسایل مالی کلیسا بود.  برای مثال، پرداخت پول به یکی از اعضاء کلیسا برای یک ماموریت به عنوان یک جرم دیده شده، وجوه پرداختی برای یک پروژۀ تبلیغی به عنوان یک جرم دیده شده…سفر ما به خارج به کنفرانس ها به عنوان جرم دیده شده…اینها به عنوان سند اقدام علیه امنیت ملی دیده شده اند.”
این منبع به کمپین گفت که وکیل فتحی از دسترسی کامل به پروندۀ موکلش محروم بوده است.  وی گفت: “وقتی وکیل او به دادگاه رفت، آنها پرونده را به او ندادند…تا اینکه چند روز پیش از محاکمه  پرونده را در اختیارش گذاشتند، اما حتی پروندۀ کامل هم نبود.”
بهنام ایرانی، یک کشیش مسیحی و عضو گروه مسیحی “کلیسای ایران” در اردیبهشت سال ۱۳۸۹ دستگیر شد.  کلیسای ایران یک جامعۀ مسیحی در رشت است که اعضاء آن نیز قبلا توسط دولت ایران هدف قرار گرفته اند.
در مهرماه سال ۱۳۹۰، فقط سه روز قبل از آزاد شدن، بهنام ایرانی مطلع شد که حکم تعلیقی سال ۱۳۸۷ وی مجددا فعال شده و به حکم زندان او پنج سال دیگر نیز افزوده شده است.  چندین خبرگزاری مسیحی اخیرا در خصوص وخیم شدن وضعیت سلامتی وی شده اند و ادعا کرده اند که وی توسط ماموران زندان مورد بدرفتاری قرار گرفته است.
گزارش آتی کمپین در خصوص نوکیشان پروتستان مسیحی، که بر اساس بیش از ۳۰ مصاحبه با ایرانیان مسیحی تهیه شده است، روند وسیع تر مسیحیانی که به خاطر اعتقاداتشان در ایران مورد تهدید، دستگیری، و تبعیض استخدامی قرار گرفته اند را مورد توجه قرار میدهد.  تقریبا تمام کسانی که برای گزارش کمپین مصاحبه شده اند نوکیشان مسیحی، مخصوصا مسیحیان انجیلی بوده اند.
در میان نوکیشان مسیحی که در حال حاضر در زندان به سر می برند، کشیش یوسف ندرخانی در انتظار اعلام نتیجۀ نهایی تنفیذ حکم اعدام به اتهام ارتداد می باشد.  طبق اعلام شبکۀ فارسی مسیحیان (اف. سی. ان. ان.) مقامات همچنین نورالله قبیت زاده را  در موجی از دستگیری ها در اهواز  در دیماه سال ۱۳۸۹ دستگیر کردند و او در حال حاضر در زندان اهواز به سر میبرد.
یک عضو شبکۀ فارسی مسیحیان به کمپین گفت که آزار و ارعاب مسیحیان انگیزه های سیاسی دارد.
وی گفت:  “ما ایرانیان مسیحی هرگز خود را به عنوان مخالفان سیاسی ندیده ایم، اما دولت میخواهد ما را سیاسی عنوان کند چون میخواهد ما را به گروههای خارج از کشور وصل کند و ما را به عنوان حامیان خارجیان قلمداد کند.”

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر