چهارشنبه، اردیبهشت ۱۳، ۱۳۹۱

جلسه بازجویی ۵ تن از نوكیشان مسیحی در شیراز برگزار شد


prison-christian--87654در پی یورش ماموران امنیتی  به یك كلیسای خانگی كه منجر به بازداشت جمعی از نوكیشان مسیحی  ساكن شیراز گردید ، اولین جلسه بازجویی پنج تن از این افراد پس از ۸۰ روز بازداشت و بلاتكلیفی برگزار گردید.
به نقل از گزارشگران آژانس خبری مسیحیان ایران «محبت نیوز»،  با گذشت بیش از ۸۰ روز از بازداشت پنج تن از نوكیشان مسیحی در شیراز، این افراد همچنان در زندان عادل آباد شیراز در بازداشت بسر می برند .
اسامی این نوكیشان مسیحی عبارتند از : خانم "فریبا ناظمینان " و آقایان " مجتبی حسینی "، "همایون شکوهی" ، " محمدرضا پرتویی ( كوروش) و "وحید حکانی" می باشند. كه این افراد از زمان دستگیری همچنان بلاتكلیف در بازداشت بسر می برند.

این افراد همچنین عید نوروز را بدون داشتن اجازه مرخصی در زندان گذراندند.
منابع آگاه همچنین به «محبت نیوز» گزارش داده اند، كه هفته گذشته این نوكیشان مسیحی برای اولین بار به ساختمان دادگاه انقلاب اسلامی شیراز منتقل و توسط آقای رضایی دادیار شعبه هفت آن دادسرا مورد بازجویی قرار گرفتند.
prison-adelabad-shiraz-1
این پنج تن پس از انجام مراحل بازجویی مجددن روانه ی زندان عادل آباد شیراز شدند.
به گفته نزدیكان این افراد، انتظار می رفت بعد از دو ماه بازداشت و تشكیل پرونده و انجام مراحل بازجویی این افراد به قید وثیقه آزاد شوند .
پیش از این نیز از سوی برخی مقامات و مسئولان قضایی گفته شده كه برای آزادی موقت این نوكیشان مسیحی هیچگونه وثیقه ایی پذیرفته نخواهد شد.
گزارش ها همچنان حاكی است، اگر چه مسئولان ذیربط هنوز هیچ دلیل مشخصی برای بازداشت این افراد مطرح نكرده اند اما خانواده بازداشت شدگان مسیحی از زمان دستگیری عزیزان شان با مراجعات مكرر به مراجع قضایی و زندان خواستار اطلاع از وضعیت سلامت و همچنین جریان پرونده قضایی فرزندان شان شدند، كه تاكنون از سوی ماموران و یا مسئولان قضایی پاسخی روشنی به آنها داده نشده و یا با ارجاع آنان به ارگانهای گوناگون، ثمر دیگری نداشته است.
اگر چه وضعیت قضایی و یا اتهامات وارده به این افراد كماكان در سایه ایی از ابهام قرار دارد اما بازداشت ، بلاتكلیفی و تداوم نگهداری و همچنین عدم شفاف سازی در خصوص پرونده این پنج شهروند مسیحی موجی از نگرانی را در میان خانواده و بستگان ایشان به همراه داشته است .
لازم به یادآوری است در مورخ ۱۹بهمن ماه ۱۳۹۰ ( برابر با ۸ فوریه ۲۰۱۲ ) ماموران امنیتی پس از شناسایی و یورش به منزل یكی از نوكیشان مسیحی كه از آن مكان بعنوان كلیسای خانگی یاد می شده جمعی از نوكیشان مسیحی كه به منظور دعا و عبادت در آنجا گردهم آمده بودند را با برخورد و توهین بازداشت نمودند . ماموران امنیتی پس از بازداشت این افراد توسط خودروی نیروی انتظامی آنان را جهت بازجویی به بازداشتگاه اداره اطلاعات در شیراز موسوم به پلاك 100 انتقال دادند.
گفته می شود بازداشتگاه موسوم به پلاك 100 شيراز، متشكل از حدود ۲۰ الي ۳۰ سلول انفرادي و ۱۰ اتاق جمعی است و همچنين حدود ۸ اتاق مجهز به امورات بازجويی است. اين مكان قسمتی از يك پادگان متعلق به ارتش ميباشد كه هيچ نوع تابلو يا نشاني ندارد.
پیش از این نیز ۳ تن از بازداشت شدگان مسیحی این رویداد پس از ۳۶ روز بازداشت و بلاتكلیفی از سوی دادگاه انقلاب اسلامی شیراز با سپردن وثیقه ۱۰۰ میلیون تومانی در روز چهارشنبه مورخ ۲۴ اسفند ماه ۱۳۹۰ ( ۱۴ مارچ ۲۰۱۲) بطور موقت آزاد شدند. این افراد باید تا احضاریه مجدد و تعیین زمان برگزاری دادگاه در انتظار بمانند .
با توجه به فشارها و مسائل امنیتی كه از سوی جمهوری اسلامی بر كلیساهای ایران حاكم است و همچنین از ورود مسیحیان فارسی زبان به كلیساهای رسمی و ساختمانی ممانعت بعمل می آورند، به همین منظور نوكیشان مسیحی كه عمومن از دیگر ادیان به مسیحیت گرویده اند، به دلیل محدودیت ها از سوی نظام در دسته ها و گروههای كوچك، خانه های یكدیگر را برای انجام جلسات عبادتی و پرستش به این امر اختصاص می دهند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر