دوشنبه، اردیبهشت ۱۸، ۱۳۹۱

روزشمار نقض حقوق شهروندان بهایی فروردین ماه ۹۱


 در تدوام سرکوب اقلیت مذهبی بهایی گزارشی ماهانه از سوی واحد آمار، نشر و آثار مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران منتشر می‌شود که گزارش زیر نقض حقوق بهائیان در فروردین سال جاری است.
متن این گزارش به قرار زیر است:
۶ فروردین: سه شهروند بهایی ساکن مشهد به نام‌های «عزت الله احمدیان»، «شهزاد خلیلی» و «آرمان مختاری» پس از ۳۸ روز بازداشت هر کدام با وثیقه معادل ۶۰ میلیون تومان آزاد شدند.
- «عرفان شجاعی» شهروند بهایی ساکن کرمان پس از ۳۶ روز بازداشت موقت در اداره اطلاعات به قید وثیقه آزاد شد.
۸ فروردین: «ناتولی درخشان» شاعر بهایی اهل ساری که در ۲ اسفند ماه سال گذشته بازداشت شده بود به قید وثیقه ملکی معادل ۲۰۰ میلیون تومان آزاد شد.

۱۰ فروردین: با گذشت بیش از ۸۰ روز از بازداشت یک خانواده بهایی در کرمان به نام‌های «بختیار راسخی» و همسر و دخترش «فرحناز نعیمی» و «فرین راسخی»، ایشان همچنان دربلاتکلیفی بسر می‌برند و با آنکه فرحناز نعیمی دچار خونریزی روده شده ولی اداره اطلاعات از اعزام نامبرده به بیمارستان ممانعت بعمل آورده است.
۱۴ فروردین: یک شهروند بهایی ساکن مشهد به نام «نگار ملک‌زاده» پس از احضار به اداره اطلاعات بازداشت شد.
۱۵ فروردین: «نگین احمدیان» شهروند بهایی ساکن مشهد پس از ۲۸ روز بازداشت به قید وثیقه معادل ۵۰ میلیون تومان آزاد شد.
۱۹ فروردین: «هوشمند ثنایی» شهروند بهایی ساکن بجنورد و همسرش «شعله شهیدی» پس از مراجعه ماموران امنیتی به منزلشان بازداشت شدند. قابل ذکر است شعله شهیدی پس از ۸ ساعت بازداشت آزاد شد.
- «سریر صادقی» شهروند بهایی ساکن کرج به حکم دادستان شیراز توسط ماموران امنیتی در منزل مسکونی‌اش در کرج بازداشت شد.
- «حوریه محسنی» شهروند بهایی ساکن مشهد که در ۱۷ اسفند ماه سال گذشته بازداشت شده بود به قید وثیقه معادل ۵۰ میلیون تومان آزاد شد.
۲۱ فروردین: «ایقان شهیدی» شهروند بهایی و فعال حق تحصیل برای گذراندن دوره محکومیت ۵ ساله راهی زندان اوین شد.
- محکومیت ۵ سال حبس تعزیری «بشیراحسانی» شهروند بهایی وفعال حق تحصیل در شعبه ۵۴ دادگاه تجدید نظر به دو سال حبس تعزیری و سه سال حبس تعلیقی تغییر کرد.
- جلسه دادگاه «انیسا فناییان» شهروند بهایی ساکن سمنان برگزار شد قابل ذکر است نامبرده در آبان ماه سال گذشته به مدت ۱۵ روز مورد بازجویی قرار گرفت
۲۴ فروردین: ماموران اداره اطلاعات به منزل یک شهروند بهایی ساکن قائم شهر به نام «فرانک حیرانی» مرجعه کرده و پس از تفتیش منزل و ضبط بعضی وسایل، نامبره را نیز بازداشت کردند. قابل ذکر است فرانک حیرانی روز پیش از دستگیری چندین سلعت در اداره اطلاعات بازجویی شده بوده است.
- ایقان شهیدی که خود را سه روز قبل برای گذراندن محکومیت ۵ ساله به زندان اوین معرفی کرده بود بدون ارائه حکم و دلیل مشخص به زندان رجایی شهر کرج منتقل شد.
- سریر صادقی از تهران به بازداشتگاه پلاک ۱۰۰ شیراز منتقل گردید.
۲۵ فروردین: «شهره اعظمی» شهروند بهایی ساکن سنندج به اتهام عضویت در جامعه بهایی به ۵ سال حبس تعزیری محکوم شد.
۲۶ فروردین: شعله شهیدی شهروند بهایی ساکن بجنورد پس از احضار به اداره اطلاعات بازداشت شد.
۲۷ فروردین: «شایان ثنایی» شهروند بهایی ساکن بجنورد و فرزند هوشمند ثنایی و شعله شهیدی پس از احضار به اداره اطلاعات بازداشت شد.
- ماموران اداره اطلاعات به منزل یک شهروند بهایی ساکن تنکابن به نام «مهنام درخشان» مراجعه کرده که پس از تفتیش محل و ضبط بعضی وسایل، نامبرده را نیز بازداشت نمودند.
- «شهرام چینیان می‌اندواب» شهروند بهایی ساکن تهران که از ۲ اسفند ماه سال گذشته در حال گذراندن دوره محکومیت ۸ ساله در زندان اوین بود به زندان رجایی شهر منتقل شد.
۲۸ فروردین: سه عضو بازداشت شده یک خانواده بهایی (راسخی) پس از ۹۸ روز بازداشت موقت به بندعمومی زندان شهاب کرمان منتقل شدند.
- مسئولین زندان شیراز با وجود نامه معاون دادستان از اعزام «سام جابری» یکی از زندانیان بهایی شیراز که از وضعیت جسمانی نامساعدی برخوردار بود به بیمارستان جلوگیری کردند.
- دو زندانی بهایی به نام‌های «ایمان رحمت پناه» و «سینا ساربخانی» پس از سرپیچی از دستور امام جماعت زندان مبنی بر عدم صحبت و تفکیک سفره غذا با سایر زندانیان به بد‌ترین بندهای زندان عادل آباد شیراز یعنی یندهای ۱۰ و ۱۱ منتقل شدند.
۳۰ فروردین: ماموران اداره اطلاعات قائم شهر به همراه ماموران اداره اماکن به محل کسب یک شهروند بهایی به نام «انیس مطیعی» مراجعه و پس از تفتیش محل، نامبرده را نیز بازداشت کردند سپس به منزل پدر انیس مطیعی که در جوار مغازه مزبور بوده مراجعه کرده و بدون حکم بازرسی به تفتیش محل پرداختند و در خاتمه «سروش مطیعی» را هم بازداشت نمودند.
- ماموران اداره اطلاعات قائم شهر به منزل «ساحل می‌ری» شهروند بهایی شهر مزبور مراجعه کرده و پس از تفتیش محل، نامبرده را به همراه همسرش، راحله معصومی (می‌ری) بازداشت کردند.
- «دانیال اوجی» شهروند بهایی و دانشجوی محروم از تحصیل بهایی به داسرای اوین احضار شد. قابل ذکر است نامبرده در ۱ خردادماه سال گذشته پس از خروج از منزل توسط ماموران امنیتی ربوده شده که پس از سه روز بدون تشکیل پرونده قضایی آزاد شد.
- جواز کسب پخش وفروش لوازم بهداشتی «فرهاد فناییان» شهروند بهایی ساکن سمنان توسط اداره اماکن لغو شد و دلیل ابطال جواز، دستور از بالا عنوان شده است.
- نگار ملک‌زاده شهروند بهایی ساکن مشهد پس از ۱۶ روز بازداشت به قید وثیقه ملکی آزاد شد.
۳۱ فروردین: «الحان مهرابی یزدی» دانشجوی بهایی رشته کار‌شناسی ناپیوسته دانشگاه علوم پزشکی کرمان در حالیکه فقط یک ترم تئوری و یک ترم کارآموزی از تحصیلش باقی مانده بود به دلیل اعتقاد به آئین بهایی از تحصیل محروم شد.
گردآوری لوا متحده - ویژه واحد آمار نشر و اثار مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر