پنجشنبه، خرداد ۰۴، ۱۳۹۱

اخبار مهم - فشار و سختگیری بر کلیسا های مسیحی در اصفهان به شدت ادامه دارد

Leon_kishishian__Sain_Luks
در حالی که کشیش کلیسای حضرت لوقا در اصفهان برای راه دادن و بیرون نکردن نوکیشان مسیحی از کلیسا خانواده اش تهدید می شوند، کشیش کلیسای جماعت ربانی آن شهر از ترس جان مجبور به ترک کشور شد.

 (راست)نمائی از داخل کلیسای حضرت لوقا (چپ)لئون کشیشیان و همسرش
به گزارش شبکه خبر مسیحیان فارسی زبان از اصفهان ، با وجود آزادی موقت تعدادی از ایمانداران بازداشت شده آن شهر پس از 2 ماه اسارت طی روزهای نیمه اول اردیبهشت ماه  امسال (روزهای اول ماه مه)، همچنان گزارش از تداوم بازداشت چندین نفر از ایمانداران و فشار بیش از حد به کلیساهای اصفهان می رسد.

منابع مسیحی در اصفهان به اف سی ان ان گفته اند که ماموران اداره ارشاد اسلامی آن شهر مدتی است که فشار بسیار زیادی به کشیش " نصرت شریفیان" رهبر کلیسای "حضرت لوقا" می آورند که از ورود نو ایمانانی که طی 2 تا 3 سال اخیر ایمان آورده و تعمید گرفته اند، به کلیسا جلوگیری کنند.
این ماموران که خود را کارشناس امور اقلیتها می نامند کشیش شریفیان را تهدید کرده اند که در صورت حضور نوکیشان مسیحی در کلیسا پرونده را در اختیار اداره اطلاعات و دادگاه انقلاب خواهند گذاشت وآنها  خانواده کشیش را بازداشت خواهند کرد.
کشیش شریفیان که تا کنون در برابر این درخواست ایستادگی و اعتراض کرده است، همچنین برای بیرون کردن عده ای از ایمانداران و اعضای کلیسا که چندین سال است در باغ محوطه کلیسا زندگی می کنند به شدت زیر فشار ماموران دولتی است.
کشیش کلیسای حضرت لوقا از اسقف کلیساهای حوزه اسقفی اصفهان، اسقف "آزاد مارشال" درخواست کمک در این زمینه نموده است. رهبر کلیساهای اسقفی  نیز موضوع را با مقامات جمهوری اسلامی و دایره اسقفی خاورمیانه در میان گذاشته است.
در حال حاضر هم رهبر کلیسای حضرت لوقا و هم رهبر کلیساهای اسقفی اصفهان با جدیت در مقابل درخواستهای غیر قانونی مامورا ن حکومتی برای راه ندادن ایمانداران تعمید یافته به کلیسا ایستادگی می کنند. ولی مشخص نیست تا کی می توانند به این کار ادامه دهند.
ماموران ارشاد اسلامی اصفهان ادعا می کنند که به خاطر گسترش مسیحیت در اصفهان، به سختی از سوی مسئولان وزارت ارشاد اسلامی  مورد انتقاد قرار گرفته ، توبیخ شده اند. آنها می گویند به همین علت حاضر نیستند از مواضع خود کوتاه بیایند و در آینده مجبورند که سخت گیری بیشتری علیه کلیساها به کار گیرند.
انتشار خبر کشف یک محموله بزرگ کتاب مقدس در اوایل زمستان سال گذشته در اصفهان ، افزایش چشمگیر تعداد نوکیشان مسیحی و کلیساهای خانگی در آن شهر طی سالهای اخیر، می توانند عمده ترین دلایل انتقاد سخت مسئولان وزارت ارشاد اسلامی از همکاران اصفهانی خود باشد. آنها همیشه ادعا می کردند که اصفهان یک شهر یکپارچه اسلامی و دارای مردمی به شدت متعصب به اصول اسلام است.
دستگیریهای گسترده سه ماه گذشته ایمانداران مسیحی در اصفهان و فشارهای زیاد بر روی کلیساهای آن شهر چه کلیساهای حوزه اسقفی اصفهان مثل حضرت لوقا و "پولس مقدس " و چه "کلیسای جماعت ربانی اصفهان" ، باعث ایجاد فضای بسیار تنگی برای مسیحیان در این  شهر تاریخی و  محبوب ایران شده است.
مهاجرت در اثر فشار
این فشارها  بیش از دوسال پیش (سال 1389 ) با دستگیری ناگهانی کشیش کلیسای جماعت ربانی اصفهان"لئون کشیشیان"  و  چند تن از نوکیشان مسیحی شروع شد، با احضارهای متعدد  این کشیش ارمنی تبار حتی بعد از آزادی از بازداشت، طی سال گذشته (1390) ادامه داشت و در زمستان گذشته به اوج خود رسید. همه اینها  در عمل امکان پرستش و نیایش آزادانه خداوند را از مسیحیان اصفهان سلب نموده است.
از سوی دیگر  منابع اف سی ان ان خبر می دهند؛ تهدیدات مکرر جانی از سوی اشخاص ناشناس و فشارها و احضارهای متوالی از سوی اداره اطلاعات باعث شد تا عاقبت کشیش لئون رهبر کلیسای جماعت ربانی اصفهان مجبور شود برای حفظ جان خود و اعضای خانواده اش در فروردین ماه  سال جاری از ایران برود و با همسر و فرزندانش در خارج کشور مسکن گزیند.
با خروج اجباری برادر لئون از اصفهان، کشیش "ادیسون غریبیان"  مسئولیت رهبری کلیسای جماعت ربانی اصفهان را به عهده گرفته است. ادیسون غریبیان قبلا  رهبر کلیسای جماعت ربانی شاهین شهر بود. کلیسای جماعت ربانی شاهین شهر سه سال پیش توسط ماموران اطلاعاتی و امنیتی بدون ذکر هیچ دلیل خاصی بسته شد و با وجود تلاشهای فراوان رهبران کلیساهای جماعت ربانی ایران همچنان تعطیل است.


هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر