جمعه، شهریور ۳۱، ۱۳۹۱

محدودیتهای بی سابقه در کلیساهای اسقفی شیراز و هشتمین ماه بازداشت نوکیشان مسیحی آن شهر


klisay_Osghofy_2
در حالی که پنج تن از نوکیشان مسیحی هشتمین ماه اسارت خود را در زندان عادل آباد شیراز می گذرانند،مسئولان اطلاعات با گذاشتن ماموران ثابت در کلیساهای اسقفی آن شهر ایمانداران را تحت فشار شدید گذاشته اند.
به گزارش شبکه خبر مسیحیان فارسی زبان از شیراز، گزارشهای متعددی از بدرفتاری ماموران قضائی و امنیتی جمهوری اسلامی با زندانیان نوکیش مسیحی وجود دارد که از 19 بهمن ماه سال گذشته (8 فوریه 2012) در بازداشت به سر می برند. این بد رفتاریها در کنار سختگیریهای جدید و تنگ کردن فضای کلیساها برای ایمانداران مسیحی باعث شده تا امکان پرستش آزادانه خداوند مطابق اصول مسیحی از مسیحیان شیرازی سلب شود و به جای آن سایه سنگین یک فضای پلیسی بر جامعه مسیحی آن شهر گسترده شود.


مامور ثابت حکومت اسلامی در کلیسای اسقفی
همزمان با اخبار اسارت و پیگرد نوکیشان مسیحی فعال در کلیساهای خانگی شیراز، خبر افزایش فشار و تنگ تر کردن فضا برای ایمانداران کلیساهای اسقفی آن شهر که کلیساهائی رسمی و ساختمانی هستند نیز به طور مرتب به اف سی ان ان می رسد.اکنون این کلیساها به شدت تحت فشار گذاشته شده اند که از پذیرش مراجعه کنندگان فارسی زبان خود داری کنند.
یکی از این کلیساهای به شدت تحت فشار، کلیسای "شمعون غیور" واقع در بلوار زندشیراز، کوچه جنب پاساژ شهر شب است. این کلیسا از مجموعه کلیساهای اسقفی ایران است و ماموران اطلاعات مدتها است به زور حوض غسل تعمید آن را بسته اند.
از چند ماه پیش هم یک مامور ثابت از سوی حکومت برای این کلیسا گمارده شده است. او که خود را با نام "میردهقان" معرفی می کند، دستور می دهد که چه کسی باید در کلیسا چه بکند، چه کسی حق دارد به کلیسا بیاید و چه کسی نباید به کلیسا بیاید و حتی تعئین می کند که کدام ایماندار باید کجا بنشیند.
این شخص که مرتب به طور سرزده و بدون اعلام قبلی به کلیسا می آید تا ببیند در کلیسا چه می گذرد، به همه دستور می دهد و بر همه چیز حتی سرودهای پرستشی کلیسا نظارت می کند. این مامور اطلاعات و امنیت  تمام اختیارات کشیش کلیسا را در دست گرفته است و در عمل "کشیش اشرفی" رهبر کلیسا را از اداره امور کلیسا کنار گذاشته.
او رهبران کلیسا را دائم تهدید می کند که در صورت عدم اجرای دستورات او کلیسایشان توسط مقامات قضائی برای همیشه تعطیل خواهد شد.
مامور فوق برخوردهای شخصی بدی با ایمانداران قدیمی کلیسا دارد و با آنها طوری رفتار می کند که به قول خودش پایشان از کلیسا قطع شود. او از اعضای قدیمی فارسی زبان کلیسا خواسته است که از آوردن فرزندان خود به کلیسا خودداری کنند. در مواردی که اعضای کلیسا دستورات او را نادیده می گیرند، آنها را به اداره اطلاعات معرفی می کند و آنجا با ترساندن ایمانداران آنها را وادار می کنند یا دستورات میر دهقان را مو به مو اجرا کنند یا از آمدن به کلیسا صرف نظر نمایند.
در موارد بسیاری ایمانداران کلیسای شمعون غیور به خاطر این فشارها از رفتن به کلیسا صرف نظر کرده اند چون از درگیر شدن با ماموران اداره اطلاعات می ترسند. ماموران اطلاعات از این تاکتیک برای خانه نشین کردن ایمانداران در کلیساهای اسقفی اصفهان و تهران نیز مرتب استفاده می کنند. هدف آنها که چندان هم آن را پنهان نمی کنند این است که با خالی کردن محتوای کلیساها و فشار روز افزون بر ایمانداران، کلیساهای قدیمی به تدریج خودشان از درون بپاشند و تعطیل شوند.
هشتمین ماه اسارت برای نوکیشان مسیحی
خانم فریبا ناظمیان و همسرش همایون شکوهی به همراه مجتبی سید علاء الدین حسین، وحید هکانی و کوروش پرتوئی، اعضای یک کلیسای خانگی شیراز هستند که اکنون  هشتمین ماه اسارت خود را در زندان عادل آباد آن شهر می گذرانند. این افراد پس از ماهها اسارت غیر قانونی و بدون اتهام مشخص، در اوایل مردادماه در دادگاهی بدون حضور وکیل و رعایت شرایط قانونی حاضر شدند.
در این دادگاه اتهام سوزاندن قرآن و ارتباط با دشمنان خارج کشور بدون ذکر دلیل به اتهامات قبلی آنها اضافه گردید. از تغییر نظر آنها درباره ایمان مسیحیشان سوال شد و وقتی جواب منفی دادند و بر سر ایمان خود ایستادند به آنها اطلاع دادند که تا دوماه دیگر قرار بازداشتشان تمدید می شود.
همزمان با گزارشات رسیده از شیراز درباره این پنج نفر که با اتهامات سنگینی روبرو هستند و سه نفر آنها برای دومین بار است که بازداشت شده اند، خبرهائی در مورد دادگاهی شدن و احضار به اداره اطلاعات  عده ای دیگر از ایمانداران ساکن شیراز نیز وجود دارد که با اتهام تبشیر مسیحیت و دادن غسل تعمید مسلمانان زاده ها روبرو هستند. پرونده یکی از آنها نزدیک دو سال است بین دادگاه انقلاب اسلامی و اداره اطلاعات شیراز در رفت و آمد می باشد و با اینکه متهم با قید وثیقه آزاد است ولی مرتب احضار و بازجوئی می شود.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر