جمعه، شهریور ۳۱، ۱۳۹۱

نگرانی بازرسان حقوق بشر از وضعیت دیگر زندانیان مسیحی


.در بیانیه مشترکی که بازرسان حقوق‌بشر سازمان ملل روز پنجشنبه ۳۰ شهریور در شورای حقوق بشر در ژنو منتشر کردند،  از وضعيت ديگر زندانيان مسيحی در ايران، ابراز نگرانی کردند.
به گزارش « محبت نیوز» ، رادیو فردا به نقل از خبرگزاری رویتر گزارش داد ، بازرسان حقوق‌بشر سازمان ملل روز پنجشنبه ۳۰ شهریور اعلام کردند در دو سال گذشته، بيش از ۳۰۰ مسيحی در ايران دستگير شده‌اند.
در این گزارش آمده است که کلیساهای مسیحی در جوی از ترس و ارعاب به کارشان ادامه می دهند و نوکیشان مسیحی نیز با اذیت و آزار و پیگیرد روبرو هستند.
احمد شهید، و هاینربایله فلت، گزارشگران ویژه سازمان ملل، ضمن استقبال از آزادی یوسف ندرخانی، از مقامات جمهوری اسلامی خواسته اند « فضا را برای کلیساها به ويژه کليسا‌های خانگی انجیلی، آرام کنند و به آنها اجازه فعاليت آزاد بدهند..»

این گزارش همچنین خواستار رعایت حقوق اقلیت های مذهبی دیگر، چون بهائیان و دراویش شده است.
احمد شهيد، گزارشگر ويژه حقوق بشر سازمان ملل در امور ایران، برپایه تماس‌ها و اسناد و مصاحبه‌های خود می‌گوید: « از سال ۲۰۱۰ بيش از ۳۰۰ مسیحی به طور «خودسرانه» دستگیر و زندانی شده‌اند. »
شهید خاطر نشان کرده است که این دستگیری‌ها در حالی است که قانون اساسی ایران مسیحیت و آزادی فعالیت پیروانش را به رسمیت می‌شناسد و به لحاظ بین‌المللی نیز در این مورد تعهد کرده است.
گزارشگر سازمان ملل در امور ایران می‌گوید که ۴۱ نفر از این دستگیر شدگان دست کم از یک ماه تا بیش از یک سال در بازداشت بوده‌اند و همچنان شماری زیادی از آنها در بازداشت هستند.
احمد شهيد می‌افزاید کليساها در ايران تحت فشار هستند و باید عضویت اعضای خود را گزارش کنند.
هاينر بيلفلدت گزارشگر ويژه آزادی مذهب شورای حقوق بشر سازمان ملل هم روز پنجشنبه گفت: « حقوق آزادی اديان برای مسيحيان تحت قوانين ايران تضمين شده و بايد در عمل اين حقوق برای آنها فراهم شود.»
- فشار افکار عمومی بین المللی راه آزادی دیگر مسیحیان زندانی 
همچنین شبکه خبری « فاکس نيوز» با یادآوری این نکته که  یوسف ندرخانی -دگر اندیش مذهبی- تحت فشار افکار عمومی از زندان آزاد شد و در کشوری مثل ايران که مسيحيان نوکيش به شدت تحت فشار قرار دارند تنها راه آزادی ساير مسيحيان زندانی ادامه فشار افکار عمومی بين المللی است.
« تيفنی بارانز » مسئول امور حقوقی مرکز آمريکايی دفاع از قانون و عدالت می گويد :« حکومت ايران طی يک سال گذشته اعمال فشار به مسيحيان نوکيش را افزايش داده ، کليساهای آنها را تعطيل می کند، تعدادی را زندانی کرده و از هرگونه فشار و ارعاب برای محدود و سرکوب کردن آزادی اديان استفاده می کند.»
« تيفنی بارانز » می گويد:« آزادی يوسف ندرخانی را مسلمن بايد به فال نيک گرفت ولی بايد به خاطر داشته باشيم که هنوز هم تعداد ديگری به خاطر اعتقادات مذهبی خود در زندان های ايران به سر می برند.»
وی با ذکر نام "فرشید فتحی" از دیگر زندانیان مسیحی که از دسامبر سال ۲۰۱۰ در زندان اوين در بازداشت است می افزاید: « به نظر می رسد که پس از فشارهای بين المللی اخير اکنون دستگاه قضايی ايران به جای اعلام جرم هايی نظير پيروی از اديان ديگر برعليه اين افراد از اتهاماتی نظير « فعاليت های سياسی خرابکارانه » استفاده می کند.»
با این حال اگر فشارهای جامعه بين المللی و افکار عمومی به حد کافی قوی باشد حکومت ايران در برابر اين فشارها عقب نشينی خواهد کرد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر