یکشنبه، شهریور ۲۶، ۱۳۹۱

بلندمرتبه‌سازی حریم سه اثر ثبتی مذهبی ( کلیسای مریم ) را خدشه‌دار کرد



.لندمرتبه‌سازی در خیابان میرزاکوچک‌خان تهران، حریم سه اثر ثبتی کلیسای مریم، نیایشگاه زرتشتیان  و مدرسه فیروز بهرام  را خدشه‌دار کرده‌است.
« محبت نیوز» - با ساخت یک ساختمان بلند مرتبه در خیابان میرزا کوچک خان جنگلی تهران، نه تنها منظر این خیابان  از بین رفت بلکه همزمان حریم مدرسه فیروز بهرام، کلیسای حضرت مریم نیز شکسته شد. گفته می‌شود، مجوز این ساخت و ساز دو سال قبل توسط سازمان میراث فرهنگی تهران صادر شده بود.

میراث فرهنگی گزارش داد ، خیابان 30 تیر و میرزا کوچک‌خان جنگلی تهران، از مهم‌ترین خیابان‌های ایران و جهان محسوب می‌شوند که مکان‌های مذهبی ادیان کلیمی، مسیحی، زرتشتی و مسلمان در آنجا کنار یکدیگر قرار گرفته‌اند.
قرار گرفتن این بناها که علاوه بر مذهبی بودن، جلوه‌ای تاریخی و ملی نیز دارند، باعث شده است که این خیابان با بافتی فرهنگی، تاریخی و مذهبی به‌عنوان خیابان ادیان ابراهیمی جهان در ایران معروف شود.
نیایشگاه زرتشتیان (آدریان) یکی از مهم‌ترین بناهای تاریخی خیابان میرزا کوچک‌خان جنگلی است که در ضلع شمالی مدرسه‌ی فیروزبهرام قرار دارد و همزمان با آغاز دهه‌ی فجر در سال 1381 با شماره‌ی 7442 در فهرست آثار ملی به ثبت رسید. این بنا از نظر معماری یکی از مهم‌ترین آثار فاخر شهر تهران محسوب می‌شود و معماری آن برگرفته از معماری آتشگاه یزد است.
به گفته اعضای کمیته پیگیری خانه‌های تاریخی تهران، در چند روز گذشته کنار این اثر و در حریم مدرسی فیروزبهرام و کلیسای  مریم  که هر دو این آثار در فهرست آثار ملی ثبت شده‌اند، سازه‌ای بلندمرتبه در حال ساخت است که باعث شکسته شدن حریم درجه یک این سه اثر ثبتی شده و به منظر این آثار و خیابان ادیان آسیب می‌زند.
- کلیسای حضرت مریم، خیابان میرزا کوچک خان
کلیسای حضرت مریم در سال ۱۳۲۴ (۱۹۴۵) با هزینه شخصی فردی خیر به نام رومان عیسی یان بنا شده و معمار آن نیکلای مارکف بوده ‌است. این بنا بین سال‌های ۱۳۲۴ تا ۱۳۴۹ دفتر اصلی و محل سکونت اسقف اعظم ارامنه بوده که بعدها به کلیسای سرکیس مقدس منتقل شد. کلیسای حضرت مریم در سال ۱۹۳۸ همزمان با افزایش جمعیت ارامنه در تهران‌ به عنوان مرکز خلیفه‌گری ساخته شد و بعد در سال ۱۹۴۵ با اتمام جنگ جهانی دوم‌ به دست گاره گین کاتولیکوس به نام کلیسای حضرت مریم تقدیس شد. این خلیفه‌گری اولین خلیفه‌گری مستقل ایران است‌.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر