پنجشنبه، فروردین ۳۱، ۱۳۹۱

توقف سنگسار در انتظار دستور خامنه ای؟


موضع گیری روحانیون قم درباره حکم سنگسار با بازتاب خبری گسترده ای در رسانه های داخلی و بین المللی مواجه شده و گمانه زنی ها درباره احتمال تغییر آن توسط رئیس قوه قضاییه را قوت بخشیده است.
به گزارش «محبت نیوز» به نقل از روز، در حالیکه مسئله سنگسار کماکان به عنوان یکی از موارد نقض حقوق بشر در ایران در محافل بین المللی مطرح است و به تازگی احمد شهید، گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل نیز در گزارش خود خواستار لغو احکام صادره سنگسار محکومان شده و اعلام کرده است که از "تغییر" در این شیوه از مجازات استقبال می کند، خبرگزاری ایسنا از برخی از مراجع تقلید خواست تا درباره این مجازات فتوا صادر کنند و در صورت امکان موجبات تغییر آن را فراهم آورند.
ایسنا از مراجع تقلید سئوال کرده است: "با عنايت به اينکه در حال حاضر اجراي مجازات سنگسار از سوي دشمنان اسلام و قرآن دستاويزي جهت وهن احکام شرعي قرار گرفته، خواهشمند است نظر خود را در خصوص اجراي مجازات رجم در شرايط کنوني بيان فرموده و با توجه به اينکه اين حد مبناي ظاهري در قرآن ندارد، آيا به نظر حضرتعالي اين مجازات جزء حدود لايتغير الي الابد تلقي مي‌شود يا احتمالن مي‌توان به اقتضاي زمان و مکان جايگزيني براي آن قرار داد؟"
بنا به نوشته این خبرگزاری، به غیر از آیت الله نوری همدانی، روحانی تندرویی که پیش از این نیز از اعدام فعالان سیاسی استقبال کرده بود، مابقی پاسخ دهندگان تغییر مجازات سنگسار را امکانپذیر دانسته اند.
به نوشته ایسنا، مکارم شيرازي در اینباره گفته است:" ما قبلن نيز گفته‌ايم که در شرايط فعلي مي‌توان جايگزين کرد".
گفتنی است اشاره او به "قبلن" مربوط به سال 86 است که وی همراه با آیت الله بهجت و آیت الله صانعی خواستار توقف حکم سنگسار "متهم پرونده تاکستان" شد. در آن زمان هاشمی شاهرودی، ریاست وقت قوه قضاییه، به نظر این روحانیون عمل کرد.
به نوشته ایسنا، جعفر سبحانی نیز در پاسخ به این استفتاء گفته است: "سئوال جنابعالي پيشينه ديرينه دارد و ما در كتاب حدود به طور گسترده از آن سخن گفتيم كه اجمال آن اين است: 1- ثبوت زناي محصنه شرايطي دارد كه غالبا امكان‌پذير نيست يعني چهارنفر با چشم خود ببينند كه مرد بيگانه با زن در آن موضع با هم جمع شده‌اند. 2- راه‌هايي براي تخفيف وجود دارد؛ يكي از آن راه‌ها اين است كه اگر از گودال گريخت، تعقيب آن حرام است. 3- اگر حاكم شرع احساس كرد اجراي حكم به اين شيوه مشكلاتي دارد مي‌تواند به نحو ديگري اجراي حد كند. والله العالم".
پاسخ آيت‌الله علوي گرگاني هم چنین است: "در صورتي که حاکم شرع تشخيص دهد که اجراي اين حکم موجب وهن اسلام و بي‌احترامي به آن است و موجب ضرر به اصل دين است مي‌تواند آن را تغيير دهد اما اصل حکم سنگسار در فقه اسلام ثابت است، حتي اگر به طور صريح در قرآن ذکر نشده باشد و اصل اين حکم تغيير ناپذير است".
آيت‌الله موسوي اردبيلي نیز می گوید: "مجازات رجم قابل تغيير نيست ولي چنان چه اجراي آن بر خلاف مصالح اسلام و مسلمين باشد فقيه جامع الشرايط مي‌تواند حکم به عدم اجراي آن بدهد."
آيت‌الله حسيني زنجاني نیز اینچنین فتوا داده است: "چنانچه به نظر فقيه جامع الشرايط اجراي حكمي در جامعه به دليل عدم آمادگي فكري عموم مردم موجب سستي در اعتقاد و اصل اسلام مي‌شود، در اين صورت حفظ اسلام اهم است و اجراي حكم بايد تا استحكام عقايد مسكوت بماند. مضافا اينكه قاعده «تدرء الحدود بالشبهات» در مورد اين مساله جاري است، گرچه فقهاء مفاد قاعده را در شبهات موضوعيه گفته‌اند ولي بنا بر تسلم و قبول اين قاعده كه متخذ از عين روايت است شبهه اطلاق داشته و شامل شبهه حكميه نيز مي شود يعني اجراي حكم در شرايطي كه عدالت اجتماعي به طور كامل اجراء نمي‌شود محل شبهه است چون اصل حاكم عدل است كه ما هنوز با آن فاصله زيادي داريم. والله العالم".
در این میان تنها کسی که مخالف تغییر حکم سنگسار بوده، نوری همدانی است که در پاسخ سئوال ایسنا نوشته است: "در فرض سئوال، همانطور كه قبلن هم جواب داده‌ايم حكم الهي تغييرپذير نيست و كيفيت اجراي آن بستگي به نظر حاكم شرع دارد".
موضع گیری روحانیون قم درباره حکم سنگسار با بازتاب خبری گسترده ای در رسانه های داخلی و بین المللی مواجه شده و گمانه زنی ها درباره احتمال تغییر آن توسط رئیس قوه قضاییه را قوت بخشیده است.
گفتنی است، بنا به اظهار نظرهای محافل مستقل، این اقدام روحانیون ایران بی ارتباط با موضع گیری ماه گذشته آیت الله سیستانی در نجف درباره کشتار 90 نوجوان متهم به شیطان پرستی از سوی یک گروه افراطی اسلامی نیست.
بنا به نوشته منابع خبری اینترنتی، در ماه گذشته بیش از 90 نوجوان عراقی به بهانه استفاده از نمادهای شیطان پرستی توسط گروه های مسلح افراطی سنگسار شدند.
شیعه آنلاین نوشته است: "آیت الله سیستانی مرجع عالیقدر شیعه در واکنش به اقدام خودسرانه گروهی افراط گرا در سنگسارجوانان با محکوم کردن این اقدام آن را عملی تروریستی دانسته است".
بنا به گزارش سایت خانه ملت، هم اکنون مجازات سنگسار متوقف شده و جایگزین آن به استفتاء از آیت الله خامنه ای واگذار شده و ایسنا نیز استفتاء اخیر از مراجع را با هدف روشن شدن موضع آیت الله خامنه ای انجام داده است.
پیش از این موسی قربانی، معاون تقنینی قوه مقننه گفته بود: "مجازات سنگسار و اعدام براي ارتداد و سحر و جادو از قانون جديد مجازات اسلامي حذف شده است. در اين قانون با حذف برخي از حدود، ماده 223 جايگزين شده است."
وي با بيان اينكه "طبق ماده 223 قانون جديد مجازات اسلامي بايد در مورد حدود ذكر نشده در اين قانون مطابق اصل 167 قانون اساسي عمل كرد"، افزوده است: "طبق اين اصل در صورت نبود حكم جرمي در قانون بايد به فتاواي مشهور فقها مراجعه شود؛ البته در ذيل ماده 223 نيز آمده است كه در صورت وجود الزام براي رجوع به اصل 167، مقام قضايي بايد از رهبري استفتاء ‌كند و مقام رهبري نيز مي‌تواند اين امر را به فرد ديگري واگذار كند".

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر