پنجشنبه، فروردین ۱۷، ۱۳۹۱

تخریب یک قبرستان تاريخی مسيحيان در کرمان


.
پس از تخریب شبانه تنها كلیسای تاریخی در كرمان توسط عوامل جمهوری اسلامی ، خبرها حاكی است یک قبرستان تاریخی مسیحیان با بیش از ۲۰۰ سال قدمت بار دیگر در استان کرمان «کاملن تخریب شد.
به گزارش آژانس خبری مسیحیان ایران « محبت نیوز»، خبرگزاری میراث فرهنگی گزارش داد که یک قبرستان تاریخی در حریم قلعه دختر در استان کرمان «کاملن تخریب شد.»

بر اساس این گزارش، مردم محلی قدمت قبرستان تخریب شده را بیش از ۲۰۰ سال تخمین می‌زنند.
محمدمهدی افضلی، مدیر روابط عمومی سازمان میراث فرهنگی کرمان، گفته که « تخریب این قبرستان در راستای پروژه آزاد سازی اطراف قلعه دختر و قلعه اردشیر توسط شهرداری و میراث فرهنگی بوده است.»
وی افزود پس از اطلاع‌رساني توسط ‌خبرگزاي ها و انتشار عکس‌هاي تخريب ، تيمي از کارشناسان از سوي اداره کل ميراث‌فرهنگي کرمان به اين قبرستان اعزام شدند تا گزارش هایی کار‌شناسی تهیه کنند.
البته آقای افضلی روز چهارشنبه در مصاحبه ای با خبرگزاری حكومتی ایرنا این خبر را تکذیب کرد !
به گفته موحدی معاون ميراث‌فرهنگي اداره کل استان کرمان ، «قبرستان تاریخی مسیحیان در حریم قلعه دختر واقع شده است و از آنجایی‌ که حرایم آثار واجد ارزش‌ هستند، کلیه آثاری که در حریم اثر قلعه دختر واقع شده ضروری است مورد توجه قرار گیرد.»
آقای موحدی افزوده که همچنان منتظر نتايج کارشناسان و اطلاعات موثق از اين قبرستان تاريخي هستيم و آخر هفته آينده نتايج قطعي اعلام مي‌شود.
پیش از نیز یك کلیسای تاریخی در این شهر که در لیست آثار ملی ایران نیز ثبت شده بود در کرمان به وسیله لودرها کاملن تخریب و به تلی از خاک تبدیل شد. این کلیسا در سال ۱۳۸۷ جز آثار ملی ثبت شده بود و می‌باید تحت حفاظت و مرمت قرار می گرفت اما در شهریور ماه سال گذشته به دلایل نامعلوم شبانه به وسیله ماشین‌های سنگین کاملن تخریب شد.
همچنین بر طبق خبر منتشره ، قبرستان انگليسی‌ها از اماکن تاريخی بندر بوشهر كه به عنوان يکي از محل‌هاي تدفين ارامنه بوشهر نيز استفاده مي‌شده است. در وضعیتی است که تمام صليب‌های اين قبرستان ديرينه از جا درآمده و شرايط بسيار نامناسبی دارد و به نظر مي‌رسد که روز به روز به ويرانی نزديک تر مي‌ شود. تاكنون تماس‌هاي مکرر با مسئولان ميراث فرهنگی در بوشهر براي گرفتن اطلاعات بيشتر در مورد اين قبرستان تاريخی بي نتيجه بوده است.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر