دوشنبه، فروردین ۲۱، ۱۳۹۱

ردپای جمهوری اسلامی در سوء قصد به رهبر مسیحی لبنانی


.
رهبر مسیحی در لبنان، "سمیر فرید جعجع" توسط افرادی که بعد مشخص شد تک تیر انداز بوده اند مورد سوء قصد قرار گرفت. ظن این میرود که اسلحه های استفاده شده برای این سوء قصد از ایران ارسال شده باشند.
به گزارش آژانس خبری مسیحیان ایران "محبت نیوز"،خبرگزاری البوابه، روزنامه لبنانی النهار، از منابع نزدیک به تحقیقات این سوء قصد به سمیر فرید جعجع، رهبر مسیحی لبنانی نقل کرد که این تیراندازی توسط تک تیراندازان انجام شده است.
 این رهبر مسیحی روز چهارشنبه (۴ آوریل) هنگامی که به همراه محافظان خود قصد خروج از محل اقامت خود را داشته، هدف "تک تیراندازان" قرار گرفته است.

جعجع در این رابطه گفت که دفترش هدف گلوله قرار گرفته است. وی، بی‌آنکه از گروه مشخصی نام ببرد، می‌گوید: «هدف از حمله به دفترم، در حقیقت ترور خود من بوده است.»
به نقل از خبرگزاری فرانسه، مارک تونر، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در واکنش به خبر ترور نافرجام سمیر جعجع، رئیس حزب "نیروهای لبنانی"، ضمن محکوم کردن این اقدام، گفت که مخالفت جعجع با نظام حاکم سوریه دلیل این اقدام بوده است.
روزنامه لبنانی النهار همچنین گزارش داد که تحقیقات اولیه نشان می دهند که اسلحه استفاده شده توسط تک تیراندازان "بسیار پیچیده" و "در واقع در لبنان در دسترس نیست". این گزارش  می افزاید  که مهاجمان از اسلحه "استیر اچ-اس.50 با کالیبر 12.7 میلیمتر ساخت اتریش" استفاده کردند.
به گزارش روزنامه تلگراف، وین در سال 2006 بخاطر فروش 800 فقره از این تفنگ ها به تهران مورد انتقاد لندن و واشنگتن قرار گرفت. این روزنامه بریتانیایی گفت که نیروهای آمریکایی هم 100 فقره از این اسلحه های ساخت اتریش را در یک محل نگهداری اسلحه متعلق به شورشیان عراقی در بغداد پیدا کردند. از منابع امنیتی آمریکا نقل شده است که این اسلحه ها بخشی از محموله ای بودند که توسط اتریش برای ایران ارسال شده بودند.
وزیر کشور لبنان یک روز پس از این حمله از طرف خود گفت که این سو قصد به آقای جعجع "جدی" بود.  وی افزود که نجات آقای جعجع تنها یک "معجزه" بود.
این سیاستمدار لبنانی با تأکید بر نیاز به انجام گفتگو از مردم لبنان خواست که از سو قصد به آقای جعجع، رهبر مسیحی "درس بگیرند".
به گزارش العربیه، آنتوان زهرا از نمايندگان پارلمان و عضو حزب نيروهاى لبنانى نيز در این رابطه گفته است: «ما با يک پيام مواجه نيستيم،بلکه با يک اقدام به ترور مواجهیم و اين عمل با نقشه‌‌اى دقيق و تدارکى طولانى‌مدت همراه بوده است.»
حزب نیروهای لبنانی به رهبری سمیر جعجع از مخالفان سرسخت رژیم بشار اسد و حزب‌الله لبنان است. سمیر جعجع پیش از این سرکوب‌های خونین بشار اسد در سوریه و فعالیت‌های حزب‌الله که به بی‌ثباتی در لبنان دامن می‌زند را به‌شدت مورد انتقاد قرار داده بود.
"ایران و حزب‌الله فعالیت‌های جعجع را دنبال می‌کنند"
دویچه وله می نویسد، سایت "مشرق" که به محافل محافظه‌کار و سپاه پاسداران جمهوری اسلامی نزدیک است ، در گزارشی در اواسط ماه مارس (اواخر اسفند ۹۰) نوشت، سمیر جعجع و هیئت همراه وی "سفری مشکوک" به قطر داشته و یک نشست کاری با حمد بن جاسم آل ثانی، نخست‌وزیر، و وزیر خارجه قطر برگزار کرده است.
گفته می‌شود، شرکت‌کنندگان در این نشست، که در منزل نخست‌وزیر قطر برگزار شده، به موضوع بحران در سوریه و تازه‌ترین تحولات منطقه پرداخته‌اند. 
سایت "مشرق" می‌‌افزاید که جعجع یک ماه پیش از سفر نیز در ۱۲ ژانویه «با هیئتی متشکل از سرتیپ " وهب قاطیشا" مسؤول کمیته امنیت، آموزش و تسلیحات و "ادی ابو اللمع" از رهبران آن گروه وارد اربیل مرکز اقلیم کردستان عراق شده و با مسعود بارزانی، رهبر اقلیم و حزب دموکرات و "مسرور بارزانی" رئیس اطلاعات اقلیم ملاقات و مذاکره کرده است».
خبرگزاری حكومتی مهر در اواخر دی‌ماه (ژانویه ۲۰۱۲) گزارشی درباره‌ی انگیزه‌ی سفر سمیر جعجع به منطقه اربیل در شمال عراق منتشر کرد. گفته می‌شود این سفر خشم رسانه‌های نزدیک به نوری‌ مالکی، نخست‌وزیر عراق را برانگیخته است.
حسن هانی‌زاده، کارشناس مسائل بین‌الملل، درباره اهداف سفر جعجع به منطقه‌ی کردنشین اربیل، به خبرگزاری مهر گفته بود: «سفر ناگهانی سمیر جعجع رئیس "نیروهای لبنان" به اقلیم کردستان عراق در چارچوب تلاش‌های سیاسی و میدانی آمریکا، اسرائیل، عربستان و قطر برای سرنگونی دولت بشار اسد و در نهایت حذف مقاومت اسلامی لبنان (حزب‌الله) قابل تجزیه و تحلیل است.»
از قرار معلوم محافل اطلاعاتی و امنیتی جمهوری اسلامی فعالیت‌های سمیر جعجع را به دقت زیر نظر دارند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر