چهارشنبه، بهمن ۰۴، ۱۳۹۱

پرونده مشکوک و عاقبت پر ابهام : وکیل مدافع عابدینی می گوید موکلش آزاد می شود ولی همسراین کشیش آمریکائی - ایرانی وعده آزادی او را دروغ می داند! حقیقت چیست؟


Saeed_Abedini_6"ناصر سربازی" در گفت و گو با ایسنا: رسیدگی به این پرونده در یک جلسه به اتمام رسید و طی چند روز آینده موکلم درپی سپردن وثیقه، آزاد خواهد شد.مشکلی برای خروج از کشور و ملاقات با خانواده‌اش نخواهد داشت.
به گزارش شبکه خبر مسیحیان فارسی زبان به نقل از خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، «سعید عابدینی» شهروند آمریکایی ایرانی‌الاصل در دادگاه انقلاب محاکمه شد و به زودی آزاد خواهد شد. این خبر را ناصر سربازی وکیل مدافع عابدینی در گفت و گو با خبرنگار حقوقی ایسنا اعلام نمود و در این باره گفت: جلسه‌ی رسیدگی به اتهامات سعید عابدینی صبح روز دوشنبه 2 بهمن در شعبه‌ی 26 دادگاه انقلاب به ریاست قاضی پیرعباسی به صورت کاملا قانونی برگزار شد.

وی اتهامات موکلش را تشکیل کلیساهای خانگی به قصد برهم زدن امنیت کشور و تبانی جهت ارتکاب جرم عنوان کرد و افزود: در جلسه‌ی دادگاه اتهامات توسط موکل و اینجانب پذیرفته نشد. سربازی با بیان این که در این جلسه پدر سعید عابدینی نیز حضور داشته است، گفت: دفاعیات لازم توسط این جانب در دادگاه صورت گرفت.
سربازی  با بیان این که رسیدگی به این پرونده در یک جلسه به اتمام رسید، یاد آوری کرد: قرار شد در مهلت قانونی رای صادر شود. ولی طبق نظر دادگاه طی چند روز آینده موکلم درپی سپردن وثیقه، آزاد خواهد شد و مشکلی برای خروج از کشور و ملاقات با خانواده‌اش نخواهد داشت. وکیل سعید عابدینی با تاکید بر اینکه موکلش اتهامی به عنوان جاسوسی نداشته است به ایسنا گفت که وثیقه‌ی 4 میلیارد ریالی موکلش تودیع شده است.
انتشار این خبر در روز گذشته واکنش "نغمه عابدینی" همسر این کشیش آمریکائی - ایرانی را در پی داشت. او می‌گوید که مقام‌های جمهوری اسلامی «قصد آزاد کردن او را ندارند» و خبر احتمال آزادی او «تنها یک بازی برای ساکت کردن رسانه‌های بین‌المللی است».
همسر سعید عابدینی، به خبرگزاری آسوشیتدپرس گفت که مقام‌های قضایی ایران تا به حال «بارها قول آزادی او به قید وثیقه را داده‌اند، اما به قول خود عمل نکرده‌اند». خانم عابدینی اضافه کرده است که «این بار هم مانند دفعه پیش، پس از آن که   به وکیل عابدینی  قاضی گفت که گزینه وثیقه دوباره پذیرفته می‌شود، خانواده آقای عابدینی در تهران با تلاش زیاد همه مقدمات این کار را فراهم کردند، اما بار دیگر مسئول دریافت وثیقه از پذیرفتن وثیقه خودداری کرد.»

به گفته نغمه عابدینی، اظهارات وکیل مدافع در مورد آزادی قریب‌الوقوع این کشیش ایرانی‌تبار «پیش از امتناع مسئول مربوطه از پذیرش وثیقه» بیان شده است. او افزود: «تا زمانی که کشیش عابدینی صحیح و سالم به آمریکا بازنگردد ما نمی‌توانیم قول‌هایی که رژیم ایران مبنی بر آزادی او و بازگشتش به خانواده می‌دهد را باور کنیم.»
لازم به توضیح است که سعید عابدینی مهرماه سال جاری در حالی که به گفته همسرش «برای دیدار خانواده خود و تأسیس یک پرورشگاه» به ایران رفته بود، در پی هجوم نیروهای امنیتی به منزل پدری او بازداشت شد. در حالی که منابع مسیحی ایرانی داخل و خارج کشور هیچ خبری از این ماجرا نداشتند، ناگهان در روز چهارشنبه 29 آبان ماه (19 دسامبر) این خبر را فاکس نیوز مهمترین شبکه خبری آمریکا  برای اولین بار اعلام کرد و با همسر عابدینی مصاحبه نمود.
در این مصاحبه  همسر آقای عابدینی  از ماجرای بازداشت همسرش و وضعیت فعلی او در زندان اوین گفت. همان روز نیز  مطلبی  در زیر این ویدیو در سایت اینترنتی فاکس نیوز منتشر شد. در این گزارش آمده بود که آقای کشیش عابدینی در سال 2009 نیز یک بار دیگر در ایران دستگیر شده بود و طی توافقی با ماموران اطلاعات قبول کرده بود که در ازای آزادی از فعالیت برای تاسیس کلیساهای خانگی دست بردارد! در ادامه گزارش فاکس نیوز از قول خانواده عابدینی نوشته بود که آن دفعه سعید با قول عدم ادامه فعالیتهایش در مورد گسترش کلیساهای خانگی به ماموران اطلاعات پاسپورتش را پس گرفت و به آمریکا برگشت!  اما او طی سه سال گذشته  9 بار دیگر به ایران سفر نمود!
باز هم خبرگزاری فاکس نیوز هفته  پیش اعلام کرد که برای سعید عابدینی کشیش ایرانی- آمریکائی  وقت دادگاهتعئین و ابلاغ شده ، قرار است وی در روز اول بهمن ماه 1391 (21 ژانویه 2013)  به اتهام "اقدام علیه امنیت ملی" محاکمه شود.
اعلام این خبر بعد از آن بود که خانم نولاند سخنگوی کاخ سفید اعلام کرد که دولت آمریکا به شدت نگران وضعیت سعید عابدینی آمریکائی ایرانی تبار زندانی در ایران می باشد. ویکتوریا نولند در کنفرانس مطبوعاتی روزانه خود با اشاره به بازداشت سعید عابدینی و امیر حکمتی در ایران، از جمهوری اسلامی درخواست کرده بود تا به مقام‌های سفارت سوئیس، حافظ منافع آمریکا در ایران، اجازه بدهد با این دو شهروند آمریکا دیدار کرده و از وضعیت آنها مطلع شوند.
اکنون در حالی که خبرگزاری رسمی ایران از قول وکیل مدافع سعید عابدینی خبر از آزادی قریب الوقوع او می دهد ولی همسر این مسیحی ایرانی - آمریکائی این ادعا را در رسانه های بین المللی رد می کند. هنوز ابهامات زیادی برای مسیحیان ایران در این زمینه وجود دارد.
مسیحیان داخل کشور معتقدند این ماجرا چندان شباهتی به دستگیری بقیه مسیحیان ایران ندارد. در همه موارد آزار مسیحیان ایران خبر اول در بین برخی مسیحیان داخل کشور به صورت شایعه پخش می شود. بعد  در صورت صحت،آنگاه خبر توسط خبرگزاریهای مسیحی ایرانی مستند و منتشر می گردد تا همگان از آن مطلع شوند. دستگاه قضائی و رسانه های داخلی جمهوری اسلامی  در بیشتر مواقع  سکوت می کنند و ماهها طول می کشد تا رسانه های بین المللی واکنش نشان دهند.
ولی در این مورد درست برعکس، اول رسانه های بین المللی پا پیش گذاشته اند و آخر از همه مسیحیان ایران خبر دار می شوند. منابع مسیحی داخل ایران به اف سی ان ان گفته اند که بیشتر این مورد به یک جنگ اطلاعاتی از بالا در سطح رسانه ها شبیه است تا یک پرونده معمولی آزار نوکیشان مسیحی ایرانی. چیزی مثل پرونده "شهرام امیری" که ابهامات زیادی در آن وجود داشت.منتها از نوع مذهبیش. آنها می گویند پرسشهای بسیاری در این مورد مطرح است که باید برای آنها در آینده نزدیک پاسخ مناسب یافت.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر