سه‌شنبه، بهمن ۱۰، ۱۳۹۱

واکنشها به حکم هشت سال زندان برای سعید عابدینی نوکیش مسیحی ایرانی – آمریکائی و اتهامات واهی

مسیحیان ایران معتقدنداین یک حکم ناعادلانه است. آنها می گویند که مطابق هیچکدام از قوانین جمهوری اسلامی جمع شدن در خانه ها برای پرستش خداوند نیاز به مجوز ندارد و تشکیل کلیسای خانگی  غیر قانونی نیست.
به گزارش شبکه خبر مسیحیان فارسی زبان به نقل از خبرگزاریها، "ناصر سربازی" وکیل سعید عابدینی نوکیش مسیحی زندانی در ایران گفته که روز یکشنبه 8 بهمن 1391 (27 ژانویه 2013) به شعبه 26 دادگاه انقلاب احضار شده است و حکم هشت سال زندان موکلش به او ابلاغ گردیده.
او به خبرگزاری ایسنا گفته است که سعید نیز در تاریخ مذکور از زندان به محل دادگاه آورده شده بود و در جریان حکمش قرار گرفت. به گفته این وکیل مدافع، دادگاه انقلاب اسلامی سعید عابدینی نوکیش مسیحی را در مورد اتهام تشکيل و راه‌اندازی کليساهای خانگی به قصد برهم زدن امنيت ملی مجرم شناخته، او را به ۸ سال حبس تعزيری محکوم نموده است.
وکيل مدافع عابدينی اضافه کرد که در مهلت قانونی نسبت به رای صادره اعتراض خواهد کرد.ناصر سربازی همچنین  در مورد آزادی موکلش نيز گفت: وثيقه ارائه شده برای آزادی موکلم فعلا مورد پذيرش قرار نگرفته است و همچنان پيگير آزادی‌ او هستم.
انتشار  خبر برگزاری دادگاه در هفته گذشته واکنش "نغمه عابدینی" همسر این کشیش آمریکائی - ایرانی را در پی داشت. اولین بار او  بود که به خبرگزاری "آسوشیتد پرس" گفت: مقام‌های جمهوری اسلامی «قصد آزاد کردن او را ندارند» و خبر احتمال آزادی او «تنها یک بازی برای ساکت کردن رسانه‌های بین‌المللی است». او افزوده بود : «تا زمانی که کشیش عابدینی صحیح و سالم به آمریکا بازنگردد ما نمی‌توانیم قول‌هایی که رژیم ایران مبنی بر آزادی او و بازگشتش به خانواده می‌دهد را باور کنیم.»
روز جمعه گذشته  کاخ سفيد واشينگتن و وزارت امور خارجه آمريکا در بيانيه هایی ايران را بدليل زندانی کردن کشيش سعيد عابدينی ، آمريکایی ايرانی تبار، محکوم کردند و خواستار آزادی فوری او شده بودند.

ويکتوريا نولند ، سخنگوی وزارت امور خارجه و جی کارنی، سخنگوی کاخ سفيد در ديدارهای جداگانه ای که با خبرنگاران داشتند از نگرانی عميق دولت آمريکا و تلاشها برای آزادی سعيد عابدينی خبر دادند. سخنگوی کاخ سفيد گفت : ما از همه امکاناتمان ، چه داخلی و چه بين المللی بهره خواهيم گرفت تا کشيش عابدينی نزد همسر و فرزندانش بازگردد.
به گزارش رويترز، وزارت خارجه آمريکا  در آخرین ساعات روز یک شنبه در بيانيه‌ای محکوميت «سعيد عابدينی» کشیش ایرانی - آمریکایی به هشت سال زندان را محکوم کرد . وزارت خارجه آمريکا  با انتقاد از آنچه که نقض مداوم آزادی‌های مذهبی در ايران خواند، خواستار آزادی سعيد عابدينی شد.
همسر عابدینی به رادیو فردا گفته بود که از هفته قبل  با سعيد هيچ تماسی نداشتيم. ملاقات هفتگی خانواده نیز با او این هفته انجام نشده است. البته شنبه صبح متوجه شديم بعد از مراجعه خانواده به دفتر زندان اوين که سعيد به اندرزگاه ۳ سالن ۱ انتقال يافته و ملاقات اين بخش از زندان روزهای دوشنبه است و خانواده سعيد سعی دارند روز دوشنبه او را ملاقات کنند و مطمئن شوند که او در اندرزگاه ۳ است یا نه.
او امروز در گفتگو به صدای آمریکا خواستار آزادی سعید شد و گفت که از حکومت ایران می خواهد تا به قوانین داخلی خودشان و اصول حقوق بشر احترام بگذارند و بگذارند که همسرش نزد او و دو فرزند 4 و 6 ساله شان برگردد.
نغمه عابدینی همسر کشیش سعید عابدینی در خصوص احتمال آزادی همسرش پیش از این  به آژانس خبری مسیحیان ایران دوباره تاکید کرد که گفته های وکیل "سعید" در ارتباط با آزادی موقت وی یک بازی برای ساکت کردن رسانه‌های بین‌المللی است. اینگونه بنظر می رسد که از وکیل سعید در ایران خواسته شده که این سخنان را در ارتباط با آزادی موقت موکلش بیان کند.
منابع مسیحی وابسته به کلیساهای رسمی داخل کشور و برخی از رهبران کلیساهای خانگی درباره حکم صادره به اف سی ان ان گفته که این یک حکم ناعادلانه است. آنها می گویند که مطابق هیچکدام از قوانین جمهوری اسلامی جمع شدن در خانه ها برای پرستش خداوند نیاز به مجوز ندارد و غیر قانونی نیست. بنابراین صدور حکم سنگین هشت سال زندان به جرم راه اندازی کلیسای خانگی کاملا غیر قانونی می باشد.
آنها معتقدند که اتهام تشکیل کلیساهای خانگی به قصد برهم زدن امنیت ملی یک اتهام واهی است که نه تنها نشانی از آن در قانون ایران وجود ندارد بلکه در مغایرت کامل با معاهده جهانی حقوق بشر و اصول آن مربوط به آزادی مذهبی قرار دارد. ایران از امضا کنندگان اعلامیه جهانی حقوق بشر است و حکومت جمهوری اسلامی موظف به اجرای همه اصول آن می باشد .
 یاد آور می شود که سعید عابدینی مهرماه سال جاری در حالی که به گفته همسرش «برای دیدار خانواده خود و تأسیس یک پرورشگاه» به ایران رفته بود، در پی هجوم نیروهای امنیتی به منزل پدری او بازداشت شد. در حالی که منابع مسیحی ایرانی داخل و خارج کشور هیچ خبری از این ماجرا نداشتند، ناگهان در روز چهارشنبه 29 آبان ماه (19 دسامبر) این خبر را فاکس نیوز مهمترین شبکه خبری آمریکا برای اولین بار اعلام کرد و با همسر عابدینی مصاحبه نمود. او  در این مصاحبه رسما بازداشت همسرش را تائید کرد.


هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر