سه‌شنبه، بهمن ۱۰، ۱۳۹۱

وزارت امور خارجه آمريکا خواستار آزادی فوری کشیش "سعید عابدینی " شد

پس از صدور حکم هشت سال حبس برای کشیش ایرانی مقیم امریکا سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا از دولت ایران خواسته است ضمن احترام به حقوق انسانی ، این کشیش مسیحی را فوری آزاد کند.
« محبت نیوز» -- خبرگزاری آلمان به نقل از خبرگزاری آسوشیتد پرس از قول سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا نوشته است که این وزارت‌خانه روز یک‌شنبه ۲۷ ژانویه، ۸ بهمن از ایران خواسته تا به حقوق انسانی کشیش"سعید عابدینی" احترام گذاشته و او را آزاد کند.
ويکتوريا نولند ، سخنگوی وزارت امور خارجه و جی کارنی، سخنگوی کاخ سفيد در ديدارهای جداگانه ای که با خبرنگاران داشتند از نگرانی عميق دولت آمريکا و تلاشها برای آزادی سعيد عابدينی خبر دادند.
در همین ارتباط رادیو اروپای آزاد نیز خبر داد که سخنگوی کاخ سفيد ضمن ستودن لحن محکم بيانيه ها گفت : ما از همه امکاناتمان ، چه داخلی و چه بين المللی بهره خواهيم گرفت تا کشيش عابدينی نزد همسر و فرزندانش بازگردد.
ماه گذشته خبرگزاری دولتی ایران درباره این کشیش گزارش داده بود که وی سعی داشته شبکه‌ای برای مسیحیان در منزل شخصی‌اش تشکیل دهد و به همین دلیل از سوی سپاه پاسداران بازداشت شده است.
آقای عابدینی مدتی نیز در ایالت آیداهوی آمریکا سکونت داشته است. سخنگوی وزارت خارجه امریکا گفته که با خانواده و وکیل این کشیش در تماس است و پرونده او را به دقت پیگیری می‌کند.
روز یک‌شنبه ۸ بهمن بر اساس خبرهای منتشره وکیل آقای عابدینی خبر داد که وی به اتهام تشکیل و راه‌اندازی کلیسای خانگی به قصد بر هم زدن امنیت ملی به ۸ سال حبس تعزیری محکوم شده است.
وکیل آقای عابدینی تاکید کرده که به رای صادره اعتراض خواهد کرد.
وی همچنین اظهار داشته که وثیقه ارائه‌شده برای موکلش مورد پذیرش دادگاه قرار نگرفته و به همین علت او آزاد نشده است.
در همین ارتباط نیز نغمه عابدینی همسر کشیش سعید عابدینی که در امریکا سکونت دارد در گفتگو با رادیو فردا گفت : کسانی که وثيقه را ( برای آزادی موقت سعید به نزد مسئولان ) برده بودند به شدت مورد تهديدقرار گرفتند و آنها را مجبور کردند تا وثيقه خود را پس بگيرند.
ناصر سربازی وکیل مدافع سعید عابدینی در گفت‌وگو با خبرنگار حقوقی ایسنا، در این باره گفت:« روز یک‌شنبه به شعبه 26 دادگاه انقلاب مراجعه کردم و رای دادگاه به اینجانب ابلاغ شد. البته " سعید عابدینی" نیز از زندان به دادگاه منتقل شده بود و در جریان رای صادره قرار گرفت.»
سازمان‌های مدافع حقوق بشر و دولت‌های غربی در سال‌های گذشته به دفعات درباره نقض حقوق اقلیت‌های دینی در ایران هشدار داده اند و ابراز نگرانی کرده‌اند.


هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر