دوشنبه، بهمن ۰۲، ۱۳۹۱

تداوم بازداشت یک نوکیش مسیحی در تهران


خبرگزاری هرانا - "مصطفی بردبار" از نوکیشان مسیحی که در ایام کریسمس توسط ماموران امنیتی در تهران دستگیرشده است، همچنان در زندان اوین در بازداشت بسر می‌برد.
بنا به گزارش محبت نیوز، "مصطفی بردبار" متولد ۱۳۶۵ از شهروندان نوکیش مسیحی ساکن رشت می‌باشد، که تاکنون از چگونگی و یا نحوه بازداشت ایشان اطلاعی در دست نیست.
بر اساس گزارشات منتشره، در روز پنجشنبه مورخ ۷ دی ماه ۱۳۹۱ برابر با (۲۷ دسامبر ۲۰۱۲) حدود ۵۰ تن از نوکیشان مسیحی فارسی زبان ساکن تهران، که به مناسبت زاد روز تولد عیسای مسیح - کریسمس- و سال نو میلادی به منظور دعا و شکرگذاری و پرستش در خانه‌ای واقع در منطقه شمالی تهران گردهم آمده بودند، با یورش ۱۵ تن از نیروهای امنیتی لباس شخصی بازداشت گردیدند.
این افراد برای ساعت‌ها در‌‌ همان مکان بطور موقت بازداشت شدند که پس از بازجویی از ایشان به آنان اجازه داده شد تا آن محل را ترک کنند. این رویداد همچنین منجر به بازداشت کشیش "ورویر آوانسیان" از ایرانیان ارامنه مسیحی شد، که نامبرده در وضعیت بیماری سخت و پس از سپری کردن ۱۵ روز در بازداشتگاه زندان اوین به قید وثیقه تا زمان برگزاری دادگاه بطور موقت آزاد شد.
منابع آگاه گزارش دادند، ماموران امنیتی پس از بازداشت "مصطفی"، درهمان شب بهمراه تعدادی از ماموران امنیتی لباس شخصی به منزل برادر وی که در تهران ساکن می‌باشد مراجعه نموده و منزل ایشان را نیز بدقت مورد تفتیش و بازرسی قرار دادند. ماموران پس از بازرسی کامل خانه چون مدرک و یا شواهدی دال بر مسیحیت و یا چیزی که مد نظر آنان باشد نیافتند، پس از ساعتی بهمراه "مصطفی" محل را ترک کردند.

"مصطفی" پس از بازداشت توسط ماموران امنیتی، که گویا دوره بازجویی خود را زیر نظر بازجویان زندان اوین می‌گذرانده، تا آن زمان هیچگونه تماسی با خانواده خود نداشته است. سرانجام پس از حدود دو هفته به وی اجازه داده می‌شود تا طی تماسی کوتاه وضعیت و خبر سلامت خود را به خانواده اعلام کند.
خانواده "مصطفی" نیز پس از اطلاع از وضعیت و محل نگهداری ایشان، علیرغم پیگیریهای متعدد و مراجعات مکرر به مراکز قضایی و محل بازداشتگاه زندان اوین تاکنون موفق به ملاقات با وی نشدند.
- عدم پذیرش وثیقه جهت آزادی موقت
اکنون که نزدیک به یکماه از بازداشت "مصطفی بردبار" می‌گذرد خبرهای رسیده حاکی از آن است که مسئولان قضایی برای این نوکیش مسیحی تا زمان برگزاری دادگاه، برای ایشان با قرار وثیقه حکم آزادی موقت صادر نموده است. اما متاسفانه مسئولان قضایی، وثیقه و یا سند ملک مسکونی ارائه شده از سوی خانواده وی را به دلیل اینکه مربوط به شهرستان (رشت) می‌باشد نپذیرفته و از آزادی این زندانی عقیدتی خودداری کرده‌اند.
مسولان قضایی از خانواده این زندانی مسیحی خواسته‌اند که سند ملکی مورد نظر می‌بایست متعلق به تهران باشد. بر این اساس گویا تا موافقت و یا پیدا شدن یک سند در تهران، نامبرده می‌بایست همچنان در بازداشت بسر ببرد.
"مصطفی بردبار" پیش از این نیز در سال ۱۳۸۸ در شهرستان رشت به اتهام گرویدن به مسیحیت و حضور در کلیسای خانگی توسط ماموران امنیتی بازداشت شده بود.
وی همچنین از سوی بازپرسی شعبه یک به "ارتداد" متهم گشته و پس از طی مراحل دادگاهی به قید وثیقه آزاد و این محکومیت نیز به عنوان سابقه کیفری در پرونده ایشان درج شده است.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر