شنبه، بهمن ۰۷، ۱۳۹۱

روزشمار نقض حقوق شهروندان بهایی دی ماه ۱۳۹۱

در تدوام سرکوب اقلیت مذهبی بهایی گزارشی ماهانه از سوی واحد آمار، نشر و آثار مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران منتشر می‌شود که گزارش زیر نقض حقوق بهائیان در دی ماه سالجاری است.
متن این گزارش به قرار زیر است:
۲ دیماه: «پویا تبیانیان» شهروند بهایی ساکن سمنان پس از احضار و معرفی خویش به دادگاه انقلاب برای گذراندن دوره محکومیت ۶ سال و نیم حبس تعزیری به زندان سمنان منتقل شد.
- «کوروش زیاری» شهروند بهایی ساکن گنبد کاووس که در تاریخ ۳۰ آبانماه سالجاری توسط ماموران امنیتی دستگیر شده بود به همراه ۶ شهروند بهایی ساکن گرگان به نامهای: «سیامک صدری»، «فواد فهندژ»، «پیام مرکزی»، «فره‌مند ثنایی»، «فرهاد فهندژ» و «کمال کاشانی» که پیش‌تر در تاریخ ۲ آذرماه به زندان اوین منتقل شده بودند در این روز به زندان رجایی شهر کرج منتقل شدند.
۶ دیماه: «بارمان احسانی» نوزاد ۶ ماهه که همراه مادرش «ترانه ترابی» در حال گذراندن حبس در زندان سمنان بود بر اثر ابتلا به عفونت شدید ریه به بیمارستان فاطمیه سنگسر منتقل شد.
- «فرامرز فیروزیان» شهروند بهایی ساکن سمنان طبق رای دادگاه تجدید نظر به اتهام تبلیغ علیه نظام به یک سال حبس تعزیری محکوم شد.
۳ دیماه: سه شهروند بهایی ساکن زاهدان به نامهای: «مشتاق انوری»، «صدیقه شوکتی» و «فرشید دادور» پس از تفتیش منازلشان و ضبط کتب مذهبی و بعضی وسایل شخصی توسط ماموران امنیتی بازداشت شدند.
۷ دیماه: «اکبر‌پور حسینی» شهروند بهایی ساکن سمنان به پرداخت سه میلیارد و ششصد میلیون ریال جریمه نقدی و مصادره اموال مغازه‌اش توسط دادگاه محکوم شد.
۹ دیماه: «بهنام ممتازی» شهروند بهایی ساکن قزوین پس از گذشت ۱۸ روز از زندان شهر مزبور با قرار وثیقه آزاد شد.
۱۱ دیماه: «رسام تبیانیان» نوزاد ۱۰ ماهه که همراه مادرش «زهره نیک آئین» در زندان سمنان در حال گذراندن حبس بود در پی عفونت گوش و تب شدید به بیمارستان امیرالمونین سمنان منتقل و بستری شد این درحالیست که ماموران از اعزام مادر ایشان زهره نیک آئین به بیمارستان سرباز زده و تنها دو بار وی را بصورت موقت و تحت الحفظ به بیمارستان منتقل نموده‌اند.
۱۲ دیماه: «میثاق امام وردی» دانشجوی بهایی دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی تهران که در رشته نرم افزار کامپیو‌تر مشغول به تحصیل بوده به علت اعتقاد به دیانت بهایی از این دانشگاه اخراج شده است.
- «شکیبا وحدت» به اداره اطلاعات بابلسر احضار که پس از دو روزبازداشت، آزاد گردید.
۱۳ دیماه: زهره نیک آئین مادر رسام تبیانیان به مدت ۵ روز از زندان سمنان جهت نگهداری فرزندش به مرخصی آمد.
۱۶ دیماه: «محمدحسین نخعی» پیرمرد ۸۵ ساله بهایی که از اردیبشهت ماه سال جاری در زندان بیرجند بازداشت می‌باشد مدتی بدون هیچگونه دلیل مشخصی از طرف مسئولین ذیربط ممنوع الملاقات شده و اجازه تماس تلفنی از ایشان سلب شد. قابل ذکر است نامبرده به حکم دادگاه انقلاب شهر مزبور به سه سال حبس تعزیری محکوم می‌باشد.
- «میلاد صمیمی درزی» دانشجوی رشته معماری داخلی از دانشگاه طبری بابل پس از پنج ترم تحصیل به دلیل اعتقاد به آئین بهایی اخراج شد.
- «شکوفه درخشانیان» دانشجوی رشته معماری داخلی از دانشگاه طبری بابل پس از هفت ترم تحصیل به دلیل اعتقاد به آئین بهایی اخراج شد.
۱۸ دیماه: زهره نیک آئین و نوزاد شیرخواره‌اش - رسام تبیانیان - در پی عدم تمدید مرخصی از سوی دادستان سمنان به زندان بازگشت. این در حالیست که پزشکان معالج جهت مداوای رسام بیست روز استراحت در منزل تجویز کرده بودند.
۱۹ دیماه: ماموران امنیتی در یک یورش همزمان و برنامه ریزی شده به منازل ۱۳ شهروند بهایی ساکن قروه مراجعه و پس از تفتیش منزل و ضبط کتب و عکس‌های مذهبی و بعضی وسایل شخصی محل را ترک نمودند. اسامی شهروندان بهایی که منازلشان توسط ماموران بازرسی شد عبارتست از:
خلیل اقدامیان، کامبیز اقدامیان، سعید منصوری، بهنام اقدامیان، مهرداد زارعی، طیب صالحی، فائز صالحی، مهدی لقایی، عطاء الله کوثری، ضیاء الله کوثری، کیومرث اوصافی، کوروش اوصافی، سعید خادم
۲۲ دیماه: شکیبا وحدت شهروند بهایی پس از یک هفته که از بازداشت قبلی‌اش گذشته بود این بار توسط اداره اطلاعات شهر تبریز بازداشت شد.
۲۳ دیماه: «انیسا فنائیان» جهت اجرای محکومیت ۲۲ ماه حبس تعزیری برای تاریخ سی‌ام دیماه به زندان سمنان احضار شد.
- «عادل نعیمی» شهروند بهایی ساکن تهران پس از گذشت شش ماه حبس در سلول‌های انفرادی بند ۲۰۹ زندان اوین به بند عمومی ۳۰۵ منتقل شد این درحالی است که نامبرده به بیماری دیابت مبتلا است.
۲۴ دیماه: «شاهین نگاری» شهروند بهایی ساکن تهران و استاد دانشگاه مجازی بهاییان در حوالی ظهر توسط ماموران امنیتی در منزل شخصی بازداشت و جهت محکومیت ۴ سال حبس تعزیری به زندان منتقل شد.
- از «رامین شهریاری» شهروند بهایی منطقه اسلامشهر تهران پس از گذشت ۳ ماه بازداشت هیچ اطلاعی در دست نیست.
۲۷ دیماه: «دکتر فواد مقدم» شهروند بهایی ساکن اصفهان و استاد دانشگاه مجازی بهاییان پس از احضار جهت گذراندان ۵ سال حبس تعزیری خود را به زندان اوین معرفی کرد.
۲۸ دیماه: «سینا اقدسی» شهروند بهایی ساکن تبریز پس از ۴۵ روز بازداشت موقت به قید وثیقه آزاد شد.
۳۰ دیماه: «انیسا فنائیان (ایقانی)» صبح امروز جهت گذراندن ۲۲ ماه حبس تعزیری خود را به زندان سمنان معرفی کرد.
- هفت شهروند بهایی ساکن قزوین توسط اداره اطلاعات این شهر طی تماس تلفنی احضار که پس از بازجویی آزاد شدند. اسامی این شهروندان بهایی عبارت است از: «منیره شاه محمدی»، «وحید فروغی»، «وصال ممتازی»، «نوید ملایی»، «مهرزاد زهرایی»، «مسعود بهرامی» و «مسعود بهاقلی».
- طی چند روز گذشته شش نفر از زندانیان بهایی زندان سمنان را از بند مردان خارج نموده‌اند و به یک سلول ۹ متری منتقل کرده و برای اعترافات تلویزیونی تحت فشار قرار داده‌اند. همچنین طی همین مدت تماس تلفنی این زندانیان با خانواده‌هایشان قطع شده است. اسامی زندانیان فوق عبارت است: «عادل فنائیان»، «سیامک ایقانی»، «بهفر خانجانی»، «افشین ایقانی»، «عرفان احسانی»، «گودرز بیدقی».

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر