دوشنبه، مرداد ۱۷، ۱۳۹۰

خبرهای کوتاه بهائیان از ایران


شیراز: بازرسی خانه های آقایان مسعود ممتاز و سهراب غلامی
آخرین خبرها از ایران: در ۴ مرداد ۱۳۹۰ (۲۶ ژوئیه ۲۰۱۱)، مأمواران وارد خانه های آقايان مسعود ممتاز و سهراب غلامی شدند و همۀ اسناد و اوراق شخصی آنها را توقیف کردند. هر دو نفر از همکاران مؤسسۀ آموزش عالی بهائی در شیراز بودند. آنها در ۶ مرداد ۱۳۹۰ (۲۸ ژوئیه ۲۰۱۱) به دفتر محلی وزارت اطلاعات احضار شدند.

اراک: جزئیات بیشتر پیرامون دستگیری آقای منوچهر منزویان
آخرین خبرها از ایران: گزارش شده که مأموران در ۲۹ تیر ۱۳۹۰ (۲۰ ژوئیه ۲۰۱۱) وارد مغازه و خانۀ آقای منوچهر منزویان ساکن اراک شدند. آنها خانۀ وی را بازرسی و اوراق و مطالب مربوط به آئین بهائی را توقیف کردند. بعداً در ۱ مرداد ۱۳۹۰ (۲۳ ژوئیه ۲۰۱۱) آقای منزویان دستگیر و در ۴ مرداد ۱۳۹۰ (۲۶ ژوئیه ۲۰۱۱) با قرار وثیقه آزاد شد.

سمنان: دادن مرخصی پزشکی به آقای بهفر خانجانی
آخرین خبرها از ایران: به آقای بهفر خانجانی ساکن سمنان یک مرخصی درمانی ۱۵ روزه داده شد. آقای خانجانی که در ۱۵ دی ۱۳۸۸ (۵ ژانویه ۲۰۱۰) دستگیر و در ۱۱ اسفند ۱۳۸۸ (۲ مارس ۲۰۱۰) با قرار وثیقه آزاد شده بود، در ۳۱ خرداد ۱۳۹۰ (۲۱ ژوئن ۲۰۱۱) برای آغاز دورۀ چهار سالۀ محکومیت خود زندانی شد.

مشهد: دادن مرخصی کوتاه به آقای کاویز نوزدهی
آخرین خبرها از ایران: به آقای کاویز نوزدهی ساکن مشهد در ۲ مرداد ۱۳۹۰ (۲۴ ژوئیه ۲۰۱۱) یک مرخصی ۳ روزه داده شد. هنگام احضار به آقای نوزدهی تا ۳۱ تیر ۱۳۸۹ (۲۲ ژوئیه ۲۰۱۰) فرصت داده شده بود تا خود را برای آغاز دورۀ محکومیتش معرفی کند. او یکی از ۹ بهائی ساکن مشهد است که نخست در تابستان ۱۳۸۴ (۲۰۰۵) دستگیر و با قرار وثیقه آزاد شدند. او بدواً به پنج سال زندان محکوم شد، اما حکمش پس از تجدید نظر به دو سال کاهش یافت.

شیراز: احضار آقای امان الله مستقیم به ادارۀ محلی وزارت اطلاعات
آخرین خبرها از ایران: گزارش شده که آقای امان الله مستقیم ساکن شیراز که با قرار وثیقه آزاد شده بود، هفتۀ گذشته به دفتر محلی وزارت اطلاعات در شیراز احضار شد. مأموران ایمیل هایی را که وی در ۱۰ سال گذشته نگه داشته بود، مرور کردند. او دربارۀ یک ایمیل خاص مربوط به پایان نامه ای دانشگاهی که به یک استاد دانشگاه در خارج از کشور فرستاده شده بود، چند ساعت مورد بازجویی قرار گرفت. وی سرانجام آزاد شد. آقای مستقیم در ۱ خرداد ۱۳۹۰ (۲۲ مه ۲۰۱۱) همراه ۱۶ نفر دیگر در زمینۀ ارتباطش با مؤسسۀ آموزش عالی بهائی دستگیر شد..

اصفهان: آزادی خانم انیسا مطهر
۱۵ مرداد ۱۳۹۰ (۰۶ اوت ۲۰۱۱)
آخرین خبرها از ایران: گزارش شده که خانم انیسا مطهر ساکن اصفهان پس از گذراندن نزدیک به ۷۳ روز در زندان آزاد شد. تاریخ تقریبی آزادی اش ۷ اردیبهشت ۱۳۹۰ (۲۷ آوریل۲۰۱۱) است. از او خواسته شد تعهدنامه ای را امضا کند – که او موافقت نکرد – و وثیقه ای به ارزش ۵۰ میلیون تومان (حدود ۵۰۰۰۰ دلار آمریکا) ارائه کند. خانم مطهر در ۲۴ بهمن ۱۳۸۹ (۱۳ فوریه ۲۰۱۱) پس از بازرسی خانه اش توسط مأمورانی از وزارت اطلاعات و توقیف مطالب مربوط به آئین بهائی دستگیر شد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر