شنبه، شهریور ۰۵، ۱۳۹۰

كلیسای تاریخی كه توسط عوامل جمهوری اسلامی شبانه تخریب شد

در حالی هنوز یک ماه از تخریب صحن میدان گنجعلی‌خان کرمان توسط ماشین‌های سنگین نمی‌گذرد كه به دستور مسئولان جمهوری اسلامی با لودر به جان بنای کلیسای تاریخی در این شهر افتادند و شبانه آن را تخریب کردند.

به گزارش آژانس خبری مسیحیان ایران «محبت نیوز» به نقل از خبرگزاری حکومتی مهر، نزدیک به یک ماه از تخریب میدان گنجعلی خان کرمان که میدان اصلی مجموعه گنجعلی‌خان است نمی‌گذرد که کلیسای تاریخی این شهر که در لیست آثار ملی ایران نیز ثبت شده بود در کرمان به وسیله لودرها کاملن تخریب و به تلی از خاک تبدیل شد.

این کلیسا در سال ۱۳۸۷ جز آثار ملی ثبت شده بود و می‌باید تحت حفاظت و مرمت قرار می گرفت اما چندی پیش به دلایل نامعلوم شبانه به وسیله ماشین‌های سنگین کاملن تخریب شد.
محمد علی گلاب‌زاده، کرمانشناس شهیر در خصوص این بنای تاریخی کرمان گفت: «این مکان به لحاظ معماری یکی از بناهای منحصر بفرد شهر کرمان است که در خیابان شریعتی و مجاورت بیمارستان ارجمند قرار گرفته است.»
وی افزود این بنا متروکه شده و نیاز به مرمت داشت و مدتی هم از سر در آن به عنوان تاکسی تلفنی استفاده می‌شد.
به گفته این کارشناس بنای کلیسا در سال ۱۳۲۰ توسط معمار معروف کرمانی "علی محمد راوری" ساخته شده و به دلیل معماری منحصر به فرد مورد توجه قرار می‌گرفت. معمار این بنا سردر معروف کتابخانه ملی کرمان و پرورشگاه صنعتی را نیز ساخته است و سردر این کلیسا نیز بسیار زیبا و منحصر به فرد بود.
این کارشناس افزود: ساختمان کلیسا به صورت شرقی – غربی بوده نما و ورودی آن رو به غرب است که طرفین آن کمی نسبت به ورودی عقب رفته و ورودی زیر برج ‌ناقوس قرار داشت یکی دیگر از جنبه‌های سمبولیک در ساختمان کلیسا می‌توان استفاده از رنگ آبی در تزئینات ساختمان کلیسا نام برد.
وی گفت: این بنا قبل از تخریب نیز علیرغم ثبت تاریخی به دلیل عدم توجه در معرض تخریب تدریجی قرار داشت.
به گزارش روزنامه شرق، از سال 1382 تا کنون که قانون تشکیل سازمان میراث فرهنگی و گردشگری توسط نمایندگان مجلس شورای اسلامی به تصویب رسید تا ابتدای سال 90 دست کم 40 اثر یا محوطه تاریخی ثبت ملی یا دارای ارزش ثبت، تخریب شده است.
پس از پیروزی انقلاب اسلامی در سال ۱۳۵۷ و از بركت فتوای بنیانگذار جمهوری اسلامی اجازه هرگونه ساخت و ساز كلیسا در كشور ممنوع اعلام شد و كلیه مسیحیان ایران می بایست با همین تعداد كلیسایی كه در كشور وجود دارد بسازند. حال كه پس از گذشت بیش از ۳۰ سال از عمر انقلاب میگذرد و  به اصطلاح نمایندگان  اقلیت مسیحی  در مجلس شورای اسلامی هم كه انگار اهمیتی به این موضوع نمی دهند و مشخص نیست كه آنها به دنبال منافع مسیحیان در آن مجلس هستند یا بدنبال موقعیت اجتماعی خود كه از باب تخریب  كلیسای كرمان بسیاری از ایرانیان و بویژه فرهنگ دوستان ایرانی  صدای اعتراضشان برخاست اما از این افراد خیر !
اگر چه تاكنون مجوز ساخت كلیسای ساختمانی برای مسیحیان در كشور صادر نشده است ، اما گویا همین تعداد كلیسایی هم كه موجود است نیز توسط مقامات امنیتی به بهانه ورود مسلمانان و یا فارسی زبانان  به آنجا یا در حال بسته شدن هستند و یا اینكه با دستور مسئولان نظام با لودر شبانه تخریب خواهند شد.
امروزه برای هر مومن مسیحی در ایران بدلیل جو  و فضای امنیتی كه  از سوی حكومت مذهبی جمهوری اسلامی  شكل گرفته است خانه ها ی این افراد  تبدیل به  كلیسا هایی شده است  كه مومنان  مسیحی یكدل به دور هم جمع می شوند و به ستایش و  عبادت نجات دهنده خود می پردازند اگر چه این موضوع  نیز دغدغه بزرگی برای مسئولان نظام شده است، اما همین چند تعداد كلیساهای ساختمانی را نیز در یابیم !

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر