جمعه، مرداد ۲۱، ۱۳۹۰

مصاحبه فرشید یداللهی وکیل دراویش سلسله نعمت اللهی گنابادی با ماهنامه حقوقی اجتماعی خط صلح



  عبدالرضااحمدی

طی چندسال گذشته،دراویش سلسله نعمت اللهی شاهد برخوردهای قهری بسیاری چون بازداشت،تهدید،تخریب وپلمپ خانقاههاوحسینیه های دراویش ازسوی حکومت اسلامی ایران بوده اند، حکومت جمهوری اسلامی ایران دراین سالها سعی درمهاراین سلسله وجلوگیری ازگسترش آن درداخل کشوربه دلایل عقیدتی راداشته است ازجمله این سرکوبها می توان به تخریب مقبره درویش ناصرعلی درسال 1387 ویاتخریب حسینیه‌های دراویش درشهرهای قم، بروجرد وبازداشتهای گسترده ازجمله بازداشت مصطفی دانشجو ، فرشیدیداللهی را ذکر نمود آنچه می خوانیدگفتگویی با فرشیدیدالهی وکیل دراویش سلسله نعمت اللهی گنابادی درخصوص وضعیت دراویش گنابادی است گقتنی است خودآقای یداللهی محکوم به 6 ماه حبس ازسوی شعبه 102 دادگاه کیش میباشد.

1 ـ شما از سوی دادگاه محکوم به شش ماه زندان شده اید می خواستم بدانم این حکم به چه علت صادر شده و آخرین وضعیت پرونده شما چیست؟
بنده و  همکار محترم آقای امیر اسلامی تحت اتهام نشر اکاذیب بعلت شکایت اداره اطلاعات کیش از سوی قاضی مأمور به خدمت شعبه 102 دادگاه عمومی جزائی کیش آقای صفی نژاد  به 6 ماه حبس محکوم شدیم. دلایل شکایت اداره اطلاعات مصاحبه اینجانب با رادیو فردا و لایحه دفاعیه ما از دراویش بود. ما در این پرونده 11 نفر وکیل داریم که پس از ابلاغ حکم به آن اعتراض نمودند و آخرین خبری که از پرونده دارم این است که پرونده ما هم اکنون در  شعبه اول دادگاه تجدید نظر استان هرمزگان مورد رسیدگی قرار دارد.

2 ـ در این چند ساله شاهد برخورد قهری حکومت با دراویش هستیم به نظرتان علت چیست و خواسته حکومت از دراویش چیست؟
در برزخ ، فاصله وخندقِ عمیق میان حکومت قانون و قانون حکومت، در ایران ، نوعی تبعیض و طبقه بندی برای استفاده از حق و حقوق شهروندی وجود دارد. سیاستی سکاندار اداره امور در کشور است که بر پایه ی حفظ منافع صاحبان قدرت و مصالح دستگاه حاکمه ، هر گونه آزادی و برخورداری از حقوق انسانی را منوط به تبعیت بی چون و چرا از حاکمیت کرده است. در این نگرش هر شهروند ی که موافق با نحوه اداره حکومت نبود، خواسته و ناخواسته، در جناح مقابل و معاند حکومت قرار می گیرد و هیچ احدی از مردم حق استقلال فکری و انتخاب راه سوم ندارد . مشکل جامعه فقر و درویشی نیز مانند برخی جوامع دیگر با حکومت در این معادله مستتر است .هر جمعیت فکری و اعتقادی همچون دراویش که راه سوم را در پیش گیرد بدین معنا که دشمنی ویا موافقت با حکومت نداشته باشد با خُدعه و برنامه ریزی وبه اجبار وارد کارزاری خواهد شد که مجبور به واکنش و مقابله شود. مجریان این سیاست، دین را در انحصار و هدایت حکومت قرار داده اند، چرا که در غیر این صورت این احتمال را میدهند که نارضایتی های دینی، سیاسی ، اقتصادی و اجتماعی ؛ مردم را به سوی نگرشها و قرائتهای دیگری از دین که ضامن حاکمیت آنها نباشد سوق دهد و بتدریج حکومت پایگاه مردمی- دینی خود را از کف بدهد . لذا برای جبران این معضل و نقیصه سیاسی ، بجای اصلاح عملکردها و از بین بردن جو نارضایتی، اعم از دینی و مدنی ، سیاست حذف و تمرکز بر کنترل را دستورالعمل خود قرار داده اند.
متأسفانه استفاده ابزاری از دین برای توجیه سیاست واصرار بر این امر موجب شده است که مردم در یک واکنش فرهنگی در اعتراضی پنهان به دلیل بازی گرفتن اعتقاداتشان ازسوی حاکمیت، به قرائتهای دیگری غیر از آنچه تبلیغ می شود، رو کنند وحتی عده ای دین و مذهب خود را تغییر میدهند . آمار گرایش به ادیان دیگر غیر از اسلام و حتی آیین های ضد دینی مثل شیطان پرستی مؤید این واقعیت است. مکتب درویشی و تصوف با توجه به ریشه های عمیق آن در فرهنگ دینی و ملی ایرانیان، در شرایط کنونی و بن بست اعتقادی مردم ، که ناشی از تضاد و فاصله باورهای حقیقیِ مذهبی با واقعیتهای بیرونیست ؛ خانه امن وراه نجاتی برای برون رفت از این تنگنای روانی شده است .


3 ـ در خصوص آقای مصطفی دانشجو که به تازگی بازداشت شده اند چه اطلاعی دارید وضعیت ایشان چگونه است و علت بازداشت ایشان چیست؟
علت بازداشت ایشان ، در جریان وکالت پرونده دو نفر از دراویش گنابادی ساکن شهرستان نکا به هفت ماه زندان محکوم شدند. جریان از این قراراست که :پس از آنکه ماموران امنیتی بدون ارائه کارت شناسایی و حکم قضایی به خانه موکلین وی - اسماعیل  ومحمود رزازی -مراجعه و به تفتیش منزل بدون رعایت شئون اسلامی وقانونی می پردازند ودرعین بازرسی مقادیری اقلام فرهنگی عرفانی موجود را بدون ارائه رسید با خود می برند موکلین آقای دانشجو به دادسرای عمومی وانقلاب شهرستان نکا شکایت کرده و پس از ارجاع شکایت از سوی دادستان به شعبه سوم دادیاری، شکایت آقای رزازی را به دایره اطلاعات ناجا جهت شناسایی متهمین و چهره نگاری از آنها ارجاع ودستور موکد به شناسایی افرادی که بدون اجازه مقام قضایی وارد حریم خصوصی افراد شده اند را صادر می کند. این موضوع نشان می دهد که در زمان ارجاع شکایت دادستان و دادیار از صدور حکم ورود به منزل شکات اطلاعی نداشتند و الا چنین دستوری از سوی دادیار صادر نمی شد . پس از این جریان آقای دانشجو وکالت این دو نفر را بعهده می گیرند و بر اساس اظهارات موکلین و شکایت مطروحه توسط آنها ، به دادسرای نظامی شکایت می کنند . اما این شکایت می شود مستند شکایت علیه ایشان و اداره اطلاعات مازندران با استناد به شکایت آقای دانشجو علیه مأموران اطلاعات  تحت عنوان افترا و نشر اکاذیب پرونده  ای علیه ایشان تشکیل می دهند که پس از چند مرحله رسیدگی و نقض حکم توسط شعبه 16 دیوان عالی کشور نهایتاً شعبه 21 تجدیدنظر استان مازنداران ایشان را به 7 ماه حبس محکوم می نمایند . ایشان  از تاریخ 28/2/90 در زندان ساری به سر می برند . ایشان هم اکنون در بند5 زندان ساری تحمل حبس می نمایند و دارای بیماری شدید آسم هستند . مدتی قبل در اقدامی خلاف قانون و آئین نامه سازمان زندانها ایشان را به اردوگاه معتادین منتقل نمودند که با اعتراض خانواده ایشان و وکلای وی مجدد به زندان ساری منتقل شدند .

درخواسته شما از دستگاه قضایی و بالطبع از حکومت بعنوان یک نماینده از جامعه دراویش چیست
بارها این موضوع را جواب داده ایم اما متأسفانه گوش شنوائی نیافتیم و به مسئولین و مقامات دراویش نامه نوشته اند و عنوان نموده اند که ما شهروند این مملکت هستیم مطابق قانون اساسی با ما رفتار نمائید. اما هیچ اقدامی صورت نپذیرفت. براساس ماده ۲ قانون مجازات اسلامی، جرم عبارت از فعل یا ترک فعلی است که در قانون برای آن مجازات تعیین شده است. پس قانون، جرم را تعریف کرده و مرز رفتار صواب و ناصواب را معلوم و مشخص می نماید، بنابراین مطابق قانون درویشی جرم نیست و بر اساس قانون اساسی تفتیش عقیده ممنوع است . لذا مجدداً از دستگاه قضائی و مسئولین می خواهیم که مطابق قانون با دارویش رفتار نمایند و حقوق شهروندی و انسانی آنها را نادیده نگیرند و اگر به موازین حقوق بشری پایبند نیستند حداقل مطابق قانون اساسی  با دراویش رفتار نمایند.
5 ـ آیا می توانید اطلاعاتی کلی از وضعیت دراویش در خصوص بازداشت یا تهدید بدهید.
هم اکنون 9 نفر از دراویش در زندان وکیل آباد مشهد در حال گذراندن حبس می باشند و آقای دانشجو از وکلای دراویش در زندان ساری هستند و آقای لباف در شهر بابک کرمان در تبعید هستند و پرونده 189 تن از دراویش بروجرد در دادگستری آن شهر در حال رسیدگی است و 4 نفر از دراویش در شهرستان سروستان به 6 ماه حبس و شلاق محکوم شده اند و پرونده 6 نفر از دراویش الشتر در استان لرستان در دادگاه انقلاب در حال رسیدگی است و اخیراً آقای آزادی از دراویش خرمشهر ربوده شدند و مورد آزار و اذیت قرار گرفتند که پرونده  ای در دادگاه خرمشهر تشکیل شده و در حال پی گیری است که متأسفانه وکیل ایشان آقای بهمن نظری به صورت تلفنی مورد تهدید واقع شده اند که به پیگیری این پرونده ادامه ندهند . تعدای از دراویش از ادارات و حتی شرکتهای خصوصی به علت درویش بودن اخراج شده اند . وکلای دراویش دائماً مورد تهدید واقع می شوند  متأسفانه در چند سال اخیر برای همه ایرانیان از جمله دراویش و پیروان طریقت نعمت اللهی گنابادی، سال های پر تشنج و اندوه باری بوده است.
6 ـ با تشکر از وقتی که برای این گفتگو صرف نمودید بعنوان حرف آخر،چه صحبتی دارید؟
هدف مکتب درویشی در امور اجتماعی خداوند است، اما نه خدای وهمی و خیالی ، که در واقع همان نفس اماره است و اثبا تش نیازمند منطق بافی و هزاران صغری، کبری کردن باشد .نه آن خدایی که وارثان و غاصبان دین او را دستاویز ارتزاق خویش کرده اند .نه آن خدایی که به مقتضیات مصالح این و آن، امرش تعطیل شود،نه آن خدایی که در زندان دین ، طالب خون و خونریزی است!خدای درویشان اهل فریب و سیاست ورزی با بندگانش نیست. خدایی که رب العالمین است، نه رب المسلمین، نه رب الیهود و نه رب النصاری، او پروردگار همه انسانهاست.
مکتب درویشی خواهان آزادی است اما نه آن آزادی که منادیانش در زندان نفس خویش اسیر مانده اند!مکتب درویشی خواهان عدالت است اما نه آن عدالتی که مفسرینش خود ستمگرند! مکتب درویشی خواهان همه ارزشهای معنوی و اخلاقی است اما نه بر اساس شعار که بر اساس شعور، نه با حرف که در عمل، نه بر اساس توهم که بر مبنای معرفت به خداوند. مکتب درویشی فراتر از شعار، همه انسانها را در عمل و به حقیقت به صلح و صفا و به ایمان به خداوند می خواند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر