سه‌شنبه، مرداد ۱۷، ۱۳۹۱

جمعی از پناهجویان و ایرانیان مقیم آلمان به مسیحیت گرویدند


.یك كشیش كلیسای آلمانی دلیل گرایش جوانان ایرانی به مسیحیت را اینگونه عنوان میكند،  كه آنها از یک کشور الهی می آیند که در آن دین و سیاست از هم جدا نیستند. و  بسیاری از آن‌ها از خشونت و شکنجه به نام " اسلام" رنج دیده‌اند.
به گزارش « محبت نیوز» به نقل از خبرگزاری آلمان، کلیسای "یاری خدا" در محله‌ نو‌کلن برلین، هر یک‌شنبه برای ایرانیانی که تصمیم دارند تا به آئین مسیحیت در آیند مراسم غسل تعمید را برگزار میكند، اغلب این ایرانیان، پناه‌جویانی هستند که در سال‌های گذشته به آلمان مهاجرت کرده‌اند.

‌بر اساس این گزارش، روز یک‌شنبه‌ی گذشته (۵ اوت) چهارده ایرانی در کلیسای "یاری خدا" در برلین، به مسیحیت گرویدند. مراسم غسل تعمید این ایرانیان را روزماری گونتس از رهبران آن كلیسا بجا آورد.
پنجاه  ایرانی نوکیش مسیحی و همین تعداد از آلمانی‌‌های مسیحی در این مراسم شرکت داشتند.
فرید شاد، یکی از حاضران در کلیسا، به خبرنگار "اشپیگل آنلاین" می‌گوید، هرچند در ایران هم مسیحی بوده، ولی از ترس ماموران امنیتی، هیچ‌گاه به کلیسا نرفته است: «ما برای خواندن انجیل و بجا آوردن مراسم مذهبی در خانه‌‌های مخفی جمع می‌شدیم و عبادت می‌کردیم.»
- کمک‌های کلیسایی
کلاوس یورگن شرک، کشیش کلیسای "یاری خدا"، از این که پناه‌جویان ایرانی به این کلیسا رو آورده‌اند، بسیار خوشحال است. او می‌گوید: « تا به‌حال فقط افراد مسن برای انجام وظایف دینی خود به کلیسای ما می‌آمدند. از وقتی که جوانان ایرانی پناهنده در این‌جا مسیحی شده‌اند، وضع ولی فرق کرده است.»
اولین ایرانی‌ای که به کلیسای محله‌ی نوی‌کلن پا گذاشت، مترجم ی به نام نادی بود. بعد از چندی دوستان او هم به كلیسای  "یاری خدا" ‌آمدند و برای فراگیری زبان آلمانی در کلاس‌های تدریس زبان آن شرکت کردند.  خواهر روزماری که وظیفه‌ی انجام مراسم غسل تعمید هم اغلب به عهده‌ی اوست، به این نوکیشان کمک می‌کند و به آنان در انجام کارهای اداری، ملاقات با وکیل، رفتن به پزشک و کارهای روزمره‌ی دیگر یاری می‌رساند. 
"روزماری" در پاسخ این که آیا این پناه‌جویان تنها برای گرفتن اجازه‌ی اقامت مسیحی می‌شوند، می‌گوید: « اغلب این جوانان از تحصیلات بالایی برخوردارند و در ایران خانه و زندگی داشته‌اند. آدم تنها برای گرفتن اجازه‌ی اقامت در آلمان، از این امتیازات صرفنظر نمی‌کند.»
برنامه‌ی هفتگی این نوکیشان مسیحی در رابطه با وظایف مذهبی خود، مشخص است: آنان باید به‌طور مرتب در کلاس‌های " الهیات مسیحی" شرکت کنند، پیام و موعظه ها را به کمک مترجم بشنوند و در باره‌ی زندگی مسیح به بحث بپردازند.
روز تولد مسیح در كریسمس گذشته، به عنوان مثال، ۱۶ ایرانی غسل تعمید دیدند. اغلب آنان هر یک‌شنبه به کلیسا می‌روند، یکی در گروه کر کلیسا می‌خواند و تعدادی هم به انجام امور کلیسا کمک می‌کنند.
- علت گرایش به مسیحیت
هانس ـ یورگن کوتسنر، کشیش یك كلیسای پروتستان است كه مسئول برگزاری مراسم دعا با حدود یک هزار ایرانی در سطح آلمان، به دو زبان فارسی و آلمانی است. کار اصلی وی از سوی کلیسای پروتستان، رسیدگی به امور ایرانیان مسیحی شده است. او که خود تا کنون ده‌ها ایرانی را غسل تعمید داده است، در  باره دلیل گرایش جوانان ایرانی به مسیحیت می‌گوید: « آن ها از یک کشور الهی می آیند که در آن دین و سیاست از هم جدا نیستند." و می افزاید که بسیاری از آن‌ها از خشونت و شکنجه به نام اسلام رنج دیده‌اند. کسی که یک چنین دیکتاتوری را تجربه کرده باشد، تمایل به آزاد شدن از آن را دارد.
به گفته وی، رویگردانی این پناهجویان از اسلام و رویکردشان به مسیحیت، با پیامی سیاسی همراه است. شمار پناهجویان و متقاضیان غسل تعمید، از زمان انتخابات  جنجالی ریاست جمهوری و تظاهرات اعتراضی گسترده، آن  به طور کاملن  محسوسی افزایش یافته است. کشیش کوتسنر تأکید می‌کند که مسأله بر سر تغییر دین انسان‌ها نیست و به کسانی هم که نمی‌خواهند تغییر دین دهند، کمک می کنند. مسأله بر سر انسان است.
امروزه بسیاری از ایرانیان مسیحی در شهر های بزرگ و كوچك اروپا و با تشكیل كلیساها و  یا اجتماعات خانگی به دور هم جمع می شوند تا ضمن دعا و پرستش ، دروس و تعالیم الهیات مسیحی را نیز بیاموزند . پیش از این نیز یك روزنامه آلمانی زبان گزارشی از وضعیت نومسیحیان ایرانی در كشور اتریش را منتشر كرده بود  كه در این گزارش آمده است كه در شهر وین پنج انجمن مسیحی فارسی زبان  وجود دارد كه بیشتر آن را افرادی تشكیل می دهند كه از الله به مسیح رسیدند .

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر