پنجشنبه، شهریور ۰۹، ۱۳۹۱

بان گی مون در مورد «وضعیت حقوق بشر در ایران» با مقامات این کشور گفت وگو می کند

سخنگوی بان گی مون، دبیرکل سازمان ملل متحد روز سه شنبه گفته است که وی  در جریان سفر به تهران و در حاشیه اجلاس سران کشورهای غیرمتعهد، درباره وضعیت حقوق بشر و وضع بحرانی آن، گفت وگو خواهد کرد و این مسئله را با مقامات ایرانی در میان خواهد گذاشت.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتد پرس، فرحان حق، از سخنگویان دبیرکل سازمان ملل روز سه شنبه در نیویورک گفت: بان گی مون در حاشیه اجلاس نه تنها در مورد وضعیت بحرانی حقوق بشر، که در مورد بحران اتمی، وضعیت سوریه و نیز تروریسم هم با مقامات ایران گفت وگو خواهد کرد.
به گزارش خبرگزاری فرانسه فرحان حق همچنين گفته است:«وقتی او (بان گی مون) به آنجا می رود باردیگر نگرانی خود را درباره  وضعيت کلی حقوق بشر  در ايران که همچنان در وضعيت بحرانی است، مطرح خواهد کرد.»

فرحان حق اضافه کرده است:«برنامه های او (دبيرکل سازمان ملل درتهران) هنوز نهايی نشده است، ولی او پيام خود را به همه اقشار جامعه ايران و طيف های سياسی ابلاغ خواهد کرد.»

اين سخنگوی سازمان ملل متحد در ادامه تصريح کرد:«در خصوص پيام در مورد وضعيت حقوق بشر، ايران براساس تعهداتش به قوانين و معاهده های بين المللی  موظف به رعايت و تضمين آزادی هايی چون  تجمع، بيان، فعاليت های رسانه ای، و حقوق  مدافعان حقوق بشر و فعالان سياسی است.
 
دبیرکل سازمان ملل هفته پیش اعلام کرد برای شرکت در اجلاس سران کشورهای غیرمتعهد، راهی تهران می شود. اعلام این نظر با مخالفت اسرائیل، آمریکا و شماری از گروه ها همراه شد. شماری از فعالان حقوق بشر و سیاسی ایرانی در خارج از کشور در نامه ای از بان گی مون خواستند با رهبران معترض در حصر در ایران دیدار کند.

ایران روز دوشنبه حتی اعلام کرد در صورتی که دبیرکل مایل باشد، ممکن است با صلاحدید مقامات، این امکان وجود داشته باشد که از تاسیسات اتمی ایران بازدید کند. یکی از سخنگویان بان گی مون گفت دبیرکل برنامه ای برای بازدید از تاسیسات اتمی ندارد ولی اگر بازدید و همکاری بیشتر با بازرسان آژانس بین المللی انرژی اتمی انجام شود، بهتر خواهد بود.

طبق اعلام سخنگوی دبیر کل، بان گی مون روز سه شنبه راهی ایران می شود و در روزهای چهارشنبه تا جمعه، در تهران خواهد بود. قرار است بان گی مون با مقامات ایران از جمله رهبر جمهوری اسلامی، دیدار کند.

بيش از ۴۰۰ تن از فعالان سياسی و حقوق بشر، روزنامه نگاران و استادان ايرانی هم در نامه ای به بان گی مون، دبيرکل سازمان ملل خواسته اند در جريان سفرش به تهران، با رهبران سياسی دربند از جمله ميرحسين موسوی و همسرش زهرا رهنورد و نيز مهدی کروبی ديدار کند و همچنين با زندانيان سياسی ديداری داشته باشد.

وبسایت کلمه هم در ایران، سیستم محفوظی را برای امضاهای مردم گذاشته که به طریق الکترونیک و اینترنتی درخواست خود از دبیرکل را امضا کنند تا بان گی مون با میرحسین موسوی و همسرش زهرا رهنورد و نیز  مهدی کروبی دیدار کند.

وبسایت کلمه روز سه شنبه در گزارشی اعلام کرد امضای نامه و حمایت از این بیانیه با مشکلاتی مواجه شده و حملات سختی به این سایت می شود ولی با این حال هنوز فعال است.

در متن کوتاهی که برای امضا خطاب به بان گی مون در سایت کلمه تهيه شده، آمده است: «شما در حالی به کشور ایران سفر می‌کنيد که بيش از دو سال است ميرحسين موسوی، نامزد پيشين انتخابات رياست جمهوری، به همراه همسرش و نيز آقای کروبی، ديگر همراه جنبش سبز، بدون برگزاری هيچ دادگاه و بدون رعايت هيچ قانونی در بازداشت خانگی بوده و با تحمل انواع مشقت‌ها از چشم مردم و خانواده خود دورند.»

این نامه می گوید: «ما شهروندان معترض ايرانی از شما می‌خواهيم که در بازديد خود از تهران با اين رهبران بی‌گناه به بند کشيده شده ملاقات کنيد و ما را از سلامت و وضعيت ايشان مطمئن سازيد و نيز در ديدار با حاکمان، آنان را به رعايت موازين و قواعد انسانی در برخورد با منتقدان و مخالفان فرا بخوانيد و به نقض حقوق بشر در کشور ما اعتراض کنيد.»

به گفته سایت کلمه، اين نامه قرار است با امضای شهروندان ايرانی به دبيرکل سازمان ملل ارسال شود. برای جمع آوری و ارسال دقيق و امن امضاها، کاربران از طريق سايت امن کلمه به صفحه «فراخوان مردمی برای ديدار بان کی مون با موسوی» متصل شده و درخواست را امضا می‌کنند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر