سه‌شنبه، مرداد ۱۷، ۱۳۹۱

بازداشت‌ گسترده‌ بهائيان در ايران


.تنها در طول سه هفته‌ اخير  نزديک به ۲۰ شهروند بهائی ديگر در شهرهای تهران، شيراز و مشهد بازداشت شده‌اند.
فعالان حقوق بشر از بازداشت گروهی از بهائيان در چند شهر ايران خبر دادند.
به گزارش « محبت نیوز» رادیو زمانه به نقل از جمعيت مبارزه با تبعيض تحصيلی  اعلام کرد بيش از ۱۰ شهروند بهائی در مدت ۲۴ ساعت در شهر‌های اصفهان، شاهين‌شهر، ويلا‌شهر و يزد بازداشت شده‌اند.

اين جمعيت اسامی دستگيرشدگان را ساسان حقيری، شهرام اشراقی، آذر پورخرسند، عنايت‌الله نقی‌پور و صبا گلشن در شهر اصفهان؛ طاهره رضايی در شاهين‌شهر؛ خسرو دهقانی، ويدا پروينی و نغمه فارابی در ويلا‌شهر اصفهان و فريبرز باغی، فريدا اشتری، ناطق نعيمی، فرحناز رستمی و ايمان رشيدی در يزد عنوان کرده است.
جمعيت مبارزه با تبعيض تحصيلی همچنين گفته است در شهر اراک نيز چند نفر بازداشت شده‌اند که اسامی آن‌ها هنوز به‌دست نيامده است.
هرانا، تارنمای مجموعه فعالان حقوق بشر در ايران نيز خبر بازداشت پنج شهروند بهائی ساکن اصفهان را تأييد کرده و نوشته است آن‌ها ظهر روز سه شنبه ۱۰ مردادماه با يورش هماهنگ مأموران اطلاعات اصفهان به منازلشان بازداشت گرديده وبه مکان نامعلومی انتقال داده شده‌اند.
بنا به اين گزارش مأموران ضمن تفتيش کامل خانه‌های نامبردگان کليه کتاب‌ها، کامپيوتر و سی‌دی‌ها و ساير لوازم شخصی آن‌ها از جمله اتومبيل يکی از افراد را نيز به همراه خود برده‌اند.
در طول سه هفته‌ اخير نيز نزديک به ۲۰ شهروند بهائی ديگر در شهرهای تهران، شيراز و مشهد بازداشت شده‌اند.
همچنين بسيمه کامجو، شهروند بهائی و فعال حقوق کودکان روز شنبه ششم خردادماه سال جاری در قشم توسط مأموران حکومتی بازداشت شد.
مأموران حکومتی به منزل وی در قشم مراجعه کرده و پس از توقيف وسايل وی از قبيل کامپيو‌تر شخصی، لپ‌تاپ، کتاب، سی‌دی، دوربين عکاسی و... او را با خود بردند.
در روز ۲۷ ارديبهشت‌ماه نيز سه شهروند بهائی و فعال حقوق کودکان در کرمان به نام‌های سامان استوار، نهاله شهيدی و سحر بيرم‌آبادی هر کدام به دوسال حبس تعزيری و يک سال حبس تعليقی محکوم شدند.
جرم اين سه شهروند بهائی و فعال حقوق کودکان سوادآموزی و کمک درسی به کودکان زلزله‌زده شهرستان بم بود که "تبليغ آئين بهائی تحت اقدامات انسان‌دوستانه" عنوان شد.
در قانون اساسی ايران بهائيان به عنوان اقليت مذهبی به رسميت شناخته نشده‌اند و در طول ۳۰ سال اخير مورد تبعيض‌های سياسی، ‌اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی گوناگون بوده‌اند.
بنا بر آمار کمپين بين‌المللی حقوق بشر در ايران، ۲۰۰ نفر از بهائيان از انقلاب ۱۳۵۷ تاکنون اعدام شده‌اند.
بهائيان پس از انقلاب ايران از حق تحصيل در دانشگاه‌ها و مشاغل دولتی محروم بوده‌، مجامع آن‌ها غيرقانونی اعلام شده و قبرستان‌های آنان در مناطق مختلف تخريب شده است.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر