چهارشنبه، اسفند ۲۴، ۱۳۹۰

واکنش ها به گزارش تازه سازمان ملل درباره نقض حقوق بشر در ایران

احمد شهيد، گزارشگر ويژه سازمان ملل در امور حقوق بشر ايران، روز دوشنبه توضيحاتی در خصوص گزارش تازه اش در مورد وضعيت حقوق بشر در جمهوری اسلامی به شورای حقوق بشر سازمان ملل در ژنو ارائه کرد، و کشورهای موافق و مخالف نسبت به این گزارش واکنش نشان دادند.

 گزارش ها حاکی است که کشورهای بلژیک، کانادا، سوئد، آلمان، بریتانیا، استرالیا، اسپانیا، سوئیس، ژاپن و مولداوی از ماموریت احمد شهید حمایت کرده اند. ولی کشورهایی مانند پاکستان، کوبا، سوريه، سريلانکا، و بلاروس از رویکرد گزارشگر ویژه انتقاد کرده خواستار حذف گزارشگر ويژه برای ايران شده اند.

محمد جواد لاريجانی، دبير ستاد حقوق بشر ايران، نيز در اين نشست به شدت از گزارش احمد شهید انتقاد کرده است.

احمد شهید روز دوشنبه گفته است، مقام های ايرانی تاکنون به در خواست های او برای سفر به ايران پاسخ نداده اند.

به گزارش خبرنگار راديو فردا، احمد شهيد در ابتدای سخنرانی خود بار ديگر نسبت به وضعيت حقوق بشر در ايران ابراز نگرانی کرده است.

وی همچنين در خصوص چگونگی گزارش اخير توضيحاتی ارائه کرده و گفته است، با شماری از شاهدان عينی که توانسته اند از ايران خارج شوند و همچنين خانوداه های زندانيان سياسی گفت وگو کرده است.

 ‎آقای احمد شهید گفته است، که با ۱۶۳ نفر از شاهدان درجه اول (قربانيان نقض حقوق بشر) در داخل و خارج  از ایران صحبت کرده است.

در ادامه گزارشگر ويژه سازمان ملل متحد در امور حقوق بشر ايران از وضعيت زهرا رهنورد، ميرحسين موسوی و مهدی کروبی پس از يکسال بازداشت و اين که هيچ اطلاعی از وضعيت اين افراد در دست نيست، ابراز نگرانی کرده است.

احمد شهيد همچنين به صدور حکم برای نرگس محمدی، سخنگو و نايب رييس کانون مدافعان حقوق بشر ، و عبدالفتاح سلطانی، وکيل دادگستری، اشاره کرده است.

نرگس محمدی در روز ۲۵ بهمن ۱۳۹۰ از سوی دادگاه تجديد نظر به اتهام‌های «اجتماع و تبانی عليه امنيت کشور»، «عضويت در کانون مدافعان حقوق بشر» و «فعاليت تبليغی عليه نظام جمهوری اسلامی ايران» به شش سال زندان محکوم شد.

عبدالفتاح سلطانی نيز توسط  دادگاه انقلاب اسلامی به ۱۸ سال زندان، تبعيد به شهر برازجان و ۲۰ سال محروميت از وکالت محکوم شده است.

گزارشگر ويژه سازمان ملل در امور حقوق بشر ايران همچنين درباره وضعيت بسياری از زندانيان سياسی و از جمله روزنامه نگارانی که اخيرابازداشت شده اند، مانند مرضيه رسولی و پرستو دوکوهکی صحبت کرده است.

احمد شهيد در ادامه گفته است که خانواده زندانيان سياسی در ايران مورد تهديد و ارعاب قرار می گيرند.

احمد شهيد در گزارش تازه خود که هفته گذشته منتشر شد، گفته است، اطلاعاتی را جمع آوری کرده که نشان می دهد«الگوی خيره کننده ای از نقض حقوق اساسی تضمين شده در قوانين بين المللی» در ايران وجود دارد.

احمد شهید سال گذشته به عنوان گزارشگر ویژه سازمان ملل در امور ایران انتخاب شد و قرار است باردیگر امسال درباره ادامه کار وی تصمیم گیری شود.

واکنش لاريجانی

طبق اين گزارش، محمد جواد لاريجانی گفته است، صدور قطعنامه ها علیه ایران بخشی از «پدیده جدیدی» است که تحت تاثیر آمریکا و متحدان اروپایی و همچنین «مافیای صهيونيستی» صورت می گیرد.

 محمد جواد لاریجانی، احمد شهید را  «نادان» و «مغرض» خوانده است.  محمد جواد لاريجانی همچنين گفته است که احمد شهيد را به عنوان گزارشگر سازمان ملل قبول ندارد.

ولی با این حال، محمد جواد لاريجانی از خانم لورا  لازره، رييس شورای حقوق بشر دعوت کرده تا به ايران سفر کند.

به دلیل اظهارات تند محمد جواد لاریجانی، رییس شورای حقوق بشر به وی تذکر داد و برای لحظاتی صدای میکروفن وی قطع شد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر