پنجشنبه، فروردین ۰۳، ۱۳۹۱

آخرین اخبار بازداشت و آزادی مسیحیان کشور در زمستان نود


Zemestan_90
مسیحیان ایران که در روز پایانی سال با خبر آزادی موقت سه نفر از بازداشت شدگان شیرازخوشحال شدند، زمستان بسیارسختی را تجربه کردند. آیا  با آغازرسمی بهار، زمستان  سرد و خشن زورش کم میشود یا نه؟
به گزارش شبکه خبر مسیحیان فارسی زبان ، منابع مسیحی در شهر همیشه بهار شیراز خبر آزادی موقت سه تن از بازداشت شدگان نوکیش مسیحی آن شهر با وثیقه های سنگین ملکی در روز چهارشنبه هفته گذشته 42 اسفند ماه(14 مارچ 2012) را تائید کردند. مطابق این خبر نوجوان 17 ساله نیما شکوهی ، خانم شریفه دُخ و آقای مسعود گلرویان هم اکنون تا زمان احضار مجدد آزاد هستند.


هرچند کام مسیحیان ایران با این خبر آزادی برای شب سال تحویل اندکی شیرین شد، اما همچنان سوز سرمای زمستان در خانه "کشیش حکمت سلیمی" در اصفهان به شدت می پیچد و دختر خردسال او "ساویز" که امسال تولد خود را برای اولین بار بدون حضور پدر دلبندش گذراند، به شدت آن را احساس می کند.
فردا رسما بهار در سرزمین اجدادی ما ایران زمین آغاز می شود، در حالی که همچنان فرشید فتحی و نورالله قبیتی زاده میروند تا پانزدهمین ماه اسارت خود را نیز به پایان برسانند. خانواده فرشید آواره شده اند و درغربت روزگار سخت فراق را می گذرانند. از احسان بهروز دانشجوی مسیحی بیش از 4 ماه است خبری جز تداوم زندان در دست نیست و نیما شکوهی  نوجوان مسیحی باید شب سال تحویل خود را درشیراز بدون حضور والدینش فریبا و همایون که به جرم برگزاری کلیسای خانگی  در زندان آن شهرهستند بگذراند.
زمستان امسال دومین زمستانی بود که مسیحیان ایران هدف شدید ترن حملات نیروهای اطلاعاتی و امنیتی قرار گرفتند. اگر در زمستان سال گذشته بیشترکلیساهای خانگی و اعضای آنها در تهران و شهرستانها آماج شدیدترین حملات بودند، امسال کلیساهای رسمی و ثبت شده دارای مجوز کشور نیز از حملات در امان نبودند. جمع بندی آنچه در زمستان  1390 بر مسیحیان کشورگذشت  به طور خلاصه  به شرح زیر است:
در اهواز- سردی زمستان برای مسیحیان ایران امسال از اهواز یکی از گرمترین شهرهای ایران آغاز شد. در حالی که نورالله قبیتی زاده همچنان نزدیک یکسال بود که در زندان کارون اهواز به سر می برد، ناگهان خبر حمله  وحشیانه به جلسه ویژه کریسمس در روز 2 دی ( 23 فوریه) مسیحیان ایران را تکان داد.
در طی این یورش ماموران نقاب دار همه حاضران از جمله کودکان کانون شادی کلیسا بازداشت شدند. همه این بازداشت شدگان به جز 4 نفر همانروز آزاد گردیدند. کشیش فرهاد سبک روح و همسرش شهناز جیزان به همراه دوتن از خادمان کلیسا داوود علیجانی و ناصر ضامن دزفولی به زندان کارون اهواز منتقل شدند. شهناز جیزان 8 روز بعد 11 دیماه ( اول ژانویه 2012) با گذاشتن وثیقه بطور موقت آزاد شد. همین اتفاق 2 ماه بعد برای کشیش فرهاد سبک روح و ناصر ضامن دزفولی در 2 اسفند (21 فوریه)  عینا تکرار شد. ولی برای داوود علیجانی تهیه و سپردن وثیقه ملکی  به درازا کشید و او عاقبت در 18 اسفند ( 8 مارچ) تا زمان برگزاری دادگاه رها شد.
همچنین از اهواز خبر رسید که روز 22 بهمن ماه نورالله قبیتی زاده کارگر زحمت کش و نوکیش مسیحی که از سوم دی ماه سال 1389 در اسارت می باشد از زندان کارون اهواز توسط ماموران به مقصد نامعلومی خارج شده است. چند هفته بعد تائید شد که به دلایلی ذکر نشده  او را به زندان دستگرد اصفهان منتقل کرده اند!
در شیراز – در روز چهارشنبه 19 بمن ماه ( 8 فوریه) تعداد 7 نفر از نوکیشان مسیحی درمحل یک کلیسای خانگی در شیراز بازداشت شدند. خانه متعلق به آقای همایون شکوهی غلام زاده و همسرش فریبا ناظمیان بود.آنها به اتفاق پسر نوجوانشان به نام نیما و 4 نفر دیگر به اسامی خانم شریفه دُخ و آقایان مسعود هکانی، مجتبی علاء الدین حسین و مسعودگلرویان به زندان عادل آباد منتقل گردیدند. همان شب ماموران یک نوکیش مسیحی دیگر به نام "کورش پرتوئی" را نیز در محل منزل مسکونیش دستگیر کردند. خبرها حاکی از آن بود که وی نیز از ایمانداران همان کلیسای خانگی می باشد.
این عده به جز 3 نفری که در بالا به آزادی آنها در روزهای اخیر اشاره شد، بقیه در بندهای مختلف زندان شیراز به طور مجزا و در شرایط بسیار سخت نگهداری می شوند. چند نفر آنها از جمله زوج صاحبخانه دارای محکومیت و بازداشت قبلی نیز هستندکه این موضوع را حساستر می سازد.
در تهران – 14 بهمن ماه امسال در پایتخت این خبر در بین مسیحیان پیچید که برای "فرشید فتحی" تاریخ دادگاه تعئئن و به او ابلاغ کرده اند. فرشید از26 دی ماه سال 1389 که در تهران بازداشت شد هنوز در زندان اوین نگهداری می شود. گفته شد به او برای 17 اسفند تاریخ دادگاه داده اند. بعد اعلام شد که او به دادگاه رفت. از نتیجه دادگاه و تاریخ دقیق آن هنوز اطلاع دقیقی در دست نیست. در حال حاضراطرافیان و خانواده فرشید فتحی در خارج کشور به دلایل نامشخصی از هرگونه خبر رسانی در مورد او توسط برخی سازمانهای مسیحی به شدت منع شده اند.
خبر بازداشت ماسیس موسسیان نیز در روز 19 بهمن ( 8 فوریه 2012) موجی از ناراحتی  برای مسیحیان پایتخت به ارمغان آورد. ماسیس یکی از مشایخ  و مسیحیان شناخته شده و فعال کلیسای جماعت ربانی نارمک در تهران است. او که در محل کارش  به دلایل نامعلومی با اتهام نامشخص تبلیغ برای مسیحیت بازداشت شده بود در روز 27 بهمن (16 فوریه ) با قید وثیقه سنگین ملکی تا زمان برگزاری دادگاهش بطور موقت آزاد شد.
اخبار مسیحیان تهران در اسفند ماه با خبر ایجاد محدودیتهای بیشتر برای کلیساهای فارسی زبان در تهران پی گیری شد. خبرگزاری مسیحی کمپس دایرکت نیوز خبر ممنوع شدن جلسات فارسی روزهای جمعه کلیساهای عمانوئیل و پطرس مقدس تهران را اعلام کرد و اف سی ان ان نیز خبر ممنوعیت این جلسات در کلیسای انجیلی ارامنه تهران را داد. اخبار محدودیتهای بسیار زیاد برای کلیساهای جماعت ربانی، از جمله دستور بستن کلاس روزهای شنبه کلیسای مرکز که مخصوص  آموزشی نوایمانان بود ، توجه بسیاری از هموطنان مسیحی را به خود جلب کرد.
از تهران بزرگ و نواحی اطراف آن مانند رباط کریم  و ورامین و کرج گزارشات بیشتری درباره بازداشت و زندان نوکیشان مسیحی وجود دارد که به خاطر درخواست خانواده هایشان از ذکر نام آنها خودداری می شود.
در کرمانشاه – اخبار مسیحیان ایران در اسفند ماه شروع شد با انتشار خبر حمله به یک کلیسای خانگی در کرمانشاه. مطابق خبر منتشر شده از سوی آژانس خبری مسیحیان ایران، در روز سه شنبه دوم اسفند برابر 12 فوریه ماموران اطلاعاتی کرمانشاه به خانه ای در آن شهر هجوم بردند و تعداد 13 نفر را بازداشت کردند. 9 نفر آنها روز بعد و یک نفر پس از 8 روز آزاد شدند از سه نفر دیگر به اسامی مهدی جفا کبودی ، محسن با با کرمی و شیرین قنبری خبری در دست نیست. لازم به ذکر است منابع مسیحی  در منطقه هنوز این خبر را رسما  تائید نکرده اند.
همین منبع غیر رسمی گزارشی از حکم 3 سال زندان برای یک معلم مسیحی اهل کرمانشاه به نام "مسعود دلیجانی" را در بهمن ماه منتشر کرده بود که توسط منابع مسیحی منطقه این خبر تائید شده است و گفته می شود این نوکیش مسیحی  دوره محکومییتش را در زندان دیزل آباد کرمانشاه سپری می کند. او اولین بار در اسفند ماه سال 1389 بازداشت شده بود.
لازم به یاد آوری است که 26 اسفند ماه سال گذشته نیزخبرهائی درباره حمله به یک کلیسای خانگی در کرمانشاه منتشر شده بود. 12 دی ماه سال 1388 ( زمستان 2 سال قبل) نیز کلیسای پنطیکاست آشوری کرمانشاه به دستور مقامات امنیتی تعطیل شد که این تعطیلی هنوز تداوم دارد.
در اصفهان – به دنبال کشف و ضبط یک کامیون حامل کتاب مقدس در شهر اصفهان در بهمن ماه توسط نیروی انتظامی آن شهرستان ، خبر بازداشت کشیش حکمت سلیمی رهبر کلیسای پولس مقدس اصفهان در روز 3 اسفند  (2 فوریه 2012) توسط خبرگزاری مجموعه فعالان حقوق بشر منتشر شد. پس از آن منابع مسیحی در اصفهان خبر بازداشتهای دیگری در همان روز را دادند. تاریخ این بازداشتها همه در یک روز بودو نشان می داد که برنامه ای از پیش طراحی شده برای این بگیر و ببندها وجود داشته است و ظاهرا همه آنهادر ارتباط هستند.
از بازداشت شدگان آن روز یک بانوی 78 ساله از اعضای قدیمی و برجسته کلیسای حضرت لوقای اصفهان بود که در ساعات اولیه بامداد در خانه اش بازداشت شد ولی 3 روز بعد در 6 اسفند ماه با تلاش رهبران کلیساهای اسقفی آزاد شد. کلیسای پولس مقدس و کلیسای حضرت لوقا هردو از کلیساهای حوزه اسقفی اصفهان هستند.
منابع مسیحی اصفهان بازداشت خانمها شهناز ظریفی و مریم دل آرام و آقایان شهرام قائدی و مجید عنایت و فریبرز پارسی نژاد را نیز در این شهر تائید کرده اند. همه آنها به جز یک نفر در همان تاریخ 3 اسفند بازداشت شده اند. فقط گفته می شود آقای پارسی نژاد که در روز مذکور در اصفهان نبوده است وقتی نه روز بعد یعنی 12 اسفند به اصفهان بر می گردد بازداشت می شود.
کلیساهای مسیحی سراسر کشور از همه ایمانداران داخل و خارج خواسته اند اکنون که زمستان می رود برای زندانیان مسیحی و خانواده های آنها و همه زندانیان عقیدتی  در هنگام تحویل سال به نام دعا کنند و از خداوند بخواهند زور زمستان را کم و برکت و خرمی بهار را افزون کند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر