سه‌شنبه، اسفند ۱۶، ۱۳۹۰

روز شمار نقض حقوق شهروندان بهایی بهمن ۱۳۹۰


خبرگزاری هرانا : در تدوام سرکوب اقلیت مذهبی بهایی گزارشی ماهانه از سوی واحد آمار، نشر و آثار مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران منتشر می‌شود که گزارش زیر نقض حقوق بهائیان در بهمن ماه سال جاری است.
متن این گزارش به قرار زیر است:
۱ بهمن: ماموران اداره اطلاعات ساری به منزل یک شهروند بهایی به نام عنایت الله سنایی هجوم آورده و پس از شکستن درب ورودی و تفتیش و ضبط کتب و عکس های مربوط به آئین بهایی، محل را ترک نمودند. 

۳ بهمن: یک شهروند بهایی ساکن سمنان به نام الهام روزبهی از سوی دادگاه انقلاب شهر مزبور به سه سال حبس تعزیری محکوم شد.
۶ بهمن: بانی دوگال نماینده ارشد جامعه جهانی بهایی در سازمان ملل اعلام کرد کمپین تازه ای در کرمان آغاز شده تا جلوی فعالیتهای اقتصادی بهاییان گرفته شود بسیاری از جواز کسب بهاییان لغو یا تمدید نشده است حتی در مواردی جواز شرکای تجاری بهاییان که مسلمان بوده اند هم لغو شده است.
۱۰ بهمن: شهنام گلشنی اهل شیراز مدیر تارنمای مثقال که نرخ ارز وطلا را روز به روز اعلام می کرد بازداشت شد.
۱۱ بهمن: کامران رحیمیان و همسرش فاران حسامی از اساتید دانشگاه مجازی بهاییان موسوم به موسسه علمی – آزاد به اتهام اجتماع و تبانی به قصد برهم زدن امنیت ملی و عضویت در جامعه بهایی به حکم قاضی صلواتی هر کدام به ۴ سال حبس تعزیری محکوم شدند قابل ذکر است کامران رحیمیان در زندان رجایی شهر زندانی می باشد.
- محکومیت پنج سال حبس تعزیری ایقان شهیدی فعال حق تحصیل و شهروند بهایی در دادگاه تجدید نظر استان تهران تائید شد اتهامات نامبرده عضویت در گروهک غیر قانونی کمیته حق تحصیل، عضویت درجامعه بهایی، تبلیغ علیه نظام می باشد.
- یک شهروند بهایی ساکن ساری به نام صدف ثابتیان به حکم دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی صلواتی به ۲ سال حبس تعزیری محکوم شد نامبرده پیش از این مدتی به اتهام همکاری با دانشگاه مجازی بهاییان بازداشت بود.
۱۳ بهمن: دو شهروند بهایی ساکن اراک به نام های منوچهر منزویان و فرزاد نعیمی که به قرار وثیقه آزاد شده بودن هر کدام به یک سال حبس تعزیری محکوم شدند.
- طی یک ماهه گذشته دو شهروند بهایی ساکن سمنان به نام های شهره اعظمی و ندا قربانی به ترتیب هر کدام به مدت ۸ و ۵ روز هر دفعه به مدت ۲ تا ۳ ساعت مورد بازجویی قرار گرفتند.
- طبق حکم دادگاه تجدید نظر محکومیت یک ساله روح الله زیبایی شهروند بهایی ساکن کرج به ۳ میلیون ریال جریمه نقدی تبدیل شد.
۱۴ بهمن: ماموران اداره اطلاعات شیراز به منازل حدود ۳۰ شهروند بهایی یورش برده و ضمن تفتیش و ضبط موارد مربوط به آئین بهایی، ۱۱ شهروند بهایی از جمله یک کودک نه ماهه را بازداشت نمودند چهار نفر از این افراد عصر همان روز آزاد شدند و هفت شهروند بهایی دیگر در بازداشتگاه پلاک ۱۰۰ شیراز در بازداشت نگه داشته شده اند. اسامی بازداشت شدگان عبارتست از: نیما دهقان به همراه همسرش ژینوس فناییان و ژنا دهقان (کودک نه ماهه)، مژگان عمادی، یکتا فهندژ، فائزه تشکر و دخترش نورا فلاح، سام جابری، سینا ساریخانی، مژده فلاح و پیام تسلیمی. (ژینوس فناییان، ژنا دهقان، نورا فلاح و فائزه تشکر چهار شهروند بهایی آزاد شده هستند)
۱۸ بهمن: چهار شهروند بهایی ساکن شیراز پس از احضار به اداره اطلاعات بازداشت شدند اسامی این شهروندان عبارتست از: سومیترا ممتازیان، فرشید یزدانی، فرید عمادی و ایمان رحمت پناه. همچنین دو شهروند بهایی دیگر به نام های طاهره نوروزی و سعید دهقان نیز به اداره اطلاعات احضار شدند.
- ماموران اداره اطلاعات قائم شهر به منزل یک شهروند بهایی به نام فروغ عطائیان مراجعه که پس از تفتیش منزل نامبرده و ضبط وسایل مربوط به آئین بهایی محل را ترک نمودند.
۲۰ بهمن: یک دانشجوی بهایی به نام سید کیان هاشمی دانشجوی ترم ۳ مهندسی آب دانشگاه تهران از دانشگاه اخراج شد.
۲۴ بهمن: یک شهروند بهایی ساکن شیروان به نام مسعود محمودی به ۶ ماه حبس تعزیری محکوم شد نامبرده در شهریور ماه گذشته به اتهام همکاری دانشگاه مجازی بهاییان موسوم به موسسه علمی آزاد مدتی در بجنورد بازداشت شده بود.
۲۶ بهمن: طی ماههای اخیر چند شهروند بهایی ساکن سمنان به حکم دادگاه انقلاب شهر مزبور محکوم به حبس تعزیری شدند: عادل فناییان (۶ سال حبس تعزیری) – زهره نیک آئین (۷ سال حبس تعزیری) – گودرزبیدقی (۱ سال حبس تعزیری و ۲ سال تبعید) – سپهر سبحانی، روفیا بیدقی و ژینوس نورانی هر کدام به یک سال حبس تعزیری
۲۸ بهمن: ماموران اداره اطلاعات مشهد به منزل یک شهروند بهایی که درآن نمایشگاه خصوصی کارهای دستی نوجوانان بهایی بود هجوم آورده و ضمن تعطیل کردن نمایشگاه، هشت شهروند بهایی حاضر را نیز بازداشت کردند اسامی بازداشت شدگان عبارتست از: شایان تفضلی، عزت الله احمدیان، نوید نبیلی، شهزاد خلیلی، فتانه حاجی پور، بهناز حدادزاده، آرمان مختاری و نغمه ذبیحیان.
- شیما موفقی دانشجوی رشته مدیریت دانشگاه غیر انتفاعی آمل به دلیل اعتقاد به ائین بهایی از دانشگاه اخراج شد.
تهیه و گردآوری: لوا متحده

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر