پنجشنبه، آذر ۳۰، ۱۳۹۱

فشار بر شهروندان بهایی سمنان تلاش گسترده برای ساخت مستند تلویزیونی از زندانیان بهایی سمنان



کمیته گزارشگران حقوق بشر - در هفته های اخیر نیروهای امنیتی سمنان در تلاش برای تهیه فیلم مستندی از زندانیان جامعه بهایی هستند. بر همین اساس در ابتدا نیروهای امنیتی در پوشش فیلم‌بردار و مستندساز در هواخوری زندان سمنان حاضر شده و در حالی که ادعا می‌کردند از سوی شبکه خبری «پرس تی وی» به آنجا آمده‌اند در تلاش برای گفتگو و فیلمبرداری از زندانیان بهایی بوده‌اند که این زندانیان از انجام مصاحبه خودداری کرده‌اند، پس از آن عصر همان روز کلیه زندانیان سیاسی را مجدداً به هواخوری منتقل کرده و این بار تلاش کرده تا به صورت تک به تک با آنها به گفتگو بپردازند که باز هم زندانیان بهایی تن به این مصاحبه‌ها نداده‌اند. گروه فیلمبرداری موجود سپس به محل سالن ملاقات رفته و اقدام به فیلمبرداری و گفتگو با خانواده زندانیان بهایی کرده است.

بر اساس اخبار رسیده به کمیته گزارشگران حقوق بشر، گروه فیلمبرداری موجود در یک مورد از یکی از زندانیان بهایی در مورد وجود شکنجه در زندان پرسیده و سپس فرد مصاحبه کننده در مقابل دوربین به عدم مشاهده آثار شکنجه بر روی صورت ایشان اشاره کرده است. این در حالی است که فیلمبرداران وابسته به نهاد های امنیتی در طی روزهای اخیر به محل مغازه‌ها و کارخانه های پلمپ شدهٔ شهروندان بهایی در سمنان مراجعه کرده و با اطلاع قبلی صاحبانشان اقدام به فیلم برداری و گفتگو با صاحبانشان کرده‌اند و طی این گفتگوها نیز ادعا کرده‌اند که از سوی وزارت کشور برای بررسی مشکل آن‌ها مراجعه کرده‌اند.
برخی منابع دیگر نیز گزارش کرده‌اند که چهار نفر از زندانیان را به نمازخانهٔ زندان منتقل کرده و ضمن تلاش برای مصاحبه تلویزیونی، خود را ابتدا از مسئولین قوه قضاییه و سپس خبرنگار شبکه خبر جمهوری اسلامی ایران معرفی کرده‌اند.
طاهر اسکندریان، افراسیاب سبحانی، اکبر پور حسینی، عرفان احسانی، عدالت فیروزیان، فرامرز فیروزیان، گودرز بیدقی، نادر کسائی، ژینوس نورانی، روفیا بیدقی، انیسا فنائیان، ترانه ترابی و زهره نیک آئین از جمله شهروندان بهایی ساکن سمنان هستند که در یک سال گذشته مورد بازداشت نیروهای امنیتی قرار گرفته‌اند، که دو نفر آخر در حال حاضر به همراه کودکان 5 و 11 ماهه خود در زندان سمنان به تحمل حبس می‌پردازند. از سوی دیگر تعداد دیگری از جمله بهفر خانجانی، افشین ایقانی و سیامک ایقانی نیز پیش از آن جهت اجرای حکم و تحمل حبس به زندان سمنان منتقل شده بودند.
در طی ماه های اخیر شهروندان و زندانیان بهایی شهرستان سمنان به شکل کم سابقه ای تحت فشار نیروهای امنیتی قرار گرفته‌اند، این فشارها شامل بازداشت‌های متعدد، صدور احکام قضایی، فشار مضاعف بر زندانیان و سلب حقوق شهروندی بهائیان سمنان بوده است.
بنا به اطلاع موثق رسیده به کمیته گزارشگران حقوق بشر، اوج گرفتن این فشارها در سالهای اخیر مستقیماً با هدایت شورای تامین استان سمنان انجام شده که در حال حاضر متشکل از آقای رهی استاندار سمنان، فرماندار این شهرستان، آقای شاهچراغی امام جمعه سمنان، آقای سیاوش پور رئیس کل دادگستری، آقای حیدراسیابی دادستان کل و سرهنگ سلیمانی فرمانده نیروی انتظامی استان بوده و به شکل منظم در محل دادگستری این شهرستان جلساتی را برگزار می‌کنند.
لازم به ذکر است که حقوق شهروندی بهائیان سمنان نیز در طی سالهای اخیر به شکل گسترده ای نقض شده که از آن میان می‌توان به بستن وام‌های بانکی، پلمپ مغازه‌ها و کارگاه‌ها، باطل نمودن جواز کسب و رانندگی، به آتش کشیدن منازل و مغازه های بهائیان در سال ۱۳۸۸، شکستن شیشه اتوموبیل و خانه مسکونی بوسیله چوب و سنگ، تخریب فبرستان بهائیان بوسیلهٔ بولدوزر، به آتش کشیدن غصارخانه، پلمپ چاه آب کشاورزی که موجب خشک شدن مزارع و باغ‌ها شد و همچنین تخریب سد آب رسانی اشاره کرد.
در تازه‌ترین مورد روز پنجشنبه ۹ آذرماه جاری مأموران برای دومین بار در سال گذشته به مغازه یکی از شهروندان بهایی به نام اکبر پور حسینی مراجعه کرده و به بهانهٔ واهی عدم داشتن کارت سبز اقدام به مصادرهٔ حدود دویست میلیون تومان از اموال ایشان کرده‌اند، حال اینکه کارت سبز تنها جهت صادرات و واردات کالا مورد استفاده قرار می‌گیرد و مربوط به وارد کنندهٔ کالا است نه فروشندهٔ آن. لازم به ذکر است که اکبر پور حسینی نیز پس از آزادی از زندان در اردیبهشت ماه سال جاری و در دادگاه بدوی به ۲ سال و ۴ ماه حبس تعزیری محکوم شده که حکم ایشان در مرحلهٔ تجدید نظر قرار دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر