پنجشنبه، آذر ۳۰، ۱۳۹۱

تداوم مسیحیت ستیزی در پی بی توجهی به آثار تاریخی مسیحیان ایران



. سه دهه گذشته نشان داده که کمترین اهمیت را برای حفظ و نگهداری از آثار و بناهای تاریخی و میراث فرهنگی بویژه ادیان و مذاهب غیر اسلامی در ایران قائل است.
به گزارش آژانس خبر مسیحیان ایران «محبت نیوز»، بی اهمیتی و عدم محافظت و نگهداری آثار تاریخی و فرهنگی ایران از سوی جمهوری اسلامی موجب آن شده است که هر روز بخشی از این آثار توسط افرادی ناشناس مورد تخریب قرار گرفته یا در سایه بی توجهی‌ها و کمبود بودجه و عدم حفاظت از بین رفته‌ اند. برخی صاحب‌نظران و فعالان حوزه میراث فرهنگی بر این باور هستند که مجموعه آثار باستانی قبل از اسلام، در سال های اخیر به گونه ای کم سابقه در خطر تخریب قرار گرفته اند.

در این میان « کلیساها » نیز از این قاعده مستثنا نبوده با این تفاوت که در راستای مسیحیت ستیزی حتا در پاره‌ای اوقات بنای بسیاری از کلیساهای تاریخی در نقاط مختلف ایران با چراغ سبز ارگان‌ها حکومتی مورد تخریب قرار گرفته است.
در ماههای گذشته برخی روزنامه‌های داخلی گزارش دادند که از سال ۱۳۸۲ تاکنون که قانون تشکیل سازمان میراث فرهنگی و گردشگری توسط نمایندگان مجلس شورای اسلامی به تصویب رسید تا ابتدای سال ۱۳۹۰، دست کم ۴۰ اثر یا محوطه تاریخی ثبت ملی یا دارای ارزش ثبت، تخریب شده است. تخریب بنای کلیسای تاریخی و قبرستان مسیحیان تنها بخشی از بی‌مسئولیتی جمهوری اسلامی در قبال اماکن باستانی و هویت تاریخی ایران است.
به تازگی نیز خبر رسیده که اداره کل میراث همدان یک دکه بستنی فروشی در حریم درجه یک کلیسای گریگوری استپانوس در تپه هگمتانه نصب کرده است. این دکه بستنی فروشی فلزی که چهارگوشه آن تبلیغات رنگارنگ برندهای بستنی فروشی چسبانده شده، حریم منظری و نمای فضای تاریخی کلیساهای تاریخی گریگوری را بر هم زده است.
. 
کلیسای گریگوری استپانوس مقدس یکی از بناهای تاریخی استان همدان است که قدمت ساخت آن به 335 سال پیش باز می گردد. فروشنده ای که در این دکه کار می کند، با ابراز رضایت از فروش بالای بستنی در این محوطه می گوید: «این دکه متعلق بهاداره میراث است و من اجاره بهای استفاده از آن را برای فروش بستنی می پردازم. بر اساس گفته های این فروشنده، دکه پیش از این در جایی دیگر نصب بود و اخیرن به این محوطه منتقل شده است.»
مشخص نیست مسئولان اداره میراث استان همدان و پایگاه میراثی تپه هگمتانه بر چه اساسی تصمیم به نصب این دکه در حریم درجه یک این کلیسای تاریخی گرفته اند، این در حالی است که همین دکه می توانست به جای فروش بستنی به محلی برای اطلاعات لازم درباره آثار و بناهای تاریخی موجود در تپه هگمتانه بدل شود. با این حال اما گویا وسوسه کسب اجاره بها از این دکه بر دیگر کاربردهای آن غلبه کرده است.
- پیشینه تخریب کلیساهای باستانی
فروردين ماه 1391 منابع خبری گزارش‌ دادند که « کلیسای هفتوان که یکی از آثار کهن و قدیمی در روستای هفتوان از توابع شهر سلماس می‌باشد در آستانه نابودی قرار گرفته است.» این کلیسا که مربوط به اواخر دوران حکومت صفوی‌ها در ایران است در مورخه 19 اسفند 1380 به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است اما علی‌رغم این نیز این کلیسا در وضعیت اسفباری قرار گرفته و خطر ریزش دیوارهای آن و نابودی کلیسا را تهدید می‌نماید.
شهریور 1390 گزارش شد که به دستور مسئولان جمهوری اسلامی با لودر به جان بنایکلیسای تاریخی در شهر کرمان افتادند و شبانه آن را تخریب کردند. این کلیسا در سال 1387 در لیست آثار ملی ایران نیز ثبت شده بود در کرمان به وسیله لودرها کاملن تخریب و به تلی از خاک تبدیل شد.
17 فروردين 1391 نیز گزارش شد که قبرستان تاریخی مسیحیان با بیش از ۲۰۰ سال قدمت بار دیگر در استان کرمان «کاملن تخریب شد. مردم محلی قدمت قبرستان تخریب شده را بیش از ۲۰۰ سال تخمین می‌زنند.
منطقه جلفای اصفهان نیز که يکي از قديمی ترين محله‌هاي اصفهان است و کلیسای مشهور وانک در آن قرار دارد و حضور ارامنه در این منطقه به سال‌هاي حکومت صفوي در ايران بازمي‌گردد طي 15 سال گذشته هر روز بر ميزان تخريب‌هاي آن افزوده مي‌شود. هرچند جلفا هنوز ردپاي ميراث مسيحيت را در خود دارد و تلاش مي‌شود تا حفظ شود، اما بخش مهمي از اين ردپا مدت‌هاست که پاک شده و اين روند هنوز هم ادامه دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر