جمعه، دی ۰۸، ۱۳۹۱

دومین سال بازداشت کشیش فرشید فتحی و جزئیات دستگیری وی


.اگرچه این روزها مسیحیان سرتاسر جهان خود را برای آغاز سال نو میلادی و جشن های کریسمس آماده می‌کنند، اما برای بسیاری از خانواده‌ها به خصوص هموطنان نوکیش مسیحی در ایران با رنج و نگرانی همراه است و خانواده‌های زندانیان مسیحی بخاطر دوری از عزیزان دربندشان در اضطراب و نگرانی به سر می برند.
« محبت نیوز» -  اواسط سال 2010 میلادی پس از سخنرانی معروف سید علی خامنه ای رهبر جمهوری اسلامی در شهر قم مبنی بر مقابله با گسترش مسیحیت و کلیساهای خانگی در ایران و رویدادهای پس از آن ، بنا به گزارشهای تایید شده بیش از 70 نفر از نوکیشان مسیحی در نقاط مختلف کشور دستگیر و روانه زندان شدند.

« فرشید فتحی» متولد ۱۳۵۸ ( ۱۹۷۹میلادی) در آستانه سال نو میلادی (۲۶ دسامبر ۲۰۱۰) برابر با ۵ دی ماه ۱۳۸۹ توسط نیروهای امنیتی در تهران بازداشت شد. با وجود ماه‌ها بلاتکلیفی در بند ۳۵۰ زندان مخوف اوین، در آن زمان دادگاه وی به بهانه های مختلف چندین بار به تعویق افتاد، تا اینکه سرانجام پس از ۱۵ ماه بازداشت در دی ماه سال ۱۳۹۰ ( ژانویه ۲۰۱۲) دادگاهش برگزار گردید. کشیش « فرشید فتحی» در دادگاه انقلاب اسلامی توسط قاضی صلواتی به شش سال زندان محکوم شد. حکم صادره از قاضی در حالی بود که وکیل مدافع فرشید تا چند روز پیش از اولین جلسه دادگاه دسترسی کامل به پرونده موکل خود را نداشت.
دادگاه اتهام آقای فتحی را « بر عهده داشتن سمت مسئول ارشد سازمان های خارجی در ایران و تهیه وجه مالی برای این سازمان ها» دانست که با وجود اعتراضات حکم شش سال زندان در دادگاه تجدید نظر نیز تایید شد.
پس از صدور این حکم و انتشار خبر آن در فضای اینترنتی، گروه های مدافع حقوق مسیحیان و گروه های کلیسایی تأیید حکم شش سال زندان برای کشیش « فرشید فتحی» به اتهامات مربوط به ایمان مسیحی اش را محکوم کردند.
در حالیکه فرشید فتحی اکنون در آستانه دومین سال دستگیری خود قرار دارد تا امروز وی بدون مرخصی همچنان در زندان اوین به سر می برد و از حق مرخصی خود که از « حقوق اولیه» یک زندانی است برخوردار نیست.
- جزئیات ی از نحوه بازداشت فرشید
پس از گذشت دو سال، نحوه بازداشت و دستگیری نوکیش مسیحی « فرشید فتحی» تاکنون در رسانه ایی منتشر نشده است، اکنون در آستانه دومین سال دستگیری ایشان ، سایت « محبت نیوز» در گفتگو با یک منبع آگاه اقدام به انتشار جزئیات این واقعه کرد .
این فرد مطللع که می خواهد نام وی بدلیل مسائل امنیتی برده نشود به خبرنگار «محبت نیوز» می گوید: « روز 26 سپتامبر سال 2010 ساعت 6 صبح، حدود 5 تا 6 نفر از ماموران لباس شخصی حکومت که مسلح نیز بودند با شناسایی منزل پدر همسر فرشید، صبح زود به آن محل مراجعه می کنند، ماموران لباس شخصی که از قبل آن مکان را شناسایی کرده بودند کلیه آمد و شدها را در آن صبح هنگام تحت نظر داشتند ، در همین هنگام پدر همسر فرشید که قصد خروج از خانه را داشت توسط افراد لباس شخصی بازداشت می‌ شود و ماموران امنیتی با زور به همراه وی وارد خانه می شوند. ذکر این نکته که فرشید و همسر و دو فرزندش از شب قبل در آنجا حضور داشتند.
ماموران با خشونت شدیدی اهالی منزل را از خواب بیدار کرده و شروع به تفتیش و بازرسی از خانه می‌کنند. پس از آن از افراد حاظر در خانه سوالاتی را می پرسند ، از جمله از خود فرشید، که گویا متوجه نمی شوند فرشید همان شخصی است که دنبالش بوده اند.
این در حالیست که همزمان و بطور سازماندهی شده برای دیگر خانواده های نوکیش مسیحی در سطح تهران و برخی شهرستانها نیز این اتفاق صورت می‌گیرد که نشان از برنامه ریزی حکومت برای دستگیری گسترده نوکیشان مسیحی در تهران و برخی شهرستانها داشت.
این منبع آگاه افزود: از طرفی همزمان تعداد دیگری از ماموران امنیتی به منزل فرشید هجوم می برند که وی را در خانه اش بازداشت کنند، اما آنان نمی دانستند که فرشید و خانواده اش در خانه نیستند. سپس ماموران اقدام به ورود غیر قانونی منزل اجاره ای فرشید کرده وضمن شکستن درب ورودی تمام اطاقها را مورد تفتیش و بازرسی قرار می دهند و هر چیزی را که فکر می کردند ممکن است بتوان بعنوان مدرک از آن استفاده کرد با خود از خانه خارج می کنند، از جمله تعدادی عکس، فلش درایوها، مموری دوربین ، هارد کامپیوتر، لپ تاپ و پول و اسنادی که در خانه موجود بوده حتی کارت های بنزین و ... . اما فرشید را نیافتند چون فرشید در خانه پدر زن خود بود.
در همین حال ماموران در منزل پدر همسر فرشید پس از بازرسی کامل تمام قسمت های خانه و سوال و جواب از اعضای خانه از فرشید هم سوالاتی می پرسند اما وی را نمی شناختند و گمان نمی کردند که این فرشید همان فرشیدی باشد که بدنبالش هستند، سپس ماموران به فرشید اجازه می دهند که دخترش را به مدرسه ببرد، و فرشید به همراه دخترش به این بهانه از خانه خارج می شود.
پس از رفتن فرشید، مامورانی که به خانه او رفته بودند و وی را در آنجا نیافتند به مامورانی که در خانه پدر همسر فرشید حضور داشتند با بی سیم اطلاع می دهند که فرشید همان فردی است که آنجاست و باید دستگیر شود. ماموری که از این وضعیت به شدت عصبانی شده بود و احساس میکرد که فرشید از دستشان گریخته است، شروع به تهدید بقیه خانواده کرد که اگر فرشید برنگردد و فرار کند با شما به شدت برخورد خواهد شد.
اما پس از یکساعت انتظار فرشید باز می‌گردد، ماموران از او تلفن همراهش را خواستند که فرشید در جواب گفت: « معدومش کردم». ماموران در همانجا او را مورد ضرب و شتم قرار می دهند و شروع به فحاشی و توهین می کنند ، سپس به دستان وی دستبند زده و او را به ساختمان وزارت اطلاعات در خیابان ولی عصر نزدیک خیابان انقلاب منتقل می کنند. سپس در نهایت او را به زندان اوین برده و پس از مدتی نسبتن طولانی در زندان انفرادی او را به بند 209 زندان اوین منتقل می‌کنند.
این منبع آگاه در پایان به خبرنگار محبت نیوز گفت :  «فرشید فتحی» در زندان در پاسخ به سوال یکی دیگر از زندانیان نوکیش مسیحی که با وی هم بند بوده مبنی بر اینکه چرا بازگشته است؟ فرشید مکثی می کند به گونه ایی که صورت دو کودکش را بیاد می آورد و در پاسخ می گوید: « نمی توانستم خانواده و بچه ها را در آن شرایط تنها بگذارم.»

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر