پنجشنبه، آذر ۱۶، ۱۳۹۱

صرف بهائی بودن دلیل دستگیری کسی نیست


.دستگاه قضایی ایران اتهام‌های گوناگونی را علیه بهائيان اعلام کرده است، اتهام‌هایی مانند "بسیج یک گروه به قصد اخلال در امنیت ملی" و "تبلیغ علیه نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران".
سخنگوی دستگاه قضایی ایران در باره دستگیری بهائیان سمنان گفت: «صرف بهائی بودن دلیل دستگیری کسی نیست.» با وجود این بهائيان اتهام‌های وارده را "واهی" دانسته و "عقیده و عمل" به آئین بهائيت را علت دستگیری‌ها می‌دانند.
به گزارش « محبت نیوز» به نقل از خبرگزاری آلمان، سخنگوی دستگاه قضایی ایران در نشست خبری روز دوشنبه (۱۳ آذر/ ۳ دسامبر) با نمایندگان رسانه‌های گروهی در تهران گفت: «صرف بهائی بودن باعث دستگیری کسی نمی‌شود.»

.غلامحسین محسنی اژه‌ای در این نشست خبری در پاسخ به سئوالی راجع به دستگیری عده‌ای از بهائيان سمنان تصریح کرد: «هیچ فردی صرف داشتن عقیده و یا نظری بازداشت نمی‌شود، چرا که در این صورت بسیاری از بهائيان نیز باید مورد بازداشت قرار می‌گرفتند.»
اژه‌ای افزود: «ممکن است حتی یک مسلمان و شیعه نیز مرتکب جرمی شده و دستگیر شود، بنابراین باید میان این دو تفاوت قائل شد. در این مورد نیز ممکن است طی سالیانی عده‌ای از بهائیان مرتکب جرائمی شده باشند و یا حتی گاهی اتهام آن‌ها ثابت نشده و تبرئه شوند پس صرف بهائی بودن سبب دستگیری کسی نمی‌شود.»
بهائیان ایران از افزایش دستگیری و آزار بهائیان، به ویژه‌بهائیان سمنان در طول سال‌های گذشته خبر می‌دهند. جامعه بهائیان آلمان می‌گوید، در سه سال گذشته دست کم ۳۰ بهائی دستگیر شده‌اند که برخی از آن‌ها با احکام حبس درازمدت روبرو هستند.
دستگاه قضایی ایران اتهام‌های گوناگونی را علیه بهائيان اعلام کرده است، اتهام‌هایی مانند "بسیج یک گروه به قصد اخلال در امنیت ملی" و "تبلیغ علیه نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران".
اما بهائيان می‌گویند، این اتهام‌ها "واهی" است و تنها جرم آن‌ها "اعتقاد و عمل" به آئین بهائیت است.
جامعه جهانی بهائی می‌نویسد، از سال ۱۳۸۷ (۲۰۰۹) ۲۶ بهائی ساکن سمنان به مجموع بیش از ۷۰ سال زندان محکوم شده‌اند. ده‌ها بهائی از همین تاریخ "از سوی مقامات‌، گرو‌ه‌های نیمه‌رسمی و عوامل لباس شخصی" مورد حمله قرار گرفته‌اند.
احمد شهید، گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد در بررسی وضعیت حقوق بشر ایران در ماه نوامبر طی بیانیه‌ای از موارد گوناگون نقض حقوق بشر در ایران، از جمله بدرفتاری با بهائیان انتقاد کرد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر