پنجشنبه، تیر ۰۹، ۱۳۹۰

فعالیت بهائیان آزاد است، فقط حق تبلیغ ندارند !


دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضائیه ایران گفت که حکومت این کشور بهائیان را نه یک اقلیت دینی، بلکه یک "فرقه" می داند، اما برای آنها حقوق شهروندی قائل است.
 محمد جواد لاریجانی گفت: "تا زمانی که بهائیان حقوق و قوانین را محترم می شمارند، کسی متعرض آنها نیست و بسیاری از بهائیان بر همین اساس دارای فعالیت های اجتماعی، علمی و اقتصادی هستند، اما اجازه فعالیت تبلیغی برای فرقه خود را ندارند".
موضوعات مرتبط قوه قضائیه ایران آقای لاریجانی گفت که اقلیت های مذهبی رسمی در قانون اساسی ایران تعریف شده اند و در مجلس شورای اسلامی هم نماینده دارند.
اما پدیده ثابتی، سخنگوی جامعه بهائیت در گفت و گو با بی بی سی فارسی در واکنش به سخنان آقای لاریجانی گفت: "اگر بهائیان از حق و حقوقی برخورداند، چرا قبرستان های آنان خراب می شود و اموالشان به غارت می رود. آقای لاریجانی باید به این سئوالات پاسخ دهند و باید مشخص شود چرا بهائیان مورد آزار و اذیت قرار می گیرند."
خانم ثابتی گفت که آقای لاریجانی یا از مسائل بهائیان اطلاع ندارند و یا اطلاعات غلط در اختیار او گذاشته اند.
او افزود: "شاید هم با انتخاب گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد، می خواهند ظلم هایی که به بهائیان شده را لاپوشانی کنند."
این در حالی است که آقای لاریجانی در مورد مشکل ایران با گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل گفته است: "راه حل این است که گزارشگری را از سوءاستفاده قدرت های غربی نجات دهیم. چرا تنها برای ایران گزارشگر تعیین می شود؟ باید قانونی بگذارند که همه کشورها گزارشگر داشته باشند. ما این (تعیین گزارشگر ویژه برای ایران) را یک بازی سیاسی می دانیم که البته نگران آن هم نیستیم".
شورای حقوق بشر سازمان ملل اخیرن احمد شهید، وزیر امور خارجه پیشین مالدیو را به عنوان گزارشگر ویژه حقوق بشر برای بررسی وضعیت حقوق بشر در ایران تعیین کرد، اما مقامات ایران از پذیرفتن او خودداری کردند.
نقض حقوق اقلیت ها، از جمله بهائیان از جمله مهمترین اتهاماتی است که علیه حکومت ایران مطرح است و باعث شده که شورای حقوق بشر برای این کشور گزارشگر ویژه تعیین کند.
سخنگوی جامعه بهائیت در مورد نگرانی های موجود از وضعیت بهائیان در ایران گفت: "سازمان های حقوق بشری و سازمان ملل متحد به شدت از وضعیت بهائیان ابراز نگرانی کرده اند. در اوایل انقلاب به خمینی رجوع شد و خواستار رسیدگی به وضعیت بهائیان شدند، اما چون نتیجه ای گرفته نشد مسئله در حد بین المللی مطرح شد و به دادگاه های بین المللی رفت."
خانم ثابتی گفت که در زمان ریاست جمهوری محمد خاتمی، اعمال محدودیت علیه بهائیان کاهش یافته بود، اما پس از آن محدودیت ها دوباره افزایش یافت.
مهناز پراکند، یکی از وکلای گروه یاران (رهبران بهائیان در ایران) نیز روز گذشته در پارلمان اروپا گفت: "زمانی که برای دیدار با موکلانم به زندان رفتم، مسئولان زندان بر ما نظارت می کردند و خانمی مکالمه های ما را ضبط می کرد. این رفتار نقض حقوق موکلان است که باید بتوانند آزادانه در مورد شرایط زندان واتفاق هایی که برایشان
.افتاده صحبت کنند.
منبع  «محبت نیوز»                                              ا

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر