سه‌شنبه، خرداد ۲۴، ۱۳۹۰

گزارش خلاصه جفا بر مسیحیان ایران در سال هشتاد و نه


آزار و فشار بر مسیحیان ایران در سال هشتاد و نه ، هم از نظر دفعات ارتکاب و هم از نظر تعداد افرادی که مشمول آن جفاها شده اند افزایش بسیار چشمگیری را نسبت به سال قبل از آن  نشان میدهد .
 
این گزارش برای فاصله زمانی دی ماه 1388 تا دی ماه 1389 ، برابر24 دسامبر 2009 تا پایان  دسامبر 2010 تنظیم شده است . شبکه خبر مسیحیان فارسی زبان ( اف سی ان ان ) موارد مذکور در این گزارش را از آن جهت که ممکن است توسط نهادهای رسمی مورد استناد قرار گیرد با دقت بسیار زیاد از بین اخبار  منتشر شده در رسانه های گوناگون انتخاب نموده است و مستندات آنها را در اختیار دارد  .
این گزارش فقط بخش مهم و علنی شده جفا و تهدیدات علیه مسیحیان ایران را ذکر میکند اما بخش مهم  دیگری از این جفاها که  مدارک مستدل کافی برای انتشار آنها در دست نبود و یا در خفا از طریق مجاری غیر رسمی و گروههای فشار بر مسیحیان ایران واردشده  در اینجا ذکر نشده است. بنا براین ذکر نشدن برخی از رویدادها در این گزارش نمیتواند نشانه صورت نگرفتن آنها باشد.
بخش دیگری از جفاهای اعمال شده برعلیه مسیحیان ایران نیز برای حفظ حریم شخصی افراد و به درخواست خود آنان برای پرهیز از رسانه ای شدن ، ذکر نشده اند . در اکثر موارد کسانی که جفائی علیه آنها صورت گرفته است چون یا خودشان یا نزدیکانشان همچنان در ایران زندگی میکنند از انتشار نام و شرح ماجرائی که بر سرشان آمده است به شدت میترسند . آنها بیم آن دارند که خود یا خانواده شان دوباره هدف آزار و اذیت جدیدی قرار بگیرند .
 مقدمه
  بازبینی و بررسی موشکافانه آنچه در سال1389 شمسی بر مسیحیان ایران گذشت  نشان دهنده بدترین سال برای آنان در 3 دهه گذشته میباشد .به ویژه در نیمه دوم و روزهای پایانی سال که حکومت جمهوری اسلامی به جنگ اعلام نشده خود بر علیه مسیحیان ایران پایان داد و اینبار در یک رویاروئی آشکارا اعلام کرد میخواهد  مسیحیت را از ایران برچیند .
برای اولین بار پس از انقلاب اسلامی در ایران روز 19 شهریور 89 تلویزیون دولتی ایران دست به تبلیغات مستقیم علیه مسیحیان ایران زد و آنان را " دزدان عقیده " نامید . این روند تبلیغاتی در رسانه های دولتی ایران بعد از آن ادامه یافت و بطور مرتب تکرار شد . وزیر اطلاعات و امنیت ایران نیز در چند مورد نسبت به رواج مسیحیت در ایران هشدار داد و مبشران مسیحی را تهدید کرد.
روز 27 مهرماه 89 علی خامنه ای رهبر جمهوری اسلامی وقتی در شهر قم برای دانش آموزان دروس مذهبی سخنرانی میکرد از کلیساهای خانگی و ترویج مسیحیت در ایران به عنوان بخشی از توطئه دشمنان خارجی جمهوری اسلامی یاد نمود .
مطابق آنچه معمول است این سخنان رهبر عالی جمهوری اسلامی به عنوان مجوز برای نیروهای اطلاعاتی و امنیتی تلقی میشود  و نیروهای تحت امر حکومت ایران بعد از این سخنان به خود اجازه میدهند که هر اقدامی صلاح میدانند علیه مسیحیان ایران انجام دهند .
این بود که در  ایام جشنهای کریسمس و سال نو میلادی ( دی ماه 89 ) ، بعد از مدتها جو سازی، تعداد زیادی از مسیحیان ایران (بیش از 200نفر ) در شهرهای تهران ، اصفهان ، شیراز ، مشهد ، اهواز و حتی شهرهای کوچکتر کشور بطور دسته جمعی در چند روز بازداشت شدند . اتهام این افراد نشر مسیحیت ، تشکیل و شرکت در جلسات کلیساهای خانگی ،  ارتباط با سازمانهای مسیحی خارج کشور ، توزیع کتاب مقدس و اقدام علیه امنیت ملی عنوان شد .
بعد از آن نیز استاندار تهران تبلیغ مسیحیت را غیر قانونی خواند و گفت  حکومت با مسیحیان برخوردهای شدیدتری خواهد کرد . چند ماه پیش از آن نیز برای یکی از پیروان ادوارد برانهایم به نام یوسف ندرخانی  که خود را "مسیحی غیر تثلیثی" میخواند و دارای عقایدی به نسبت  نزدیکتر به اسلام درباره وجود خداوند میباشد ، توسط  دادگاه شهری کوچک که او در آن از یک سال قبل زندانی بود تقاضای اجرای حکم اعدام به علت ارتداد از دین اسلام شده بود و این مسئله باعث ایجاد حساسیت بیشتر جامعه جهانی نسبت به مسائل مسیحیان در ایران گردید .
از اقدامات جدید حکومت در ایران بر علیه مسیحیان موضوع " آزادی موقت با وثیقه های مالی بسیار زیاد " برای بازداشت شدگان مسیحی است . این عمل دادگاههای تحت کنترل حکومت تندروهای اسلامی باعث میشود که نه تنها شخص مسیحی بلکه تمام خانواده او که در بسیاری از موارد همه  دارائی خود را برای رهائی یکی از اعضایشان گذاشته اند به اسارت در آیند  و از هرگونه حرکتی برای احقاق حق خود منصرف شوند .
مسئله تبعیض همچنان در سال 1389 یکی از مهمترین مشکلات جامعه رو به گسترش مسیحیت ایران بود . هرچند در قانون اساسی جمهوری اسلامی مسیحیت به عنوان یک دین رسمی برای ایران شناخته شده  ، اما در عمل این دین محدود به دو قوم آشوری و ارمنی گردیده  است و بیشتر جامعه مسیحی حال حاضر ایران که نوکیشان مسیحی باشند به کلی نادیده گرفته میشوند . معلمان و استادانی که ایمان مسیحی را پذیرفته اند از تدریس محروم میشوند و کسی که دارای هر پست یا مسئولیتی در سازمانهای دولتی باشد اگر اظهار ایمان مسیحی بنماید بلافاصله برکنار خواهد شد .
فرصتهای برابر تحصیلی و شغلی برای نوکیشان مسیحی وجود ندارد و در سازمانهای دولتی و وابسته به دولت از شرایط اصلی استخدام الزام عملی به دین اسلام میباشد . در قوانین مربوط به ارث نیز تبعیضات آشکاری برعلیه مسیحیان و سایر غیر مسلمانان همچنان پابرجاست . در مجلس شورای اسلامی سه نماینده از اقوام آشوری و ارمنی وجود دارند که هرسه آنها در انتخابات نمایشی در واقع توسط حکومت به اقلیتهای قومی مذکور تحمیل میشوند و به همین دلیل جز تائید حکومت کاری از دستشان برنمیاید .
نوکیشان مسیحی به کل نادیده گرفته میشوند و حاکمان جمهوری اسلامی ادعا میکنند که منظور از پذیرش مسیحیت در قانون اساسی پذیرش این دین برای اقوام ارمنی و آشوری ایران است و ترک دین اسلام عملی خلاف شرع و مستوجب مرگ است که نمیتوان برای کسی که مرتکب آن میگردد هیچگونه حقی در نظر گرفت .
 خلاصه وقایع
   3 دی ماه 1388–12 تن از نوکیشان مسیحی ساکن پاکدشت ورامین در هجوم ماموران امنیتی به یک مراسم کریسمس در یک کلیسای خانگی بازداشت شدند . از این تعداد 9 نفر با سپردن تعهد آزاد شدند و 3 نفر به اسامی مریم جلالی ، میترا زحمتی و فرزان متین  ، همگی از نوکیشان مسیحی به زندان معروف اوین در تهران منتقل شدند و مدت 80 روز در آنجا ماندند .
13 دی ماه 1388- ماموران اطلاعات و امنیت کرمانشاه ، شهری در غرب ایران ، به خانه کشیش ویلسون عیسوی رهبر کلیسای آشوری کرمانشاه که در جوارساختمان کلیسا  میباشد مراجعه نمودند و چون کشیش در خانه نبود در های کلیسا را بدون حضور او پلمپ و بطور رسمی آن را تعطیل کردند.
13 بهمن ماه 1388- چند نفر از اعضای سازمان اطلاعات و امنیت اصفهان یک ماه پس از پلمپ کلیسای آشوری کرمانشاه ، کشیش ویلسون عیسوی رهبر آن کلیسا را در منزل یکی از دوستانش در شاهین شهر اصفهان دستگیر کردند . این بازداشت بدون هیچ اطلاع و احضار قانونی قبلی صورت گرفت . نامبرده پس از 50 روز بازداشت در زندان دستگرد اصفهان روز 8 فروردین ماه 89 با سپردن وثیقه به طور موقت تا زمان نتشکیل دادگاه آزاد شد . به کشیش نامبرده دستور داده شد که حق بازگشت به کلیسای کرمانشاه و بازگشائی آنجا را ندارد .
1 اسفند 1388– اولین بازداشت آقای واهیک آبراهامیان از شهروندان ارمنی تبار در تهران . او پس از نزدیک 2 ماه حبس در سلول انفرادی بطور موقت تا زمان تشکیل دادگاه با پرداخت وثیقه مالی آزاد شد .
1 اسفند 1388– ماموران امنیتی در تبریز یکی از نوکیشان مسیحی آن شهر به نام آقای رضا ترابی را بازداشت کردند . او درفروردین 1389 با قرار وثیقه 200 میلیون تومانی بطور موقت تا زمان تشکیل دادگاهش آزاد شد .
9 اسفند1388– خانم ریحانه آقاجری و همسرش آقای حمید شفیعی از نوکیشان مسیحی قدیمی اصفهان در منزل شخصی خودشان توسط ماموران امنیتی بازداشت شدند . آنها پس از نزدیک 70 روز با قید وثیقه 100 میلیون تومانی بطور موقت تا زمان تشکیل دادگاهشان آزاد شدند .
16 اسفند 1388 – یکی از نوکیشان مسیحی آذری ساکن تبریز به نام سعید بیرامی که قبلا به اداره اطلاعات و امنیت شهر محل اقامت خود احضار شده بود و لی به آنجا نرفت توسط ماموران بازداشت شد . او پس از 9 روز در 16 مارچ در حالیکه آثار ضرب و شتم در بدنش دیده میشد با وثیقه 90 میلیون تومانی بطور موقت تازمان برگزاری دادگاهش آزاد شد .
22 فروردین 1389– دانیال شهری جوان مسیحی 19 ساله اصفهانی که از یک پدر و مادر نوکیش مسیحی به دنیا آمده است در منزل خود بازداشت شد . اتهام او ابتدا توهین به مقدسات بود که بعد به تبلیغ و ترویج مسیحیت ، همکاری در تشکیل کلیسای خانگی و فعالیت غیر مجاز اینترنتی تغییر یافت. او در 4 اردیبهشت با قید ضامن تا زمان تشکیل دادگاه بطور موقت آزاد شد .
24 فروردین 1389- جلسه دادگاه 2 زن نوکیش مسیحی مریم رستم پور و مرضیه امیری زاده برگزار شد . آنها که در روز 18 نوامبر 2009 پس از 259 روز به طور موقت از زندان آزاد شدند تحت فشار بسیار زیادی قرار گرفتند که ایمان مسیحی خود را انکار کنند .
9 اردیبهشت 1389– در ورامین یک جوان 29 ساله مسیحی به نام علی گلچین که خادم کلیسا بود در منزل مسکونی خود بازداشت شد . اتهام او نگهداری و توزیع انجیل عنوان شد . او 25 جولای پس از سپری کردن 87 روز در زندان اوین با قرار وثیقه 200 هزار دلاری بطور موقت تا زمان تشکیل دادگاه آزاد شد .
17 تیرماه 1389– تعداد 15 نوکیش مسیحی ساکن مشهد در حالیکه با قصد رفتن به شهرستان  بجنورد برای دیدار با ایمانداران مسیحی آنجا  و دعا برای آنها سوار اتوبوس شدند  ، توسط ماموران اطلاعات و امنیت دستگیر شدند . از این تعداد 12 نفر یک هفته بعد پس از یک بازجوئی طولانی و اخذ تعهد برای توقف فعالیتهای مسیحی خودشان آزاد شدند . 3 نفر از آنها به اسامی رضا مشهور به استیفان 48 ساله و همسرش ماریا همچنین احسان بهروز دانشجوی 23 ساله به خاطر امتناع از دادن تعهد همچنان در زندان باقی ماندند .
2 مرداد 1389– آقای نشان سعیدی نوکیش مسیحی عرب تبار ساکن اهواز مرکز استان خوزستان ، در منزل خود به همراه همسر و دختر 6 ساله اش بازداشت شدند . همسرش در نیمه های شب همراه دخترش پس ازیک بازجوئی طولانی آزاد شدند . آقای سعیدی که با اتهامات متعددی روبرو شده بود 70 روز در بازداشت باقی ماند تا سرانجام در 15 سپتامبر با وثیقه 250 هزار دلاری بطور موقت تا زمان تشکیل دادگاه آزاد شد با این شرط که تا زمان تشکیل دادگاه حق خروج از خانه را نداشته باشد .
6 مرداد 1389– در شهر تبریز مرکز استان آذربایجان شرقی ، ماموران امنیتی به خانه یک نوکیش مسیحی به نام جمال زرین کمری حمله کردند و ضمن تفتیش منزل او و توقیف وسایل شخصیش او را به اداره اطلاعات فراخواندند . او که با اتهام ارتداد ، ترویج مسیحیت و تشکیل کلیساهای خانگی مواجه بود عاقبت به علت فشارهای زیاد مجبور شد بطور غیر قانونی و از طریق عبور از مرز به همراه همسرش ایران را ترک کند .
19 شهریور 1389– آغاز تبلیغات رسمی و علنی حکومت جمهوری اسلامی در رسانه های  دولتی بر علیه مسیحیان ایران . برای اولین بار در دوران 33 ساله عمر حکومت اسلامی  ، تلویزیون دولتی ایران خبری درباره دستگیری یک شبکه بشارت کتاب مقدس داد که گوینده آنان را " دزدان عقیدتی" خواند . این برنامه تلویزیونی عده ای اندک  را در شهر همدان نشان میداد که در مقابل ساختمان دادگاه انقلاب اسلامی آن شهر تجمع کرده بودند و پلاکاردهائی با شعارهای ضد مسیحیان در دست داشتند . این فیلم مربوط به 2 روز قبل از آن یعنی 17 شهریور بود .
22 شهریور 1389– با شروع تبلیغات ضد مسیحی حکومت و به بهانه جریان پر سر و صدای تصمیم به قرآن سوزی یک کشیش آمریکائی ، عده ای به کلیسای سرکیس مقدس در تهران حمله کردند و به سمت آن سنگ انداختند .
22 شهریور 1389–باشگاه آرارات در تهران که از مراکز فرهنگی و ورزشی مسیحیان ارمنی ایران میباشد توسط چند نفر که شعارهای اسلامی سر داده بودند مورد حمله قرار گرفت . آنها با پرتاب مواد آتش زا به داخل ساختمان قصد به آتش کشیدن آن را داشتند .
27 مهر 1389– سید علی خامنه ای رهبر جمهوری اسلامی در اولین روز سفرش به قم مرکز دینی مذهب شیعه  به شدت به عقاید غیر اسلامی حمله کرد . او گسترش کلیساهای خانگی در ایران را به مخالفان غربی نظام اسلامی نسبت داد و آن را از خطراتی توصیف کرد که باید جلوی آن گرفته شود . این سخنرانی در واقع به عنوان صدور مجوز برای سرکوب علنی مسیحیان ایران بود که از مدتی قبل شروع شده بود .
7 آبان 1389– ماموران بازرسی جاده ای در بین راه سلماس  و تهران از یک اتوبوس مسافربری بسته های حاوی کتاب مقدس را کشف کردند که کسی همراه آنها نبود . تعداد این کتابها 300 جلد اعلام شد که بعدها افشا شد این کتابها طی مراسمی توسط عوامل سپاه پاسداران و ماموران امنیتی دولت ایران در آتش سوزانده شدند .
23 آبان 1389 – یک کلیسای خانگی در پاکدشت ورامین مورد هجوم ماموران اطلاعات و امنیت آن شهر قرار گرفت . تمام کسانی که در آن محل بودند  بازداشت شدند . آنها از  نوکیشان مسیحی منطقه بودند . بعد از چند روز بازپرسی بیشتر افراد با سپردن ضامن آزاد شدند . 2 نفر از آنها به نام آقایان  محمد محمدی 32 ساله( صاحبخانه ) و علی کشاورز 27 ساله، پس از بازجوئی های سخت از بازداشتگاه اطلاعات ورامین به زندان خورین منتقل شدند .
30 آبان 1389 - پس از گذشت 2 ماه هویت هشت تن از بازداشت شدگان مسیحی در همدان مشخص شد .این افراد در روز 13 شهریور در همدان بطور جداگانه دستگیر شده بودند . از این عده آقای بهمن علی پور و خانم زهرا پس از یک ماه بازداشت آزاد شدند . خانم مریم و آقای کاظم نیز پس از چند روز آزاد شدند .  خانمها آرزو تیموری و سونیا کشیش آوانسیان و آقای آرش کرمانجانی در10 اردیبهشت پس از گذشت حدود 8 ماه آزاد شدند  . ولی هنوز واهیک آبراهامیان در زندان همدان دربند میباشد .همه این 4 نفر به مدت 40 روز در سلولهای انفرادی بودند و بعد به بندهای عمومی زندان همدان منتقل شدند .
15 آذر 1389– هاشم کریمی پدر حسین کریمی به جای پسرش در منزل خود واقع در کرج دستگیر شد . حسین کریمی از نوکیشان مسیحی ساکن کرج بود که به علت فشارهای وارده توسط دادگاه انقلاب اسلامی پس از چند بار بازداشت مجبور به ترک ایران شده بود . این مرد 63 ساله (پدر حسین ) پس از 13 روز از زندان آزاد و به بیمارستانی در کرج برای معالجه منتقل شد .
2 دی 1389 – برخی از مهم ترین کلیساهای رسمی ایران تحت فشار ماموران وزارت ارشاد اسلامی و وزارت اطلاعات و امنیت ایران مجبور شدند اطلاعیه هائی صادر کنند و در آنها اعلام نمایند که بخاطر همزمان شدن روزهای سوگواری شیعیان در ماه محرم ، از برگزاری جشنهای میلاد مسیح و سال نو میلادی خودداری خواهند کرد .
3 دی 1389– ماموران امنیتی در شهرستان  دزفول  ، به خانه ای در محل باغ شمس آباد آن شهر هجوم بردند و 11 نفر از نوکیشان مسیحی را بازداشت نمودند . 10 نفر از این افراد پس از انگشت نگاری و اخذ تعهد آزاد شدند ولی صاحب خانه که مسئولیت کلیسای خانگی را به عهده گرفته بود به نام نورالله قبیتی زاده همچنان در بازداشت باقی ماند .
4 دی 1389 – اولین بازداشت دسته جمعی عده ای از مسیحیان در تهران . حدود 100 نفر از مسیحیان ساکن پایتخت ایران و مناطق اطراف آن که همگی از اعضای کلیساهای خانگی بودند توسط ماموران لباس شخصی که خود را مسئولین امنیتی معرفی میکردند بطور جداگانه  بازداشت شدند . خانه و محل زندگی این افراد مورد بازرسی قرار گرفت و وسائل شخصی آنها نیز ضبط شد . آنها به محلهای نامعلومی منتقل شدند . فقط اسامی 11 نفر از این افراد با اجازه خانواده هایشان منتشر شد و بقیه آنها به صلاحدید خانواده و نزدیکانشان به خاطر تهدیدات مسئولین امنیتی حاضر به درج اسامی خود در رسانه ها نشدند . مهدی فروتن ، نسرین حسینی نیا ، لادن نوری ، سارا اخوان ، لیلا اخوان ، رسول عبداللهی ، محمد زردوز ، فرشید فتحی ، فخرالدین شفاعتی ، یک زوج به نامهای جواد و آنیتا زارع افرادی بودند که اسامی آنها در رسانه ها اعلام شد و پس ازبازداشت  اتهام آنها را به خانواده هایشان ارتداد ، ترویج مسیحیت و ارتباط با سازمانهای مسیحی خارج کشور عنوان کردند .
6 دی 1389– رسانه های فارسی زبان از شکنجه جوانی 23 ساله به نام علیرضا نجف زاده خبر دادند که ساکن شهریار و عضو کلیساهای خانگی کرج بود . او اعلام کرد که از روز سه شنبه 6 مهر به مدت 3 روز در بازداشتگاه اداره اطلاعات و امنیت شهریار بازداشت و شکنجه شده است .
6 دی 1389– یک زوج مسیحی در مشهد به نام حسن رضوی درخشی 65 ساله و همسرش خانم پریا 61 ساله به اتهام برگزاری مهمانی برای جشن تولد عیسی مسیح و همچنین برگزاری جلسات کلیسائی در منزلشان توسط ماموران اطلاعات و امنیت مشهد دستگیر و به زندان معروف وکیل آباد آن شهر منتقل شدند . این زندان به خاطر اعدامهای مخفیانه بیشمار بدون اعلام اسامی در سال 1389 مورد توجه بسیاری از سازمانهای مدافع حقوق بشر و مخالف حکم اعدام جهان بود .
9 دی 1389– 4 نفر از نوکیشان مسیحی در اصفهان به اسامی آقای بصیر الدین امینی ، آقای هومن ، آقای رفیع و همسر او به نام خانم یاسی بطور جداگانه در منازل خود بازداشت شدند . منابع مطلع در اصفهان گزارش دادند که آنها بلافاصله به تهران منتقل شدند و در بند 202 زندان اوین که مخصوص زندانیان امنیتی است نگهداری شدند.
10 دی 1389– آقای لئونارد کشیشیان رهبر کلیسای جماعت ربانی اصفهان با یک تلفن مشکوک به اداره اطلاعات  و امنیت اصفهان احضار شد و پس از مراجعه به آنجا بازداشت و روانه زندان اصفهان شد و در شب سال نو به خانه خود برنگشت .
جمع بندی
بر رسی مجموعه گزارشات نشان میدهد که آزار و فشار بر مسیحیان ایران هم از نظر دفعات ارتکاب و هم از نظر تعداد افرادی که مشمول آن جفاها شده اند افزایش بسیار چشمگیری را نسبت به سال قبل از آن  نشان میدهد . جمهوری اسلامی ایران در سال 2010 همچنان چون سال قبل از آن در گزارش سالانه اوپن دورز مقام دوم را پس ازحکومت  کره شمالی  از نظر آزار بر مسیحیان دارد . سال 1389سال نفس گیری برای مسیحیان ایران بود و دورنمای امیدوار کننده ای برای بهبود رفتار حکومت اسلامی با مسیحیان ایران در سال پیش رووجود ندارد .

فرستنده: محمد رضا فرشادفر

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر