چهارشنبه، تیر ۰۸، ۱۳۹۰

وضعیت مبهم و ممانعت از آزادی زندانی مسیحی فرشید فتحی


فرشید فتحی از نوکیشان مسیحی ساكن تهران از ۵ دی ماه ۱۳۸۹ ( ۲۶ دسامبر ۲۰۱۰) بدون تفهیم اتهام همچنان بلاتكلیف در بند ۲۰۹ زندان اوین بسر می برد، وضعیت مبهم ایشان موجی از نگرانی را در میان خانواده و فرزنداش بهمراه داشته است .
به گزارش "محبت نیوز" به نقل از منابع خبری، "فرشید فتحی" از نوكیشان مسیحی كه هم اكنون ۱۸۶ روز از زمان بازداشت ایشان توسط ماموران اطلاعات و امنیتی می گذرد، نامبرده همچنان بلاتكلیف در بند ۲۰۹ زندان اوین در بازداشت بسر می برد.
مطابق با ماده ۱۲۸ قانون آئین دادرسی كیفری جمهوری اسلامی اگر چه متهم می تواند یك نفر وكیل بهمراه داشته باشد اما این شهروند مسیحی هم اكنون بنا به دلایلی نامعلوم از سوی مسئولین قضایی از داشتن وكیل نیز محروم می باشد.
مخالفت با آزادی
"فرشید فتحی" كه پس از بازداشت ماههای متمادی در سلول انفرادی زندان اوین نگهداری می شد، بنا بر گزارشها در اسفند ماه سال ۱۳۸۹ و در آخرین روزهای نزدیك به ایام عید نوروز ۱۳۹۰ به خانواده این زندانی عقیدتی از سوی مقامات زندان خبر می دهند كه نامبرده می تواند با سپردن وثیقه به ارزش ۲۰۰ میلیون تومان آزاد گردد . خانواده ایشان با مشكلات فراوان، ضمن تهیه و سپردن وثیقه به دادسرای مستقر در زندان اوین در زمان تعیین شده ، در حالی كه نامبرده تمامی وسایل خود را از مسئولین زندان تحویل گرفته بود و قصد خروج از در زندان را داشت از سوی " ناصری" بازپرس شعبه ۶ این دادسرا در آخرین لحظات، به جهت اعمال فشار روحی بیشتر به این زندانی مسیحی با این عنوان كه پرونده این فرد نیاز به بازجویی های بیشتری دارد  از آزادی وی جلوگیری میكند  و وثیقه سپرده نیز به خانواده ایشان برگشت داده می شود.
این در حالی است که اتهام این زندانی عقیدتی تا کنون به صراحت از سوی مقامات و مسئولان قضایی اعلام نشده است.
فرشید فتحی ۳۲ ساله و دارای دو فرزند دختر ۷ و پسر دو ساله و نیم است.
- تداوم تهدید و فشارها بر نوكیشان مسیحی آزاد شده
لازم به یادآوریست، در روز یكشنبه ۵ دی ماه ۱۳۸۹ ( ۲۶ دسامبر ۲۰۱۰) در آستانه سال نو میلادی ماموران امنیتی در اقدامی هماهنگ و از پیش تعیین شده در یورشی گسترده شماری از شهروندان مسیحی و اعضا کلیساهای خانگی در تهران و برخی شهرستانها را بازداشت نمودند . ماموران امنیتی پس از بازداشت این افراد اتهام آنان را به خانواده هایشان ، تغییر دین (ارتداد) ، ترویج مسیحیت و ارتباط با سازمانهای مسیحی اعلام نمودند.!
پس از این رویداد، ضمن بازداشت شماری از این افراد برخی از نوكیشان مسیحی ضمن دادن تعهد و یا سپردن وثیقه بطور موقت آزاد شدند . آزاد شدگان گزارش دادند که در بند 209 زندان اوین در سلول انفرادی نگهداری و تحت بازجویی های خشن قرار داشتند . برخی از زندانیانی مسیحی آزاد شده که در بند 209 اوین بودند گفته اند، كه بسیاری از آنان گواهی می دهند که آنجا بدترین قسمت تجربه تلخ زندان و دستگیری آنها بوده است. این بازداشت شدگان گفته اند : فشار روحی آنجا غیر قابل تحمل است.
همچنین گزارش ها حاكی از آن است که ماموران اطلاعاتی با یورش به خانه های برخی از نوکیشان مسیحی که پیش از این بازداشت و اكنون بطور موقت با قرار وثیقه آزاد می باشند ، هر از گاهی ماموران امنیتی با احضار آنان به پایگاههای اطلاعاتی ( اداره پیگیری)، ضمن تهدید و آزار آنها ، زنان و دختران را به پرونده سازی منکراتی تهدید می نمایند. این اقدامات در هفته ها وروزهای پس از آزادی این افراد ، موجبات آزار بیش از پیش برای این هموطنان مسیحی را بوجود آورده است.
این گزارش ضمن محكوم كردن آزار مسیحیان در ایران هدف قرار دادن سازمان یافته اقلیت های مذهبی را ناپسند می داند. چرا كه ایران به عنوان امضا کننده " کنوانسیون بین المللی حقوق سیاسی و مدنی " موظف است که استاندارد های جهانی آزادی مذهب را برای همه شهروندانش رعایت کند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر