سه‌شنبه، تیر ۰۷، ۱۳۹۰

جمعی از شهروندان بهایی سنندج بازجویی شدند

خبرگزاری حقوق بشر ایران - رهانا
در پی احضار دسته جمعی شهروندان بهائی سنندج به ستاد خبری این شهر، این شهروندان مورد بازجویی قرار گرفتند. 

 طی اخباری که پیشتر منتشر شده بود، تعداد زیادی از شهروندان بهایی ساکن شهر سنندج، از روز ۱۲ اردیبهشت ماه، طی تماس های تلفنی به اداره ی اطلاعات این شهر فراخوانده شده و مورد بازجویی قرار گرفته اند.
به گزارش «خانه حقوق بشر ایران»، سوالاتی که از بهائیان این شهر پرسیده شده، بیشتر به احوالات شخصی و کارهای فردی و روزانه و بعضا مذهبی این افراد مربوط می شود. در این سوالات بر روی کلمه «غیرقانونی» بسیار تاکید شده است.
سوالات بصورت کتبی و شفاهی از این افراد پرسیده شده است. در پایان از افراد خواسته شده که تعهد نامه ای مبنی بر این که: من تعهد می دهم در فعالیت های غیر قانونی بهائیت نظیر ضیافت،‌ عضویت در جلسات، و… شرکت نمی کنم.
تمامی این سؤالات با بیان زشت و توهین آمیز همراه بودند.
برخی از سوالات پرسیده شده به قرار زیر است:
ارتباط شما با تشکیلات غیر قانونی فرقه ضاله چگونه است؟ در انتخابات شرکت می کنید؟ چرا؟ با چه کسانی رفت و آمد و ارتباط دارید؟ اسامی آن ها را بنویسید. اسامی اعضا بیت العدل را بنویسید. سابقه ی زندانی شدن و بازداشت دارید یا خیر؟ در تشکیلات غیر قانونی فرقه ضاله چه وظایفی بر عهده داشتید؟ املاک و دارایی خود را نظیر مسکن و ماشین نام ببرید. کی به عضویت فرقه ی ضاله درآمدید؟ کی تسجیل شدید؟ آیا شما وبلاگ می نویسید؟ تحصیلاتتان را در کجا انجام دادید؟ در مورد مسائل مختلف شما به چه کسی مراجعه می کنید مثلا مسائل تربیتی؟ چند نفر از بهاییان از شهرهای دیگر  به سنندج آمده اند؟
لازم به ذکر است که یک سال قبل نیز در محله اکبر آباد شیراز یک گروه متشکل از نماینده کلانتری محل، نماینده اطلاعات و یک نفر دیگر به درب منازل بهائیان محل مراجعه و سوالات شفاهی می پرسیدند، که بعد از اقدام تعدادی از بهائیان محله مذکور و مراجعه به کلانتری و همین طور مراجعه به دادستانی شیراز این روند متوقف شد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر