سه‌شنبه، اردیبهشت ۱۳، ۱۳۹۰

روزشمار نقض حقوق شهروندان بهایی فروردین ۹۰

خبرگزاری هرانا - در تدوام سرکوب اقلیت مذهبی بهایی گزارشی ماهانه از سوی واحد آمار، نشر و آثار مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران منتشر می‌شود که گزارش مذبور نقض حقوق بهائیان در فروردین ماه سال جاری است.




بر اساس این گزارش دست کم چهل تن از شهروندان بهایی همچنان در زندان بسر می برند.
متن این گزارش به قرار زیر است:
۸ فروردین : طی روزهای اخیر گروهی ناشناس با استفاده از تعطیلات ایام نوروز گورستان بهاییان اصفهان را تخریب و حدود ۷۰ درخت کاج این محل را از ریشه کنده و با خود بردند.
۱۴ فروردین : ۴ شهروند بهایی ساکن سمنان که در اسفند ماه سال پیش بازداشت شده بودند به قرار وثیقه آزاد شدند اسامی این شهروندان عبارتست از : ژینوس نورانی، زهره نیک آئین، ترانه احسانی و پویا تبیانیان.
۱۵ فروردین : ۲ شهروند بهایی ساکن مشهد به نام های «ضیائیه اسحاقی» و «فرهاد امری» که در دی ماه سال گذشته بازداشت شده بودند هر کدام به قرار وثیقه معادل ۱۰۰۰۰۰۰۰۰ تومان آزاد شدند.
۱۸ فروردین : «نادر کسایی» شهروند بهایی ساکن سمنان که در ۲۱ اسفند ماه سال گذشته بازداشت شده بود با وثیقه معادل صد میلیون تومان آزاد گردید.
۱۹ فروردین : ۱ شهروند بهایی ساکن کرمانشاه به نام «پیمان قیامی» پس از تفتیش منزل و ضبط بعضی وسایل شخصی و مذهبی توسط ماموران اداره اطلاعات بازداشت شد.
۲۰ فروردین : ماموران اداره اطلاعات ساری به منزل یک جوان بهایی محروم از تحصیل به نام «سارا محبوبی» هجوم آورده که پس از تفتیش منزل وی و ضبط بعضی وسایل شخصی و مذهبی، نامبرده را نیز دستگیر نمودند.
- ماموران اداره اطلاعات ساری جهت بازداشت «درسا سبحانی» (شهروند بهایی و فعال حق تحصیل و زنان) به محل سکونت وی مراجعه کرده که به دلیل عدم حضور نامبرده پس از تفتیش منزل، محل را ترک کردند.
۲۱ فروردین : «بهزاد ذبیحی ماهفروزکی» شهروند بهایی ساکن ساری که برای پاسخگویی به پاره ای سوالات به اداره اطلاعات احضار شده بود پس از معرفی خود در همان مکان بازداشت و به زندان منتقل گردید.
- جلسه دادگاه سه شهروند بهایی ساکن ساری به نام های «امید قنبری» و همسرش «فتانه نوری» و خواهرش «رویا قنبری» برگزار شد فتانه نوری به پرداخت چهار میلیون ریال جریمه نقدی و رویا نوری تبرئه گردید از حکم امید قنبری اطلاعی دردست نیست. (قابل ذکر است شهروندان بهایی فوق الذکر در زمستان سال گذشته هر کدام برای مدتی دربازداشت بوده اند).
۲۲ فروردین : جلسه دادگاه «هوشنگ فنائیان» شهروند بهایی ساکن آمل که از ۲۲ اسفند ماه سال گذشته در بازداشت می باشد در این روز تشکیل شد.
۲۳ فروردین : دوشهروند بهایی ساکن همدان به نام های «حمید جهانگیری» و «شجاع الدین جهانگیری» که چند روز پیش از این به اتهام دراختیارداشتن تعدادی کتاب مذهبی بازداشت شده بودند هر کدام با وثیقه بیست میلیون تومان آزاد شدند.
- پیمان قیامی پس از پنج روز با تودیع وثیقه بیست میلیون تومان آزاد شد.
۲۶ فروردین : بهزاد ذبیحی ماهفوزکی از زندان ساری به تنکابن منتقل شد این انتقال درحالی صورت گرفت که دادستان ساری قرار آزادی نامبرده را به قید وثیقه اعلام کرده بود.
۲۷ فروردین : «آرتین غضنفری» یکی از شهروندان بهایی که پس از وقایع عاشورا ۸۸ دستگیر و به ۱ سال زندان محکوم شده بود برای گذراندن دوره محکومیت خود را معرفی و به زندان اوین منتقل گردید.
۲۸ فروردین : جلسه دادگاه ۳ شهروند بهایی و فعال حق کودک که زمستان گذشته در کرمان و بم دستگیر شده بودند برگزار شد اسامی این شهروندان عبارتست از :سحر بیرم آبادی، نهاله شهیدی و سامان استوار. قابل ذکر است در همین روز دادگاه علی دیوسالار (عضو هیئت مدیره انجمن حمایت از حقوق کودکان) و همسرش سارا حاج بهرامی که به اتهام همکاری با ۳ شهروند بهایی فوق الذکر دستگیر شده اند نیز تشکیل شد.
۳۱ فروردین : محل کسب (فروشگاه عینک) یک شهروند بهایی ساکن آبادان به نام «هدایت الله رضایی» پلمپ و نامبرده از ادامه کسب و کار منع گردید.
اسامی شهروندان بهایی که تا پایان فروردین ماه ۱۳۹۰ در حال سپری کردن دوره محکومیت یا بازداشت موقت می باشند عبارتست از :
تهران (اوین) : پیمان کشفی – شعله طائف – سوسن تبیانیان – صهبا رضوانی - منیژه نصرالهی (منزویان) و آرتین غضنفری.
کرج (رجایی شهر) : مهوش ثابت – فریبا کمال آبادی – جمال الدین خانجانی – عفیف نعیمی – بهروز توکلی – سعید رضایی و وحید تیز فهم.
مشهد : سیما اشراقی – رزیتا واثقی – سیما رجبیان – ناهید قدیری – نسرین قدیری – داور نبیل زاده – جلایر وحدت – هومن بخت آور – کاویز نوزدهی -
اصفهان : احسان الله اشتیاق – سروش پزشکی –فرهود اشتیاق – انیسا مطهر.
سمنان : علی احسانی – سیامک ایقانی – بهنام متعارفی –
کرمان : سامان استوار – نهاله شهیدی و سحر بیرام آبادی.
یزد : وحید قدرت و مهران بندی (تبعید به زندان زابل).
ساری : طره تقی زاده - بهزاد ذبیحی ماهفروزکی و سارا محبوبی.
آمل : هوشنگ فنائیان.
یاسوج : علی بخش بذر افکن.
شیراز : رها ثابت.

فرستنده: سحر صیاد

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر