سه‌شنبه، اسفند ۰۳، ۱۳۸۹

آزادی چند تن از دگراندیشان مذهبی از زندان شیراز- پیروان برانهام

به نقل از گزارشگران آژانس خبری مسیحیان ایران "محبت نیوز"، "بهروز صادق خانجانی" كه پیش از این برخی از سایت های خبری از وی به اتهام ارتداد  محكوم به اعدام نام برده اند پس از گذشت هشت ماه  در تاریخ ۲۶ بهمن ماه ۱۳۸۹ به قید وثیقه صد و پنجاه میلیونی بطور موقت آزاد شد. 
اما منابع خبری آزادی ۵ تن دیگر از بازداشت شدگان بنامهای : خانم نازلی مکاریان، محمد بلیاد معروف به ویلیام، ایمان فرزاد منش، پرویز خلج، مهدی فروتن معروف به پطرس، را تا زمان انتشار این خبر تاكنون تائید نكرده اند.
پیش از این دادگاه  بهروز خانجانی به همراه پنج تن دیگر از همفكرانشان كه از آنان به عنوان  "مسیحیان غیر تثلیثی" یاد می شود در ۱۶ بهمن ماه ۱۳۸۹ در شیراز برگزار شده است که دادگاه پرونده این افراد را به خاطر توهین به مقدسات به کارشناسان مذهبی ارجاع داد تا آنها در اینمورد نظر بدهند و قاضی پرونده مدعی شد که فرصت نکرده این پرونده را مورد بررسی قرار دهد.
بنا بر گفته آگاهان، دادستان "شعبه اول دادگاه انقلاب" شهر شیراز اتهام این دگراندیشان مذهبی را بر اساس اظهارات ناظران پرونده، توهین به مقدسات، اقدام علیه امنیت ملی، برپایی نشست های سیاسی و تماس با گروه های مخالف نظام عنوان كرده اند.
همچنین پیش از این نیز دادگاه عمومی شعبه ۱۲۰ واقع در ساختمان دادگاه های جزایی شیراز این افراد را به جرم «توهین به مقدسات اسلام» احضار کرده اند.
گفته می شود این افراد باید همچنان منتظر برگزاری دادگاه باشند كه تاریخ برگزاری دادگاه آینده این افراد در ماه فروردین یا اردیبهشت ۱۳۹۰خواهد بود.
"یوسف ندرخانی" ۳۵ ساله كه همفكرانش از وی بعنوان كشیش خطاب می كنند نیز یكی دیگر از "مسیحیان غیر تثلیثی" است كه در ۲۰ مهرماه ۱۳۸۸ تاكنون در زندان رشت بسر می برد وی متهم است که در سن ۱۹ سالگی از دین اسلام خارج شده و به مسیحیت روی آورده و به گفته مقامات قضایی جمهوری اسلامی در این سال‌ها برای باورهای خود تبلیغ کرده است.
یکی از نزدیکان یوسف ندرخانی در  این ارتباط به رادیو فردا گفته است که او در ابتدای سن قانونی، مسیحی شده و برابر قوانین بین‌الملل تا قبل از آن نمی‌توانسته دینش را انتخاب کند. بر این اساس اتهام "ارتداد "در مورد آقای ندرخانی را رد می‌کند. همچنین خانم فاطمه پسندیده(تینا)، همسر یوسف ندرخانی نیز  كه در خرداد ماه سال ۸۹ بازداشت شد ایشان ابتدا به حبس ابد تهدید شده بود كه در جلسه دادگاه مورخه یكم مهرماه ۱۳۸۹ از اتهامات وارده تبرئه و آزاد شد.
"مسیحیان غیر تثلیثی" یا "برانهامیست ها" افرادی هستند كه بخاطر رد تعلیمات مورد قبول كلیساهای پروتستان و كاتولیك در مورد تثلیث مقدس (یگانگی مركب ذات خدا) و بدلیل مكاشفات خاص شخصی كه  از كتاب مقدس دارند به آنان عنوان مسیحیان غیر تثلیثی نامیده می شوند، كه این افراد در دسته های كوچك بیشتر در كرج و چند شهر گیلان به شكل آرام ایده های خود را ترویج مینمایند . آنها نام حلقه فكری خود را " كلیسای ایران " كه هیچ ارتباطی با كلیساهای ساختمانی و رسمی ایران ندارد گذاشته اند . این افراد از پیروان مكتب برانهام می باشند، آنان اعتقاد دارند كه "ویلیام ماریون برانهام" واعظ معروف آمریكائی در اواسط قرن بیستم آخرین نبی خداوند بر روی زمین بود


فرستنده: محمدرضا فرشادفر

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر