پنجشنبه، اسفند ۰۳، ۱۳۹۱

بازداشت برادر امام جمعه نجف در قم به اتهام "انحراف دینی" و نقد ولایت فقیه


واجب نبودن نماز در دین اسلام و لازم نبودن پایبندی به شریعت دو صورت رسیدن به ''معرفت'' از جمله اندیشه هایی است که القبانجی آن ها را تبلیغ می کرده است.
به گزارش « محبت نیوز»، خبرهای رسیده به ''العربیه'' حاکی از آن است که احمد قبانچی برادر صدرالدین القبانجی امام جمعه نجف و از رهبران مجلس اعلای عراق روز یکشنبه ۱۷-۲-۲۰۱۳ توسط نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی ایران دستگیر شده است.
بنا به گزارش های رسیده، این دستگیری به اتهام "انحراف" احمد القبانجی از دین و تبلیغ اندیشه های انحرافی توسط او صورت گرفته است.
احمد القبانجی روحانی، نویسنده و مترجم عراقی است که در زمینه عرفان به پژوهش و تالیف مشغول بود. او شماری از کتاب های عبد الکریم سروش اندیشمند ایرانی را نیز به زبان عربی ترجمه کرده است.
نزدیکان این روحانی عراقی  گفته اند که اندیشه های طرح شده از سوی او در سال های اخیر باعث شده است که بسیاری از دوستانش با او قطع رابطه کنند. در پی این اندیشه ها و شماری از رفتارها، همسر القبانجی نیز از او جدا شده است.
یکی از دوستان وی به ''العربیه'' گفت که احمد القبانجی اخیرن با دعوت از جوانان آن ها را به سوی اندیشه های خود دعوت می کرده است. واجب نبودن نماز در دین اسلام و لازم نبودن پایبندی به شریعت دو صورت رسیدن به ''معرفت'' از جمله اندیشه هایی است که القبانجی آن ها را تبلیغ می کرده است.
به گفته این شخص، احمد القبانجی، این اندیشه ها را از مدتها پیش مطرح می کرده است اما برخی از اندیشه های سیاسی اش ممکن است دلیل دستگیری او باشد.
زیرا وی نه تنها اندیشه ولایت فقیه و حکومت دینی را نیز رده کرده بلكه با تاكید بر جدایی دین از دولت در محافل عمومی و خصوصی در ایران، اقدام به انتقاد این اندیشه ها که پایه حکومت ایران را تشکیل می دهند کرده است.
باقر القبانجی برادر احمد القبانجی در مصاحبه با سایت عراقی وابسته به تلویزیون ''السومریه نیوز'' ضمن تایید خبرهای بازداشت برادرش گفت: ''او منحرف از دین است.''
او تاکید کرد که خانواده القبانجی بارها برائت خود را از احمد اعلام کرده اند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر