چهارشنبه، بهمن ۲۵، ۱۳۹۱

گزارش خلاصه جفا بر مسیحیان ایران در طی سال دوهزار و دوازده میلادی (دی ماه نود تا دی ماه نود و یک)

fcnn_new_medioum
آنچه در این گزارش به آن اشاره می شود فقط بخشی از جفای وارده بر مسیحیان ایران می باشد. این آن بخشی است که به تدریج در طی بازه زمانی  مورد نظررسانه ای شده، مستند  به اطلاع همگان رسیده است.
شبکه خبر مسیحیان فارسی زبان در راستای وظیفه اطلاع رسانی خود درباره مسیحیان  کشور، گزارش سالانه جفا بر مسیحیان ایران در سال 2012 میلادی (فاصله  دی 1390 تا  دی 1391خورشیدی)  را منتشر می کند. این گزارش در سالهای گذشته به دفعات توسط ارگانها و رسانه های رسمی دولتی و غیر دولتی بین المللی به عنوان یک منبع معتبر اطلاعات مورد استفاده قرارگرفته است. به همین دلیل فقط مواردی در آن ذکر شده که توسط منابع گوناگون صحت آنها تائید شده است. از ذکر مواردی که وقوع آنها توسط نهادهای مستقل و شناخته شده در جامعه مسیحیان ایران قابل تائید نبوده یا مدارک کافی برای اثبات آنها در مجامع بین المللی وجود ندارد خودداری کرده ایم.

لازم به ذکر است که آنچه در این گزارش به آن اشاره می شود فقط بخشی از جفای وارده بر مسیحیان ایران می باشد. این آن بخشی است که به تدریج در طی بازه زمانی  مورد نظررسانه ای شده، به اطلاع همگان رسیده است.
بخش مهمی از جفای وارد شده بر مسیحیان ایران در فاصله زمانی مذکور به دلایل مختلف از جمله حفظ حریم خصوصی افراد یا به خطر افتادن جان وابستگان آنها در داخل کشور قابل انتشار نمی باشد. هم اکنون در ایران  افرادی در بازداشت یا زندان هستند و در دادگاههای جمهوری اسلامی علیه آنها به خاطر مسیحی بودن تشکیل پرونده شده است که ما نمیتوانیم اسم یا شرح جفای وارده بر آنها را  به این دلایل منتشر کنیم.
بنابراین اگر اسم شخص یا وقع حادثه ای در این گزارش ذکر نگردیده دلیل بر عدم وقوع جفا بر آن شخص یا اتفاق نیفتادن آن واقعه نیست. در صورت وجود هرگونه شک یا نیزبه مستندات برای اثبات ادعاهای احتمالی که در این گزارش ذکر نگردیده است، ارگانها و رسانه های رسمی می توانند با شبکه خبر مسیحیان فارسی زبان مکاتبه کنند.
موارد جفای ثبت شده درباره مسیحیان ایران در فاصله دی ماه 1390 تا دی ماه  1391 ( سال  2012 میلادی) به ترتیب تقدم در تاریخ وقوع به شرح زیر خلاصه می گردنند:
1 – بهمن 1390– اعمال محدودیتها علیه کلیساهای  جماعت ربانی در تهران شدت گرفت. این سختگیریها با نزدیک شدن به ایام کریسمس  و سال نو میلادی 2012 بیشتر شد و در طول سال با شدت ادامه داشت. این محدودیتها شامل موارد متعددی بود که تا آن موقع مهمترین آنها عبارت بودند از: محدودیتهای اعمال شده در برگزاری مراسم ویژه - تحت فشار گذاشتن رهبران کلیسا با تذکرات و تهدیدات مکرر - کنترل رفت و آمد به کلیساها و ممنوعیت ورود غیر مسیحیان - محدودیت بی سابقه برای فروش کتاب مقدس  و جزوات مسیحی - محدود کردن شدید جلسات پرستشی در کلیساها.
2- 19بهمن 1390– دستگیری "ماسیس موسسیان" یکی از مشایخ کلیسای جماعت ربانی نارمک. او در محل کارش دستگیر شد. سرانجام پس از 8 روز در 27 بهمن 1391( 16 فوریه 2012) دادگاه اسلامی که وی  را به خاطر بشارت در میان مسلمانان تفهیم اتهام کرده بود، به طور موقت تا زمان تشکیل دادگاه آزاد نمود. آزادی ماسیس در قبال سپردن وثیقه ملکی انجام شد.
3 - 19بهمن 1390– در حمله ماموران امنیتی به یک کلیسای خانگی در شیراز 7 نفر بازداشت شدند. در شب حادثه تعداد 20 نفر از ایمانداران مسیحی در این مکان  برای خواندن کتاب مقدس و برگزاری مراسم دعا و پرستش گرد آمده بودند. 13 نفر از آنها با اخذ مشخصات کامل و فرمهای اطلاعاتی همان شب آزاد شدند. ولی صاحبان خانه یعنی خانم "فریبا ناظمیان" و آقای "همایون شکوهی غلامزاد" به همراه پسر نوجوانشان "نیما شکوهی" وخانم شریفه دُخ ،آقای وحید هکانی، آقای مسعود گل رویان وآقای مجتبی سید علاء الدین حسین به بازداشتگاه اطلاعات شیراز منتقل گردیدند.
ماموران در آن شب به خانه یکی دیگر از نوکیشان مسیحی  به نام "آقای کورش پرتوئی" هم حمله کردند وپس از تجسس خانه و ضبط وسایلش او را نیز با خود بردند. گفته شده است که او نیز از اعضای دیگر همین کلیسا بوده است. به این ترتیب 8 نفر در اسارت ماندند.
از این عده 3 نفر آنها یعنی نیما شکوهی( 17 ساله)  وخانم شریفه دُخ و آقای مسعود گل رویان با وثیقه های سنگین ملکی در روز چهارشنبه 24 اسفند ماه ( 14 مارچ 2012 ) پس از 9 هفه بازداشت از زندان به طور موقت تا زمان برگزاری دادگاهشان آزاد شدند. همچنین بعد  از مذاکرات طولانی بین خانواده  شکوهی و دادگاه، چون پسر17 ساله  و دختر 12 ساله خانم ناظمیان  و آقای شکوهی به دلیل بازداشت والدینشان تنها و بدون سرپرست مانده اند، سرانجام روز پنج شنبه 28  مهرماه ( 18 اکتبر)  پس از گذشت بیش از 8 ماه بازداشت بی دلیل،خانم فریبا ناظمیان با قید یک وثیقه سنگین مالی به طور موقت تا زمان تشکیل دادگاه آزاد شد. 4 نفر دیگر همچنان بلاتکلیف بین زندان عادل آباد شیراز و دادگاه انقلاب آن شهر در رفت و آمد هستند. بارها  آنها تحت فشار بوده اند  که دست از مسیحیت بردارند و به آئین اسلام برگردند.
4- 21 بهمن 1390- دستورات دولتی و تهدیدهای امنیتی در مورد دو کلیسای مسیحی  تهران؛ "کلیسای عمانوئیل" و "کلیسای پطرس مقدس" که دارای جلسات پرستشی و موعظه مسیحی به زبان فارسی بودند  باعث شد که هردو آن کلیساها  مجبور شدند جلسات خود به زبان فارسی را در روزهای جمعه  (روز تعطیل آخر هفته در ایران) ، از آن به بعد تعطیل کنند.
5 - 2 اسفند 1390– آزادی رهبر کلیسای  جماعت ربانی اهواز کشیش "فرهاد سبک روح" و یکی از خادمان آن کلیسا. کشیش فرهاد سبک روح به همراه همسرش خانم شهناز جیزان و دو خادم کلیسا ناصر ضامن دزفولی و داوود علی نژاد در 2 دی ماه 1390  ( 23 دسامبر 2011  ) هنگامی که در حال اجرای سرویس ویژه کریسمس بودند توسط نیروهای نقاب دار اداره اطلاعات خوزستان بازداشت شدند. مهاجمان همه حاضران در مراسم کلیسا از جمله کودکان را از محل ساختمان کلیسا خارج کردند و با خودبردند.
همه شرکت کنندگان در سرویس کریسمس کلیسا به استثنای چهار نفر مذکور تا بعد از ظهر همان روز پس از بازجوئی و ثبت مشخصات آزاد شدند. از این چهار نفر خانم شهناز همسر کشیش کلیسا روز 11 دی ماه (اول ژانویه 2012) پس از 9 روز با وثیقه سنگین مالی آزاد تا زمان رسیدگی به پرونده اش آزاد شد. کشیش سبک روح و ناصر ضامن دزفولی نیز با گذاشتن وثیقه ملکی  به طور موقت آزاد شدند. دیگر خادم آن کلیسا داوود علیجانی معروف به دیوید هم  روز پنج شنبه 18 اسفند 1390  (8 مارچ  2012)  با وثیقه ملکی از زندان اهواز آزاد به طور موقت آزاد گردید.
در آبان ماه 1391  خبرگزاریها گزارش کردند که دادگاه اولیه  در روز 24 مهرماه هر چهار نفر فوق را به اتهام  تبلیغ مسیحیت و تبلیغ علیه نظام جمهوری اسلامی با استناد به ماده 500 قانون مجازات اسلامی به یک سال حبس تعزیری محکوم کرده است. آنها نسبت به رای دادگاه اولیه درخواست تجدید نظر داده اند و منتظر رای آن دادگاه می باشند. کلیسای اسمبلی آو گاد اهواز نیز بعد از حمله سال گذشته بسته شد و ساختمان آن همچنان در اختیار نیروهای امنیتی و اطلاعاتی اهواز است.
6- 3 اسفند 1390 – خبرگزاری ها  خبر از دستگیری  "کشیش حکمت سلیمی" ، کشیش کلیسای پولس مقدس اصفهان در در این روز دادند. نامبرده بدون هیچ توضیحی در خانه مسکونی اش در فولاد شهر اصفهان مورد هجوم ماموران امنیتی قرار گرفت و بازداشت شد. همزمان با بازداشت حکمت سلیمی، ماموران به خانه بانوی مسیحی 78 ساله  خانم "گیتی حکیم پور" از اعضای فعال کلیسای لوقای مقدس اصفهان هجوم بردند و ایشان را نیز دستگیر نمودند و پس از بازرسی منزل با خود بردند. خانم گیتی حکیم روز شنبه 6 اسفند 1390 (25 فوریه 2012)  با تلاش رهبران کلیساهای اسقفی اصفهان  از زندان آزاد شد. اما کمی بعد معلوم شد  بازداشتهای دیگری در همان روز 3 اسفند اتفاق افتاده است. تاریخ این بازداشتها همه در یک روز بودو نشان می داد که برنامه ای از پیش طراحی شده برای این بگیر و ببندها وجود داشته است و ظاهرا همه آنهادر ارتباط هستند.
منابع مسیحی اصفهان بازداشت خانمها شهناز ظریفی و مریم دل آرام و آقایان شهرام قائدی و مجید عنایت  و حداقل 4 نفر دیگر را نیز در این شهر تائید کرده اند. تاریخ  بازداشت  همه آنها  در یک روز بودو نشان می داد که برنامه ای از پیش طراحی شده برای این بگیر و ببندها وجود داشته است.
پس از سپری شدن حدود 70 روز، عاقبت کشیش حکمت سلیمی شبان کلیسای پولس مقدس اصفهان به همراه 8 نفر دیگر از بازداشت شدگان نوکیش مسیحی ساکن آن شهرستان  با سپردن وثیقه و اخذ تعهد آزاد شدند. آزادی این افراد به طور موقت  تا زمان تشکیل دادگاه برای رسیدگی به اتهاماتشان صورت گرفته است. به کشیش حکمت سلیمی اتهام تبشیر مسیحیت، نشر بدون مجوز کتاب و دادن تعمید تفهیم شده بود. بقیه نیز به اتهامات مشابه و ارتباط با گروههای مسیحی خارج از کشور گرفتار شده بودند.
این افراد در طی دو نوبت در روزهای دوشنبه 11 اردیبهشت 1391  و سه شنبه 12 اردیبهشت 1391 از زندان آزاد شدند. برای کشیش حکمت سلیمی ، آقای میثم حجتی و خانم شهناز ظریفی وثیقه هائی به ارزش 50 میلیون تومان و برای بقیه وثیقه های 30 میلیون تومانی درخواست شده بود. این وثیقه ها توسط خانواده های آنها تهیه و به دادگاه انقلاب اصفهان سپرده شد.
7- 5 اسفند 1390- از این روز  برگزاری هرنوع مراسم مذهبی و برنامه پرستشی مسیحی به زبان فارسی در کلیسای انجیلی تهران ، روزهای جمعه  ممنوع شد. کلیسای انجیلی تهران واقع در خیابان میرزای شیرازی  (نادرشاه) که یک کلیسای ارمنی است از معدود کلیساهای رسمی در تهران بود که هنوز در روزهای جمعه سرویسهای پرستشی به زبان فارسی برای ایمانداران مسیحی برگزار می کرد.
8- 6 اسفند 1390 - به دستور مقامات حکومتی که از طریق ماموران اطلاعاتی پیش از آن به رهبران کلیسا ابلاغ شده بود، برگزاری جلسات آموزشی برای نوایمانان مسیحی در کلیسای جماعت ربانی مرکز  از این تاریخ   ممنوع اعلام شده و این کلاسها دیگر برگزار نگردید.این جلسات که روزهای شنبه  در کلیسای جماعت ربانی مرکز برگزار می شد بخشی از برنامه عادی این کلیسا محسوب می گردد که برای سالیان متمادی در حال اجرا بود.
12 اسفند 1390 - منابع مسیحی اصفهان خبر از بازداشت  آقای فریبرز پارسی نژاد   در این  روز دادند. گفته شد که او نیز قرار بود در همان  3 اسفند با بقیه مسیحیان دستگیر شود اما  آقای پارسی نژاد که در روز مذکور در اصفهان نبوده است وقتی نه روز بعد یعنی 12 اسفند به اصفهان بر می گردد بازداشت می شود.
او همراه بقیه  بازداشت شدگان نوکیش مسیحی ساکن اصفهان در روز سه شنبه 11 اردیبهشت 1391    با سپردن وثیقه و اخذ تعهد  به طور موقت  تا زمان تشکیل دادگاه برای رسیدگی به اتهاماتش آزاد شد.
10 –23 فروردین1391- آقای فریبرز آزرم زندانی 44 ساله نوکیش مسیحی ساکن آن رباط کریم  پس از 6 ماه اسارت،  در این روز  از زندان آزاد شد و به خانواده خود پیوست.
آقای آزرم روز دوشنبه 25 مهرماه  1390 ( 17 اکتبر 2011 ) در خانه مسکونی خود مورد هجوم ماموران لباس شخصی قرار گرفته بود . ماموران پس از دستگیری او را به نقطه نامشخصی منتقل نمودند و خانواده اش تا مدتها از او اطلاعی نداشتند. بازداشت فریبرز بدون حکم قضائی صورت گرفت و هنوز از اتهامات وارد شده به او  و نحوه آزادیش خبر موثقی در دست نیست.
11- 29  اردیبهشت 1391– گزارشات رسیده از اصفهان مشخص کرد که "لئونارد کشیشیان" رهبر کلیسای جماعت ربانی  آن شهردراثر فشارهای فزاینده نهادهای امنیتی مجبور به مهاجرت اجباری شد. این فشارها  بیش از دوسال پیش با دستگیری  لئون کشیشیان  و  چند تن از نوکیشان مسیحی شروع شد، با احضارهای متعدد  این کشیش ارمنی تبار حتی بعد از آزادی از بازداشت، طی سالهای 190 و 1391 شمسی ادامه داشت و در زمستان گذشته به اوج خود رسید. همه اینها  در عمل امکان پرستش و نیایش آزادانه خداوند را از مسیحیان اصفهان سلب نموده است.
با وجود آزادی موقت تعدادی از ایمانداران بازداشت شده آن شهر پس از 2 ماه اسارت طی روزهای اردیبهشت ماه ، همچنان گزارش از تداوم بازداشت چندین نفر از ایمانداران و فشار بیش از حد به بیشتر کلیساهای اصفهان می رسید.
124 خرداد 1391-  مهندس "مهرداد سجادی" 35 ساله یکی از مشایخ و اعضای برجسته کلیسای  عمانوئیل تهران به همراه همسرش خانم "فروغ دشتیان پور" در این  روز توسط ماموران لباس شخصی وزارت اطلاعات ایران بازداشت شدند. چند هفته بعد اعلام شد خانم دشتیان پور با وثیقه مالی به طور موقت آزاد شده است. مهرداد سجادی تا تاریخ انتشار این گزارش بدون تفهیم اتهام در بازداشت به سر می برد.
13  6 خرداد 1391- " تعطیلی کلیسای جنت آباد تهران. کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران"، اعلام کرد که کلیسای جنت آباد تهران که یکی از کلیساهای مجموعه جماعت ربانی پایتخت می باشد، به دستور و تحت فشار ماموران "سازمان اطلاعات سپاه پاسداران" تعطیل شده است.
از نکات مهم دیگر این اطلاعیه این است که مطابق آن از حدود یک ماه قبل تمام مسئولان سابقی که از سوی حکومت با کلیساهای تهران در ارتباط بوده اند عوض شده اند. ماموران جدید خود را کارکنان "سازمان اطلاعات سپاه پاسداران" معرفی کرده، گفته اند از سوی مقامامات بالا پرونده کلیساهای جماعت ربانی از دست وزارتخانه های اطلاعات و ارشاد اسلامی خارج شده است و از این پس اطلاعات سپاه مسئول رسیدگی به امور مربوط به کلیساهای جماعت ربانی در ایران می باشند. اطلاعات سپاه از سازمانهای موازی اطلاعاتی در ایران می باشد که مستقیم زیر نظر دفتر رهبر جمهوری اسلامی کار می کند و عوامل آن به سختگیری بیش از حد به مخالفان شهرت دارند.
14 – 6 خرداد 1391 – دستگیری چند تن از اعضای کلیساهای خانگی در در مشهد و نیشابور. در بین دستگیر شدگان مشهد نام یک هنرمند مسیحی به نام "وحید زردی" وجود داشت. وحید زردی که یک موسیقیدان تحصیلکرده است قبلا نیز یک بار در شهرستان نیشابور توسط ماموران اطلاعات آن شهر دستگیر شده بود. این نوکیش مسیحی بیش از 136 روز را در زندان مخوف وکیل آباد گذرانده و تحت بازجویی قرار داشته است. طبق آخرین گزارش های دریافتی، او به طور موقت  در تاریخ17 مهر 1391 از زندان آزاد شده و برای ادامه رسیدگی به پرونده‌اش در انتظار احضاریه و تشکیل مجدد دادگاه می باشد.
همچنین "هادی ن." 35 ساله از نوکیشان مسیحی نیشابور  که  او نیز به اتهام تشکیل و سرپرستی کلیسای خانگی و شرکت در جلسات مسیحی از مدتها پیش بارها توسط ماموران اطلاعات مورد پیگرد قرار گرفته بود، همزمان در نیشابور دستگیر شد.
15 – 25 خرداد 1391 – احسان بهروز دانشجوی مسیحی پس از مدت بیش از 7 ماه بازداشت در زندان مشهد آزاد شد. او مدت طولانی در بازداشت انفرادی به سر می برد. این دانشجوی 24 ساله مسیحی دانشگاههای مشهد نخستین بار در دو سال قبل از آن بازداشت شد. وقتی که  با عده ای دیگر از ایمانداران مسیحی عازم شهرستان بجنورد از توابع استان خراسان برای مشارکت با ایمانداران آن شهر بودند. برای احسان در شعبه ۹۰۱ دادگاه انقلاب مشهد واقع در خیابان كوهسنگی تشكیل پرونده شد و هفته های متمادی او را در بازداشتگاه اطلاعات مشهد نگه داشتند تا بالاخره پس از گذشت 3 ماه شعبه رسیدگی کننده به پرونده او در دادگاه انقلاب مشهد قرار بازداشت او را به قرار وثیقه 80 میلیون تومانی تبدیل کرد. پس از تامین وثیقه  او را بطور موقت تا زمان رسیدگی به پرونده اش آزاد کردند. این آزادی ظاهری تا آذر ماه 1390 ادامه داشت. پس از آن تاریخ  دوستان احسان متوجه غیبت ناگهانی او شدند. بعد از مدتی آنها فهمیدند که او دوباره توسط ماموران امنیتی بازداشت شده است.
16 – 16 تیر ماه 1391–  اعلام شد باغ شارون از اماکن متعلق به کلیسای جماعت ربانی تهران واقع در کرج که برای برگزاری مشارکتهای ایمانداران  و اردوهای تعلیماتی آن کلیسا مورد استفاده قرار می گرفت به وسیله عوامل اطلاعاتی و امنیتی حکومت پلمب شده است و دیگر کلیسا حق استفاده از این باغ را برای هیچ منظوری ندارد. حدود هشت سال قبل ماموران حکومت به آنجا هجوم آوردند و عده ای از ایمانداران را که در حال اجرای مراسم پرستش مسیحی بودند دستگیر کردند.
از آن به بعد برگزاری هرگونه مراسم یا مشارکتی در آنجا به شدت محدود شد و هر هفته بیش از 30 یا 40 نفر اجازه حضور در آن محل را نداشتند. آنهم با دادن اسامی و اعلام مشخصات کسانی که قصد جمع شدن را در آنجا داشتند از قبل به ماموران گمارده شده از سوی حکومت برای کنترل کلیسا.
17- 21 تیر 1391 –  خبرگزاریهای ایرانی اعلام کردند دادگاه تجدید نظر تهران  حکم 6 سال زندان دادگاه اولیه  فرشید فتحی زندانی مسیحی  را تائید کرده است.  حکم دادگاه اولیه در دی ماه سال 1390  صادر شده بود و قاضی پرونده او که یکی از قضات شناخته شده جمهوری اسلامی برای صدور احکام سخت برای مخالفان حکومت ایران است، فرشید را به جرم تبلیغ مسیحیت  و ارتباط با سازمانهای مسیحی به شش سال حبس تعزیری محکوم کرده بود.
پستور "فرشید فتحی" از رهبران کلیساهای خانگی ، در موج دستگیریهای دسته جمعی کریسمس 2011 در تاریخ 5 دی ماه 1389 بازداشت شده بود.  او از آن تاریخ بدون هرگونه مرخصی در زندان  اوین تهران به سر می برد.
18 – 26 تیر ماه 1391- نورالله قبیتی زاده زندانی نوکیش مسیحی  در این روز پس از بیش از یک سال ونیم اسارت بی دلیل، از زندان کارون اهواز آزاد شد. این زندانی در طی مدت بازداشت طولانی خود که از روز 3 دی ماه 1389 آغاز شده بود کمتر اجازه ملاقات پیدا کرد و به وکیل نیز دسترسی نداشت. قبیتی زاده که  در زمان بازداشت 47 سال سن داشت یک کارگر زحمتکش باغات میوه دزفول است. او وقتی بازداشت شد که پذیرای ده نفر از هم کیشان مسیحی در یکی از باغات محل زندگی خود بود.  این افراد برای برگزاری مراسم تولد عیسی مسیح در آن مکان جمع شده بودند .
19 – 5 مرداد  1391  تعطیلی کلیسای عمانوئیل تهران به دستور مقامات سازمان اطلاعات سپاه پاسداران انقلاب اسلامی. در این روز  پس از دهها سال فعالیت مستمر ، کلیسای عمانوئیل نتوانست مراسم روز یکشنبه خود را برگزار کند و به کلی تعطیل بود. ماموران سپاه به رهبران کلیسا گفته اند که مجوز فعالیت آنها لغو شده است. این همان کلیسائی بود که در ژانویه همان سال از برگزاری جلسات خود به زبان فارسی منع شده بود.
دو هفته بعد این کلیسا با دخالت عوامل نفوذی حکومت جمهوری اسلامی به شرط اخراج رهبر خود کشیش "سرگی شاوردیان" مجدد اجازه یافت درهایش را باز کند. عوامل امنیتی  خواستار آن شدند  که ایشان نه تنها به عنوان کشیش و رهبر بلکه به عنوان یک ایماندار ساده نیز حق ورود به کلیسای عمانوئیل را نداشته باشد. آنها  همچنین اسم چند ایماندار قدیمی و فعال کلیسا را نیز ارائه کرد و خواستار ممنوعیت ورود آنها به محوطه  کلیسا شدند.
اکنون درهای کلیسای عمانوئیل روزهای یک شنبه به ظاهر باز است. در حالی که کشیش و رهبر کلیسا ، همچنین ایمانداران فعال اجازه ورود به آنجا را ندارند. مامور ارشاد اسلامی دم در ورود افراد را به کلیسا تحت کنترل دارد و از ورود غیر ارامنه و آشوریان به کلیسا ممانعت می کند. هر هفته یک واعظ مهمان از کلیساهای دیگر دعوت می شود که باید از قبل متن صحبتهایش که نمی تواند به زبان فارسی باشد را ارائه داده باشد. هرگونه فعالیت بشارتی و تعلیمی نیز  در کلیسای مذکور ممنوع است.
20 24 مهر1391 – خبرگزاریهای "فارس" و  "ادیان نیوز" از گروه رسانه های زنجیره ای وابسته به حکومت جمهوری اسلامی، خبر دستگیری 40 نفر از نوکیشان مسیحی اعضای کلیساهای خانگی در شهرهای شیراز و کوار استان فارس را منتشر و تائید نمود. این خبر برای نخستین بار روز 22 مهرماه 1391 توسط  رسانه های مسیحی ایران منتشر شد. رسانه های مسیحی فارسی زبان در گزارشهای جداگانه ابتدا از دستگیری سی تن از اعضای کلیساهای خانگی شیراز  خبر دادند.
با توجه به تهدیدات مکر برای خانواده های این زندانیان از سوی نیروهای امنیتی هنوز لیست اسامی این افراد به طور رسمی منتشر نشده است و از نحوه آزادی آنها خبرهای تائید شده در دست نیست.
همزمان با اخبار اسارت و پیگرد نوکیشان مسیحی فعال در کلیساهای خانگی شیراز، خبر افزایش فشار و تنگ تر کردن فضا برای ایمانداران کلیساهای اسقفی آن شهر که کلیساهائی رسمی و ساختمانی هستند نیز منتشر شد.اکنون این کلیساها به شدت تحت فشار گذاشته شده اند که از پذیرش مراجعه کنندگان فارسی زبان خود داری کنند. 
21 –24 مهر1391 -  خبر بازداشت 7 تن از پیروان مسیحیان غیر تثلیثی در این روز  در شهر شیراز مر کز استان فارس (جنوب ایران)  توسط رسانه های مسیحی منتشر شد. این افراد وابسته به گروهی موسوم به "کلیسای ایران"  بودند که از آنان بعنوان دگراندیشان مذهبی ( غیرتثلیثی) نام برده می شود، آنها در حین شرکت در جلسه خانگی توسط ماموران امنیتی  روز 21 مهرماه (12 اکتبر 2012) در شیراز بازداشت شدند. گزارشات بعدی  حاکی از آن بود  که از این عده  آقای "بیژن حقیقی" در روزپنج شنبه چهارم آبان 1391 ( 25 اکتبر 2012  ) و پس از گذشت 2  هفته و همچنین خانم " رکسانا فروغی" دیگر زندانی عقیدتی در روز 11 آبان 1391( اول نوامبر 2012  )از زندان بطور موقت آزاد شدند. خانواده های هر دو زندانی با سپردن سند خانه بعنوان وثیقه حکم آزادی موقت این افراد را دریافت کردند.
از این گروه دگر اندیش همچنین آقای بهنام ایرانی از سال 1390  در زندان است و مقامات دادگاه اسلامی مدعی هستند که او علاوه بر محکومیت فعلی باید برای محکومیت زندان  تعلیقی  قبلی خود نیز در زندان بماند. گزارشها وضع جسمانی او را نامساعد نشان می دهند.
22- 29 آذر 1391- شبکه فاکس نیوز آمریکا در یکی از برنامه های خبری خود اعلام کرد که یک کشیش ایرانی - آمریکائی در تهران تحت بازداشت است. مجری این شبکه او را  "سعید عابدینی" معرفی کرد و در مورد جزئیات واقعه با همسر او "نغمه عابدینی" که ساکن آمریکا می باشد و یکی از سخنگویان  سازمان "مرکز آمریکائی برای قانون و عدالت" مصاحبه مفصلی انجام داد.
در این گزارش همسر آقای عابدینی  شرح داد  که او برای دیدن اقوامش به ایران رفته بود. او می گوید که همسرش در سالهای اخیر به ایران سفر داشته است. او همچنین از ماجرای بازداشت همسرش در تابستان 1391  و وضعیت  نا مساعد فعلی او در زندان اوین صحبت کرد. گزارش دیگری نیز  فاکس نیوز همزمان منتشر کرد. در این گزارش آمده بود که آقای کشیش عابدینی  3 سال قبل نیز یک بار دیگر در ایران دستگیر شده بود.
وکیل سعید عابدینی نوکیش مسیحی زندانی در ایران بعدا  اعلام کرد که جلسه‌ی رسیدگی به اتهامات سعید عابدینی صبح روز دوشنبه 2 بهمن در شعبه‌ی 26 دادگاه انقلاب به ریاست قاضی پیرعباسی به صورت کاملا قانونی برگزار شد. این ادعائی بود که همسر عابدینی در دادگاه آن را رد کرد. همان وکیل کمی بعد  گفت که روز یکشنبه 8 بهمن  1391 برابر (27 ژانویه 2013) به شعبه 26 دادگاه انقلاب احضار شده است و حکم هشت سال زندان موکلش به او ابلاغ گردیده. این پرونده در تاریخ انتشار این گزارش در مرحله دادگاه تجدید نظر است.
23 7 دی ماه 1391- پنجاه نفر از مسیحیان که در خانه ای واقع در  شمال شهر تهران گرد آمده بودند و مشغول نیایشهای متداول مسیحی و خواندن سرودهای ویژه کریسمس بودند، در  این روز توسط ماموران لباس شخصی دستگیر شدند و در همان محل مورد بازجوئی کتبی قرار گرفتند. از این میان فقط کشیش " ورویر آوانسیان" بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شد. بقیه با اخذ تعهد آزاد گردیدند.  این کشیش ارمنی تبار در حالی بازداشت شد که  به شدت مریض بود.
کشیش آوانسیان به مدت 2 هفته  در زندان اوین تحت بازداشت بود. وی عاقبت در روز 21 دی ماه 1391 ( 10 ژانویه 2013 ) با ضمانت سنگین وثیقه ملکی به طور موقت تا زمان رسیدگی به اتهاماتش در دادگاه، از بازداشت رها شد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر