جمعه، تیر ۱۷، ۱۳۹۰

بررسی برخورد با اقلییت مسیحی در ایران در گفتگو با فیروز صادق خانجانی

خبرگزاری هرانا - در ماههای اخیرا و بخصوص پس از ورود به سال ۲۰۱۱ میلادی شاهد افزایش فشار‌ها و دستگیریهای اقلیت‌های دینی خاصه مسیحیان در ایران بودیم، بطوریکه آقای مرتضی تمدن، استاندار تهران در آغاز سال ۲۰۱۱ در گفتگویی خبری، در تلویزیون ایران از برخورد شدید با پیروان مذاهب و اقلیتهای دینی در ایران خبر داد و با فاصله چند روز بعد از آن، شاهد دستگیری تعداد زیادی از مسیحیان در داخل ایران به اتهام‌هایی واهی مانند اقدام علیه امنیت ملی و تبشیر دین مسیحیت بودیم.

بدین لحاظ برای اطلاع از چرایی این دستگیری‌ها و اطلاع ازعلت ترس سران حاکم بر ایران، از افزایش تعداد پیروان سایر ادیان در جمهوری اسلامی، گزارشگر "هرانا" گفتگویی با یکی از کار‌شناسان ایماندار مسیحی و کشیش ارشد "کلیسای ایران"، آقای فیروز صادق خانجانی داشت که ایشان اینگونه به بیان دیدگاههای خود پرداختند.

وی در پاسخ سوالی که در آن از علت دستگیری‌ها و افزایش فشار‌ها بر اقلیتهای دینی مقیم ایران، بخصوص مسیحیان، که در ماههای اخیر و با شروع سال جدید میلادی شدت یافته و نیز در بیان اهداف و دلایل حکومت در اعمال چنین محدودیت‌ها و دستگیریهایی چنین گفتند:
«قبل از هر چیز لازم می‌دانم تا تاریخچه‌ای هر چند کوتاه از دیدگاه دولت‬ ‫با اقلیت‌ها بگویم‬، ‫به نظر من نویسندگان قانون اساسی ‫جمهوری اسلامی ایران برای اینکه بتوانند چهره‌ای قابل قبول از» رافت اسلامی «به جهان ارائه‬ بدهند، در بند ۱۳ قانون اساسی، حقوقی را برای اقلیتهای مذهبی ‫در نظر گرفته و وضع کردند که متاسفانه باید گفت که هدف جمهوری اسلامی ایران از اقدام چنین عملی، فقط و فقط فریب و تظاهر و ارائه یک نمایش جهانی بوده است‬ تا به ارائه یک تصویر مثبت از خود ضمن پنهان سازی ماهیت اصلی و درونی خود، جامعه بین الملل را با خود همراه سازد.
‫دلیل بنده برای اثبات این مساله، ‫نگاهی به عملکرد ۳۲ سال گذشته جمهوری اسلامی ایران در حیطه حقوق بشر و به ویژه حقوق اقلیت‌ها می‌باشد که در آن جمهوری اسلامی بار‌ها و بار‌ها بدون هیچ ابایی، به نقض گسترده حقوق شهروندان و اقلیتهای ساکن در ایران و مردم خود پرداخته و سپس با حاشیه سازی، دروغ‌پردازی و اتهام فرافکنی سعی در توجیه یا پنهان سازی عملکرد خود از نظر جامعه بین الملل و فعالان حقوق بشری پرداخته است.
‫باید قبول کنیم که‬ ‫بعضی از قوانین مکتوب در جمهوری اسلامی ‬‫در تضاد کامل با آنچه نظام اسلامی آنرا مصلحت نظام ‫می نامد‬ ‫قرار دارد‬ و از اینرو است که مشکل بزرگ ما از اینجا آغاز می‌شود.
در نگاه نظام اسلامی آزادی اقلیت‌ها ‫تا جایی معنی دارد که ابراز نشود، در صورتی که این تفکر کاملا با اصل ۲۳ قانون اساسی در تضاد قرار دارد‬ و نظام وقتی با چالشهای جهانی روبرو می‌شود مجبور است برای وقت کشی ‫و رسیدن به هدف وارد بازی جدید شود‬‬ و ‫از طرفی ‫نظام نمی‌خواهد ‫عدم پایبندی خود را به قانون نشان بدهد، ‬ ‫قانونی که توسط ملت‬‬ و با رای ملت پذیرفته شده‬ ‫و نظام قسم خورده که پاسدار این قانون باشد و از سویی دیگر خیلی وقتها‬ ‫این قانون با منافع‬ ‫نظام در تضاد قرار دارد و اینجاست که نظام بازی کثیف خود رآغاز می‌کند‫ که اساساٌ این بازی با دو هدف انجام می‌شود اول وقتکشی‬ ودوم استفاده از این وقتکشی قانونی، برای از بین بردن اقلیتها‬‫.
شاید سوال بکنید چگونه‬؟، برای شما توضیح می‌دهم، ‫نظام اسلامی‬ ‫به جهان می‌گوید ما با اقلیت‌ها مذهبی مشکلی نداریم‬ ‫در رسانه‌های داخلی نیز‬ بر این مساله تاکید و تایید می‌کند ‬‫و وقتی سوال می‌شود‬ ‫پس کسانی که دستگیر کردید‬ ‫چه کسانی هستند‬؟ می‌گویند‬ ‫این‌ها ‫فرقه هستند ‫فرقه به معنی sect، می‌دانید که در قوانین بین المللی ‫بر خورد با فرقه‌ها یا‬ به قولی sect‌ها قانونی است‬، سکت به کسانی گفته می‌شود که امنیت اجتماعی را به خطر می‌اندازند مثل کسانی که در آیین خود قتل کودکان را مجاز می‌دانند و یا در عبادت خود تجاوز را مشروع می‌دانند‬‫و یا...
پس اینجاست که متوجه بازی ظریف و کثیف نظام می‌شویم، در مجامع بین المللی ‫وقتی حرف سکت‬ ‫میشود در واقع وقت و زمانی برای بررسی مساله برای نظام بدست می‌آید‬ ‫و این وقت به نفع زندانیان نیست‬ چون جامعه جهانی با یک ترمز قانونی برخورد می‌کند ‫و از طرفی برای نظام فرصتی فراهم می‌شود‬ ‫تا مخالفان خود را به راحتی سرکوب کند‬ حتی اگر نظام بتواند یک وقت ۳ماهه بدست آورد کافی است‬ و یک پیروزی برای او محسوب می‌شود ‬‫و جامعه جهانی باید متوجه بازی کثیف نظام ایران باشد‬ و جلوی این بازی کثیف و خطرناک را بگیرد‬.»

شما در بین گفته‌های خود به یک نکته جالب و در خور توجه اشاره فرمودید و آن اینکه شما به تضاد بین مصلحت نظام اسلامی و نیز آزادی اقلیتهای دینی در ایران اشاره فرمودید، دلیل این امر را برای خوانندگان بفرمایید و اینکه چرا بین منافع و مصلحت نظام حاکم در ایران و آزادی اقلیت‌ها تضاد وجود دارد و آزادی اقلیت‌ها، منافع نظام را به مخاطره می‌اندازد؟
تبلیغ دین‬ و ابراز عقیده از نظر قانونی ممنوع‬ ‫نیست‬، اما نظام به این می‌اندیشد که اگر بر فرض ‫از طریق تبلیغ دین تعداد اقلیت ها‬ به ۴۰ یا ۳۰ میلیون برسد ‫نظام مجبور است خود با این تعداد هماهنگ کند ‫و حتی از نظر آن‌ها ماهیت اسلامی به خطر می‌افتد‬ و کشور به سمت دمکراسی خواهد رفت که با منافع نظام سازگار نیست‬ چرا که ملت مسیحی با حکومت اسلامی همخوانی تناسخ ندارد.
‫پس از طرفی این تفکر حاکمیت است و آن‌ها نمی‌توانند به صورت علنی و آشکارا به ملت بگویند که شما حق انتخاب ندارید ‫و از طرفی دگر انیشی را تحمل نمی‌کنند پس سرکوب ‫برای نظام اسلامی حیاتی است‬‬ ‫و برای آن‌ها مهم نیست به چه قیمتی تمام می‌شود مثل قذافی‬ و سران مانند او، ‫برای حاکمیت ایران مهم بقا خودشان است، ‫نظام می‌گوید ‫تبلیغ ایمان مسیحی اقدام‬ علیه امنیت کشور ‫یا توهین به مقدسات است که‬ ‫در پاسخ به این تفکر می‌خواهم توجه شما را به سخنان آقای خامنه‌ای جلب کنم‬ که ایشان در سفری که به قم در آبانماه داشتند ‫در سخنرانی‬ که برای آخوندهای خارجی داشتند ‫به این آخوند‌ها گفتند که بروند و اسلام را در جهان تبلیغ کنند پس با توجه به برداشت جمهوری اسلامی از تبلیغ می‌توانیم این برداشت را داشته باشیم‬ که رهبر ایران آخوندهای خارجی را دعوت به توهین به مقدسات دیگران و اقدام علیه امنیت آن‌ها فرا خوانده است‬ اگر تبلیغ عقاید دیگر در ایران بد است پس تبلیغ‬ ‫اسلام در جهان نیز بد است.
نظام باید جرات‬ ‫شنیدن از دیگران و انتفاد را داشته باشد‬ ‫به نظر می‌رسد که حکم قرآنکه می‌گوید در پذیرش دین اجباری نیست‬ ‫برای خارجی‌ها باشد نه ایرانی ها‬ ‫و این نشان می‌دهد که گاهی اوقات ‫بین قرآن ونظام‬ ‫تضاد به وجود آمده است‬ ‬‫و این خطرناک است.
‫نظام ایران بی‌احترامی‬ ‫به قرآن را تحمل نمی‌کند ‫ولی براحتی کتاب مقدس دیگران را می‌سوزانند‫ آقای خامنه‌ای ‫در واکنش به بی‌احترامی به قرآن فرمودند که ما هیچ وقت با کتاب دیگران اینکار را نخواهیم کرد‬ ‫این حرف ایشان مرا به یاد‬ آخر دوره شاه می‌اندازد که ‫خیلی‌ها می‌گفتند شاه خوب است ‫و ساواک بد، ‫و شاه از اقدامات ساواک اگاه نیست‬ ‫که امام در پاسخ گفتند اگر شاه آگاه نیست پس ‫حاکم توانایی نیست چون به عنوان مسئول باید‬ ‫پاسخگو باشد‬ پس اگر بگویند رهبر نمی‌داند که کتاب مقدس مسیحیان‬ ‫سوزانده می‌شود‬ ‫من با احترام پاسخ امام را به ایشان می‌دهم‬.
فحش و ناسزا می‌گویند و به سخنان رهبر گوش نمی‌دهند که گفته دشنام ندهید‬‬ اما نکته آخری که می‌خواهم بگویم این است نظام ایران ‫خود را یک نظام دینی می‌داند ‫که بر پایه عدل‬ ‫الهی‬ ‫برقرار است‬ ‫و بنیاد آن راستی و خون شهدا است عدلی که در آن به زندانی‌هایشان تجاوز‌ها می‌شود، ‫و دولتهای غربی را بی‌دین وفاسد و غیر قابل اطمینان می‌دانند‬.
پس اگر دولتهای غربی تخلفی در حقوق بشر انجام دهند قابل قبول است ‫چون از دید دولت مردان ایران فاسد هستنند ‫اما اگر آن‌ها قولی بدهند‬ نباید تخطی کنند‬ ‫خود را دیندار می‌پندارند ‬‫پس فرق یک دیندار که نماز شب می‌خواند با یک بی‌دین چیست‬؟ ‫این سوال ماست‬‫، ایران اسلامی نسبت به حقوق بشر ‫امضا داده است‬ و مفاد اعلامیه جهانی حقوق بشر را پذیرفته است ‫و بار‌ها اعلام آمادگی کرده‬ ‫پس چطور است که تخلفات آشکار انجام می‌شود؟ ‫با دیدن جمهوری ‫اسلامی‬ ‫باید قبول کنیم‬ که سیاست آن‌ها عین دیانتشون نیست‬ چرا که پایبند اصولی نیستند که خودشان آن را پذیرفتند‬ ‫پس با رفتار خود نشان می‌دهند که قابل اعتماد نمی‌باشند‬، ‫وقتی در غرب هستند می‌گویند‬ ‫در پذیرش دین اجباری نیست‬ و یک چهره روشنفکر از خود نشان می‌دهند ولی وقتی در ایران هستند حکم اعدام برای کشیش ندر خانی در نظر می‌گیرند‬ ‫و به او می‌گویند ‫اگر به اسلام باز گردی آزاد‬ می‌شوی، بله ما خوب معنی «در پذیرش دین اجبار نیست» را درک می‌کنیم‬

ایشان در پاسخ به این سوال که آیا به نظر شما صدور حکم اعدام از نظر قضات ایرانی برای مسیحیان به جرم ارتداد، توجیه قانونی و شرعی دارد؟ گفتند:
«مسلما نه خیر، چون یکی از پایه‌های فقه شیعه اجماع است‬ ‫و در رابطه با ارتداد اجماعی وجود ندارد ‫پس قضات نمتیوانند به فقه رجوع کنند و ‫از نظر قانونی نیز بر طبق بند ۲ قانون مجازات اسلامی ‫جرم باید در قانون آمده باشد ولی می‌دانیم که قانون گذار جرمی را برای ارتداد در نظر نگرفته است‬ پس بر این اساس کسی را نمی‌توان به جرم ارتداد دستگیر کرد‬‫و سوم‬ اینکه ‫ایران بدون پیش شرط در سال ۱۹۶۶ و ۱۹۶۹ منشور حقوق بشر را امضا کرده است‬ ‫و پایبندی خود را به آن اعلام داسته است‬ پس حکم ارتداد غیر قانونی است.

شما به عنوان یک عالم دینی، دینی که حرف از نجات می‌زند و می‌گوید نجات در آن است راههای فرهنگسازی و نهادینه شدن مبارزه با استبداد دینی و بخصوص استبداد ذاتی که در دین اسلام وجود دارد را در بین مردم چه می‌دانید؟
یکی از پایه‌های شیعه عقل است‬‫، اگر عالمان شیعه و اسلامی بپذیرند که بشر قرن ۲۱ انسان ۱۴۰۰ سال قبل نیست فکر می‌کنم خیلی از مشکلات حل شود، ‫اگر درک کنند که انسان امروز بالغ است و نمی‌تواند زور را تحمل کند خیلی از مشکلات حل می‌شود‬.
‫انسان امروز بزرگ‌تر نمخواهد‬ ‫بلکه یک راهنمای مهربان ‫که شعور او را باور کرده است‬ ‫و به او اجازه انتخاب آزاد را می‌دهد، می‌خواهد. ‫متاسفانه‬ ‫قانون اساسی جایگاه خود را در ایران از دست داده است زیرا که در قانون اساسی برگزاری اجتماعات و تظاهرات بدون اسلحه وصلح امیز آزاد است‬ ‫ولی به نظر می‌رسد که نظام نمیخواهد این حق را بپذیرد‬.

پس سوال این است اگر اعتراض حق بروز ندارد‬ ‫پس نظام ایران با شاه چه فرقی دارد؟ ‬ ‫پس انقلاب برای چه بود؟ ‬
باید قبول کنیم که قانون اساسی را پاسداری نکردند‫، آنچه مردم بدان رای دادند با آنچه انجام می‌شود فرق دارد و این‌‌ همان واهمه ایست که سران نظام همیشه دارند و حتی از حرف رفراندم مجدد نیز لرزه به تنشان می‌فتد و همانطور که گفتم نظام اسلامی با قانون اساسی‬ که خود آن را نوشته و وضع کرده است در تضاد قرار دارد.

ایشان همچنین در مورد آخرین وضعیت آقای یوسف ندرخانی و روند قضایی ایشان اظهار داشتند:
«متاسفانه نظام ایران خود را به نشنیدن زده است‬ ‫و اگر جامعه جهانی سکوت کند فاجعه رخ خواهد داد، ‬‫باید فریاد زد‬
‫تا نظام بشنود‬‫، کم کم داریم وارد خط قرمز می‌شویم ‫و زمان نداریم.
متاسفانه باید بگویم که حکم ارتداد و اعدام برادر یوسف ابلاغ شده و پرونده ایشان برای اظهار نظر به مراجع و شعبه‌ای از دیوان عالی کشور در قم ارسال شده است و این زنگ خطری است برای جامعه مسیحیت که باید هوشیار بود.»

از جامعه جهانی و سازمانهای حقوق بشری در مقابل این نقض حقوق اقلیت‌ها وسرکوب آنان در داخل ایران چه انتظاری دارید؟
«کار از بیانیه دادن گذشته، در ایران‬ ‫بقول یک کشیش معروف‬ ‫ما وارد وضیعت پیش از نسل کشی در ایران شدیم ‫و باید جامعه جهانی ‫و نهادهای حقوق بشری ‫با جدیت کار کنند‬ حتی اگر شده برای بیدار کردن ایران از خرید نفت چشم پوشی کنند‬ ‫مثل داستان الماس خون‬ که غرب قوانینی برای آن گذاشت، چون خرید نفت وقدرت مالی‬ ‫ایران است که باعث می‌شود نظام سیاسی حاکم بر ایران دست به هر اقدام ضد حقوق بشری بزند ‬‫پس ما می‌خواهیم که جامعه جهانی اقدامات موثر و کارسازی انجام دهد‬.
‫و در پایان از شما خوانندگان که وقت خود را به ما دادن تشکر می‌کنم ‫و دعای من این است که آزادی اندیشه به معنی واقعی کلمه در ایران حاکم شود.»

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر