چهارشنبه، فروردین ۲۴، ۱۳۹۰

موج دین گریزی درمیان ایرانیان بویژە پناهجویان ایرانی

این پناهجویان کە روزی مسلمان بودەاند آنگونە کە خود اظهار می دارند از ظلم و ستم حاکمان جمهوری اسلامی بە ستوە آمدە و اکنون یا دین در زندگی آنها هیچ نقشی ندارد یا اگرهم داشتە باشد آن نە مذهب رسمی کشور جمهوری اسلامی بلکە «کیش نوی»است کە بە آن گرویدەاند.

 ین تغییر دین اما بیشتر در میان پیروان مذهب رسمی کشور یعنی «شیعە اثنی عشری» بە چشم می خورد تا بعنوان مثال سایر اقلیتهای مذهبی و دینی ایرانی.
بر طبق آخرین آماری کە در سال ٢٠٠٦ میلادی توسط مرکز آمار نروژ Statistisk sentralbyrå (SSB)گرفتە شدەاست «نيمی از ايرانيهای مهاجر، دينی كه با آن بزرگ شده اند را ترك گفته اند و از هر ده مهاجر ايرانی نیز چهار نفر گفتە است كه مذهب هيچ اهميتی در زندگی روزانه شان ندارد.»
در این گزارش مرکز آمار نروژ، گزارشگران با توجە بە موج مذهب گریزی ایرانیان مهاجر بە مقایسەی آنها با سایر مهاجرانی کە از دیگر کشورها بە اینجا آمدەاند پرداختە و در این رابطە گفتەاند: «اين ارقام مخصوصن از اين نظر قابل تأمل است كه بسياری از ايرانيهای مقيم نروژ در کشوری با سيستم مذهبی ـ دينی بزرگ شدە و از آنجا گریختەاند.»
بر طبق گزارش یاد شدە این امر اما در بین سایر مهاجرین کشورهای دیگر بسیار کم بە چشم می خورد.
بعنوان مثال در بين مهاجرينی از بوسنی ـ هرزگوين، صرب ها، تركيه، عراق و ويتنام از هر ١٠ نفر تنها يك نفر مذهبش را رها كرده است. همچنين مهاجرين پاكستانی و سوماليای فقط یك تا دو درصدشان مي گويند كه دين خود را ترك گفتەاند.
در همین رابطە در محل جلسات هفتگی پناهجویان نوکیش ایرانی در اسلو حضور یافتم تا از نزدیک با آنها گفتگویی داشتە باشم.
امانوئل اهل لرستان ایران کە نام خود راهم تغییر دادە است مسوول این گروە از نوکیشان "لوتری" (پروتستان) در نروژ است. او «خرافه‌ پرستی را باعث رویگردانی مردم بخصوص جوانان از تشیع می داند.»
وی بە ویژە بە ایام سوگواری و تعطیلات مذهبی طولانی اشارە می کند و می گوید:«برای مردم آشکار شده‌است که‌ این خرافه‌ پرستیها "دکانی" بیش نیست، جمهوری اسلامی خواست تشیع و انقلاب بە دنیا صادر کند اما نە تنها موفق نشد بلکە با کارهایش تیشە بە ریشەی تشیع و اعتقادات مذهبی مردم در ایران زدە است»
امانوئل در ادامە تظلم حاکمان بە نام اسلام بویژە در حق سایر اقلیتهای مذهبی چون بهائیان، زرتشتیها، مسیحیان نوکیش را از عواملی بر می شمرد کە پایه‌های حکومت در ایران را لرزان کردە است.
وی بعنوان مثال می گوید اگر ایران یک کشور اسلامی است چرا «مسلمانان اهل سنت در پایتخت اجازە داشتن حتی یک عبادتگاە هم ندارند؟»
گفتە می شود بسیاری از اندیشمندان شیعی یا روحانیونی کە خطر را حس کردە و معتقد بە جدایی مذهب از سیاست بودە و هستند از مدتها قبل نسبت بە عملکرد رژیم جمهوری اسلامی و آنچە این حکومت تحت لوای دین اسلام انجام می دهد هشدار دادە و خود نیز مغضوب این «اولین کشور شیعە» جهان شدەاند.
از برجستە ترین این روحانیون ( آیت الله ها) می توان بە شریعتمداری،  شیرازی، خوانساری،  صادقی تهرانی و  کاظمینی بروجردی اشارە کرد کە معتقدندحضور روحانیون در سیاست و حکومت باعث می شود کە تمام اشتباهات آنها بە حساب دین اسلام نوشتە شود.
نریمان یکی دیگر از این نوکیشان است که‌ سرباز "مرکز موشک سازی صنایع هوا و فضا شهید باکری" در کیلومتر 12 جاده‌ ورامین بوده است. وی کە بعد از 18 ماه‌ سربازی را رهاکرده‌ و ازراه کوهها خود را به‌ ترکیه‌ رسانده و اکنون در نروژ است در این بارە می گوید:«ما اسلام واقعی را که‌ ندیده‌ایم هرچه‌ دیده‌ایم از جمهوری اسلامی فقط ظلم و ستم، زورگویی به‌ نام اسلام بوده‌است. اینجا کسی به‌ ما زور نمی گوید.»
وی آشنایی با دوستان ارمنی در ایران و «خوشرفتاری مبشران و مبلغان مسیحی در ترکیە را عامل گرویدن خود بە مسیحیت و زور گویی حاکمان ایران بنام اسلام و گریە و عزاداریهای طولانی را عامل رویگردانی خود و دیگر جوانان از اسلام و تشیع می نامد.»
گفتنی است این پناهجویان نوکیش کە از کشور نروژ تقاضای پناهندگی کردەاند درخواست شان از سوی ادرە مهاجرت رد شدە و نگران روزی هستند کە مجبور بە ترک خاک این کشور بسوی ایران و آیندەای تاریک بشوند.
این در حالیست کە مقامات جمهوری اسلامی رویگردانی جوانان ایرانی از مذهب رسمی جمهوری اسلامی و رشد کلیساهای خانگی در شهرهای مذهبی چون مشهد و قم و دیگر شهرهای ایران را توطئە غرب جهت ضربە زدن بە نظام و اسلام قلمداد می کنند.
از همین رو بە گفتە فعالان حقوق بشر نوکیشان مسیحی بە شدت از سوی حکومت تحت تعقیب و آزار قرار گرفتەاند، بصورتی کە از کریسمس گذشتە تا کنون ٧٠ نفر از این نوکیشان احضار و یا بازداشت شدەاند.
گفتە می شود این دستگیری و فشارها از بعداز اظهارات آیت الله خامنەای کە نسبت بە رشد کلیساهای خانگی در ایران هشدار دادە بود افزایش یافتە است. ناظران این اظهارات رهبر نظام را چراغ سبزی برای سرکوب این نوکیشان قلمداد می کنند



فرستنده: محمدرضا فرشادفر

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر